Foderstats Program

ElisabethOhlund

Trådstartare
Har aldrig använt ett sånt här program...Sitter och kollar olika program och i den ena ska man lägga in några värden , men i det andra kan man ändra alla värden, men en analys innehåller ju inte vitaminer , lysin, jod , kobolt osv.

ska man bara låta dom ursprungliga siffrorna stå kvar där.
Likaväl som jag har värden i min analys som inte går att lägga in i programmet. tex kalium

Sv: Foderstats Program

Nu vet jag inte vilka program du har men jag lägger in dom värden som efterfrågas. Mer kan jag inte göra. Sen finns det säker nånstans hur mycket av ovanliga mineraler som hästen ska ha och då är det inte svårt att räkna ut när man har analysen.
Lycka till.

I programmet så måste man skapa eget foder ( hö) , man väljer att kopiera ett liknande foder och sen lägga in sina egna värden ...
men i sin egen analys finns inte alla dessa värden med som finns på programmets foder...som vitaminer , cobolt och jod osv..
Så då blir det ju programmets värden på dessa och inte mitt värde eftersom man inte har dom värdena

Om det är PC-horse du använder så är det medelvärden för från ett antal analyser i Sverige och har du inga värden på mikromineraler så är det nog säkrare att låta dem stå kvar än att skriva noll, det blir nog mer missvisande!

PC horse är ju extremt komplicerat om man aldrig räknat tidigare .använd ett enklare . Använd det enklare .

Har bara använt PChorse, det gamla som fanns på hippocampus och egengjorda i Excel!

Fördelen med PChorse är att de redan lagt till extra procent på mineraler tex eftersom NRC anger minimibehov. Dessutom tänker PChorse modernt när det gäller om hästar behöver upp eller ner i vikt. Minskar/ökar bara MJ om du lägger till eller minskar energibehovet, behovet av protein och mineraler är den samma i alla fall utifrån vikt och arbete.
Tror att det finns program som räknar allt i kvoter utifrån energibehovet och det kan få resultatet att det blir för lite protein och mineraler till en häst som behöver banta och tvärsom till den som behöver gå upp i vikt!

Dessutom tänker PChorse modernt när det gäller om hästar behöver upp eller ner i vikt. Minskar/ökar bara MJ om du lägger till eller minskar energibehovet, behovet av protein och mineraler är den samma i alla fall utifrån vikt och arbete.

Detta är inte alla gånger ett korrekt synsätt. Hos en häst som är överviktig sitter överflödskilona i fettdepåer. Dessa fettdepåer har varken behov av protein eller mineraler. Ska du banta en fet häst så ska du dra ner på alla näringsämnen men göra det på rätt sätt. Om man baserar foderstaten på hästens ideala vikt istället för den aktuella vikten så blir det korrekt. Det finns ingen som helst anledning att ge hästen mer protein eller mineraler än vad som motsvarar hästens ideala vikt.

Det finns stora risker med att använda foderstatsprogram om man inte har en grundläggande kunskap om hästens näringsbehov och vet exakt hur programmet fungerar. Det kan lätt bli fel. Bäst är naturligtvis att skaffa sig de grundkunskaper som behövs för att sätta ihop en lämplig foderstat till sin häst. När man väl har lärt sig att göra foderstatsberäkningar för hand så kan man göra ett eget kalkylblad för att underlätta beräkningarna.

Jag har ingen kunskap om PChorse men alla s.k. foderstatsprogram (och kalkylblad) jag har sett struntar mer eller mindre i att kontrollera kvoter mellan olika konkurrerande mineraler (utom möjligtvis Ca : P-kvoten). Det kan lätt uppkomma en mineralbrist hos hästen om andra mineraler finns i överflöd i foderstaten och man inte håller rimliga kvoter mellan mineralerna. Att man rekommenderar en högre mängd mineraler än minimigivor är dock positivt.

Jag hade lite bråttom när jag skrev mitt inlägg, naturligtvis ska man utgå från den vikt hästen borde ha när man räknar foderstat, så jag förklarade lite dåligt! Jag borde skrivit idealvikt!!

Det jag menade var att om du räknar foderstaten på idealvikten 500 kg men hästen väger mer och behöver banta och man anger -10% för att den behöver gå ner i vikt, så är det bara energin som dras ner inte mineraler och protein. Vilket jag tror att det finns program som gör, men är inte säker, alternativet kanske inte finns på alla program heller!

Var kan man läsa om kvoterna på dom andra mineralerna

Du kan söka på spaderÄss´inlägg. Möjligt att det finns angivet i "foderbibeln", av Christina Planck, Hästens näringsbehov och utfodring.

Jag sparar mycket av det spaderÄss skriver.

Fe:Mn:Zn:Cu ska ha förhållandena 3:3:3:1

Ca:Mg ska ha kvoten 1,5 - 3,0 med riktvärdet 2.

Detta är inte alla gånger ett korrekt synsätt. Hos en häst som är överviktig sitter överflödskilona i fettdepåer. Dessa fettdepåer har varken behov av protein eller mineraler. Ska du banta en fet häst så ska du dra ner på alla näringsämnen men göra det på rätt sätt. Om man baserar foderstaten på hästens ideala vikt istället för den aktuella vikten så blir det korrekt. Det finns ingen som helst anledning att ge hästen mer protein eller mineraler än vad som motsvarar hästens ideala vikt.

Det finns stora risker med att använda foderstatsprogram om man inte har en grundläggande kunskap om hästens näringsbehov och vet exakt hur programmet fungerar. Det kan lätt bli fel. Bäst är naturligtvis att skaffa sig de grundkunskaper som behövs för att sätta ihop en lämplig foderstat till sin häst. När man väl har lärt sig att göra foderstatsberäkningar för hand så kan man göra ett eget kalkylblad för att underlätta beräkningarna.

Jag har ingen kunskap om PChorse men alla s.k. foderstatsprogram (och kalkylblad) jag har sett struntar mer eller mindre i att kontrollera kvoter mellan olika konkurrerande mineraler (utom möjligtvis Ca : P-kvoten). Det kan lätt uppkomma en mineralbrist hos hästen om andra mineraler finns i överflöd i foderstaten och man inte håller rimliga kvoter mellan mineralerna. Att man rekommenderar en högre mängd mineraler än minimigivor är dock positivt.

Word!

Ska man använda foderprogram så tycker jag Hästsverige.se är bra. Och gratis. Och framtaget av SLU.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 069
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 560
Senast: mackan
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 220
Senast: isafore
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 039
Senast: Kodiak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama