Foderstater.

A

alex_415

Jag har massa frågor ang. foderstaten.

Har ni räknat ut era foderstater eller ger ni bara det som känns bäst ?
Vad får era hästar för slags foder?
Funkar foderstatsuträkningen ni har gjort eller ska man inte lita på det.

Hur mycket mat får era hästar /dag.
Skulle behöva lite hjälp ang detta då jag är lite osäker själv.

Själv har jag räknat ut foderstaten men det är ju inte samma protein mm i höet nu som jag hade då måste jag räkna ut en ny då ? Dessutom tyckte jag inte att uträkningen funkade spec bra då den sa att min ponny skulle ha väldigt lite kraftfoder. Men han behöver mer för att orka arbeta m.m

Lite tips tack! :) :bump:

Sv: Foderstater.

Jag räknar och har gjort det i några år. Därför har jag lärt mig vad min häst behöver i MJ och protein. Tabellvärdena fungerar inte på min häst, han behöver mer.
Om din häst behöver mer MJ än vad uträkningen genom hans vikt gav så ska du öka. Tabellvärdena är en medelhäst som igentligen inte finns.
Räkna sedan på vad du ger när du tycker att du hittat en bra foderstat. Då har du en bra grund till nästa vinters foderstat.
Att räkna foderstat fungerar men man måste räkna på den individuella hästens behov.
// Linda

Jag har analyserat hösilage och har de värdena i tankarna, när jag fodrar eftersom det tyvärr är lite låg proteinhalt. I övrigt experimenterar jag utifrån det jobb damen och jag har på gång.

Har vi normal arbetsvecka, får hon ca 1..5 kg helhavre, står hon någon dag, brukar jag dra ner ett kvarts kg havre och har vi kurs eller ett intensivt pass lägger jag på ett kvarts kg havre. Jag håller ett vakande öga på hull och muskler.

Jag räknar ibland för skoj skull ut en komplett foderstat på det foder hon får och om man då jämför med "riktvärdena", så ligger vi väldigt bra till.

När jag ett tag stirrade mig blind på foderstatsberäkning, hit och dit med ojande "talibaner" åt höger och vänster, föll Tima i stort sett ur. Det är ju väldigt skilda riktlinjer om man tittar på olika foderstatsprogram och det är inte helt säkert att man får helt perfekt när man räknar för hand heller enligt böcker och annan litteratur. Nu när jag har lite friare syn, men med tanke foderstatsberäkning, så funkar det mkt bättre och damen ser för närvarande ut som en fotboll. Men det är lite merarbete på gång, med hårdträning, efter senaste AR-kursen.

Innesäsongen får hon 11-12 kg hösilage, 1.5 kg havre, 200 g betfor (innan blötning), 80 g miner vit och ett mått biotin.

"Utesäsongen", våra hästar står inne om nätterna, får hon ungefär 6-7 kg hösilage och så detsamma i övrigt.

Senast ändrad:

Jag har massa frågor ang. foderstaten.

Har ni räknat ut era foderstater eller ger ni bara det som känns bäst ?
Det känns bäst med en uträknad foderstat som innehåller allt i tillräcklig mängd och i balans. Jag brukar tänka så här: Energi- och i viss mån proteinmängden ser jag med blotta ögat om den räcker till, men mineralerna kan man inte se alls på hästen om de är i rätt balans och i rätt mängd, så där är analysen ovärderlig!

Vad får era hästar för slags foder?
Hö, hösilage och eventuellt halm så att det räcker till, sedan mineraler och kraftfoder om något saknas i grovfodret. Vilka foderslag det blir kan variera från år till år, och även mellan olika individer då de kan ha olika behov.

Funkar foderstatsuträkningen ni har gjort eller ska man inte lita på det.
Hur menar du då? Att göra en foderstat och följa den till punkt och pricka utan att titta på hur hästen mår är ganska dumt. Ser man att hästen faller ur eller blir fet måste man ju justera foderstaten efter det. Det är här poängen med räknandet kommer in! (Se även en mycket bra tråd skapad av Milly!:idea: )Vem som helst kan ju dra slutsatsen att en häst som blir smal får för lite mat, men har man inte koll på siffrorna är det lätt att bara öka på vissa fodermedel. Men hela fodertstaten måste ju räknas om, för har hästen ett större energibehov är "tabellhästen" har den förmodligen även ett större mineralbehov osv. Och ökar man bara ett foderslag är det stor risk att det blir obalans i foderstaten.

Har man haft hästen i ett par år så vet man ganska bra vad den behöver. Min nya häst kommer att få en "tabellfoderstat" till att börja med i höst, sedan kommer jag att justera och räkna om den om jag ser att hon behöver mer eller mindre.

Hur mycket mat får era hästar /dag.Skulle behöva lite hjälp ang detta då jag är lite osäker själv.
Min förra häst låg på ca 70 MJ och en smrp/MJ-kvot på ca 7 för att fungera bra.
Hur mycket foder som krävdes för att komma upp i det varierade ju från år till år.

Själv har jag räknat ut foderstaten men det är ju inte samma protein mm i höet nu som jag hade då måste jag räkna ut en ny då ?
Ja, varje gång du byter grovfoder ändras ju föryutsättningarna.

Dessutom tyckte jag inte att uträkningen funkade spec bra då den sa att min ponny skulle ha väldigt lite kraftfoder. Men han behöver mer för att orka arbeta m.m
Som sagt, alla hästar är inte tabellhästar, man kan inte stirra sig blind på vad ett foderstatsprogram säger. Varför behöver hästen just kraftfoder för att orka? Energi som energi, och räcker höet till är det ju bara bra. Bättre för hästens mage och din plånbok! :D (Fast jag veeet att vissa vill ha sina hästar lite "havrehöga", de är visst roligare då...??:cool:)

Hästar är gräsätare, och att dra ner på hömängden för att få plats med kraftfodret är ganska märkligt tänkt, ärligt talat. (Jag menar inte att det var så just du tänkte/gjorde, vill mest bara ha det sagt då det tyvärr inte är ett helt ovanligt sätt att fodra på.)

Vi använder oss av Hippo Campus foderstatsprogram, då vårt hö är väldigt proteinfattigt. Vi sitter och räknar så att hästarna ska få sitt proteinbehov täckt, då det är växande unghästar, vuxna hästar behöver i regel inte en massa proteintillskott.

Detta ger jag min häst, 3-årig islandsvalack: 5 kg hö, 0,5 kg Krafft groov 125, 0,4 kg lusern, 0,3 kg aspbarkspellets, 0,2 kg soja samt mineraler.

Sambon's häst, 2-årig travhingst: 12 kg hö, 1 kg Krafft pluss Grön, 0,5 kg luser, 0,3 kg aspbarkspellets, 0,5 kg soja, 2 dl majsolja samt kalk

Min häst går nu på bete, men när jag hälsar på honom brukar han alltid få sin aspbarkspellets med lite morötter.

Mvh Linda

Har ni räknat ut era foderstater eller ger ni bara det som känns bäst ? Räknade alltid på det förut men nuförtiden räknar jag bara för att se på ett ungefär. Hästen fungerar ändå inte på en uträknad foderstat, måste ligga på nästan dubbelt så mkt MJ och smrp för att inte tappa.

Vad får era hästar för slags foder? Just nu bara ett kraftigt hö + gräs men under innesäsongen får han hö/hösilage, krafft grund, betfor, D&H build up

Funkar foderstatsuträkningen ni har gjort eller ska man inte lita på det. För mig fungerar ju inte överhuvud taget eftersom min häst måste ligga hööögt över det normala men om man har en ganska normalfödd häst fungerar det säkert väldigt bra, man har ju ögon att se med också, du märker ju om hästen blir smällfet eller jättemager. Analys är en självklarhet för mig!

Hur mycket mat får era hästar /dag. Han ligger jättehögt, har värdena i stallet men iaf dubbelt smrp och jättemkt MJ. Under förra innesäsongen fick han ca 10 kg kraftigt hö (äter inte mer), 5 dl krafft grund, 0,33 kg betfor (1,5 liter), 1 kg D&H build up müsli + vitaminer/mineraler. Hur mycket mat han behöver beror på höets värden. Fodring 4 ggr/dag. Det är en smäcker d-ponny på ungefär 400 kg.

Senast ändrad av en moderator:

åsnan skrev:
Har ni räknat ut era foderstater eller ger ni bara det som känns bäst ? Räknade alltid på det förut men nuförtiden räknar jag bara för att se på ett ungefär. Hästen fungerar ändå inte på en uträknad foderstat, måste ligga på nästan dubbelt så mkt MJ och smrp för att inte tappa.
Jag förstår inte kommentaren att "hästen fungerar ändå inte på en uträknad foderstat".
Man räknar ju på den specifika hästens behov och behöver den 100 MJ så behöver den det. En uträknad foderstat innebär inte att man blint tittar i div böcker på vad tabellerna säger att ens häst borde behöva. Man ska inte tro att tabellerna stämmer för det är en medelhäst som igentligen inte finns.
Jag har själv en häst som har betydligt högre behov än vad hans vikt ger men det betyder inte att jag inte kan ha en uträknad foderstat. Jag har anpassat värdena efter honom och räknar numera ut foderbehovet efter det. Så jag har en uträknad foderstat till min häst.
// Linda

Just nu har jag ingen uträknad foderstat utan jag ger så som jag tror och försöker lära mitt öga hur hästen går ner och upp i vikt som jag e är så bra på, man blir lätt hemmablind.
Mitt fullblod är en häst som lätt faller ut, även på sommrarna. Är jätte svår att få muskler på.

Just nu får hon:
1 kg åsebro Cool
0.8 kg betfor
100 g mineraler från HippoTävling
3 dl soja eftersom jag tror att betet är rätt dåligt i våran sommarhage.
Får också 4 kg av två olika sorters oanalyserat hö.

Kommer få dessa fodersorter i vinter.

Analyserat höensilage fri tillgång men proppar i sig runt 12 om dagen, brukar inte klara av att äta mer.
Åsebro Cool
Betfor
Linfrö
miner hippo Tävling
Soja om höet är dåligt
Och foderjäst.

mahlmt skrev:
Jag förstår inte kommentaren att "hästen fungerar ändå inte på en uträknad foderstat".
Man räknar ju på den specifika hästens behov och behöver den 100 MJ så behöver den det. En uträknad foderstat innebär inte att man blint tittar i div böcker på vad tabellerna säger att ens häst borde behöva. Man ska inte tro att tabellerna stämmer för det är en medelhäst som igentligen inte finns.
Jag har själv en häst som har betydligt högre behov än vad hans vikt ger men det betyder inte att jag inte kan ha en uträknad foderstat. Jag har anpassat värdena efter honom och räknar numera ut foderbehovet efter det. Så jag har en uträknad foderstat till min häst.
// Linda

Jag har insett att det går precis lika bra att fodra med ögat i det här fallet. Visst, jag vet ju ungefär vad han behöver i MJ och smrp nu under "uppgödningsperioden" och hade kunnat räkna på det, fixa till kvoten (som faktiskt ÄR okej) om det hade behövts, dvs. om vi hade fått ett nytt hö eller något. Nu är det betesdags och då blir han förhoppningsvis lite rundare och isf kommer jag inte lägga honom på samma siffror som innan utan jag exprementerar lite och ser vad som blir bäst ;)

Jag har hållt på att räkna på foderstater i 17år...
Och jag skulle inte vilja ha det på något annat sätt.

Ibörjan kan det vara lite knepigt att få till det men när du väl kommit fram till vilka värden och kvoter judt din häst funkar bäst på så blir det lättare. Ibörjan vill de gärna på att bli feta som grisar eller för tunna och detta är just för att man inte vet vilka värden som är bäst för hästen och man utgår från "tabell värden".

Lita aldrig på foderstatsberäknings program. Många räknar snålt och varnar för vissa saker men inte för andra (som kan vara jätte viktiga att veta). Den säkraste metoden är att räkna för hand och att verkligen läsa vad de olika sakerna är och om hästars behov.

Min häst får olika kraftfoder från år till år beroende på vad som bäst passar till det hö hästen ska äta.
Innan betet gick min häst på havre, betfor, vetekli och mineraler.

En uträknad foderstat handlar ju om analys och ögat. Det finns tabeller man grundar sig på, men en del behöver mer respektive mindre än vad en tabell visar. Först måste du utgå från en analys, därefter fylla upp...men det är bara hälften av vad som ska göras. Vad du ser spelar en stor roll med. en del hästar är tabellhästar, andra kräver mycket mer än så.

När jag gör en foderstat måste jag ju ha något att luta mig mot..alltså vad innehåller mitt hö ? Därefter kan jag börja konstruera en foderstat. Tids nog LÄR man sig att SE...om det inte fungerar som jag vill. Jag kan omöjligt göra en fodserstat baserat på en vild chansning. För hur ska jag då veta vad som felar...om det nu felar ??

mirjada skrev:
Jag har hållt på att räkna på foderstater i 17år...
Och jag skulle inte vilja ha det på något annat sätt.

Ibörjan kan det vara lite knepigt att få till det men när du väl kommit fram till vilka värden och kvoter judt din häst funkar bäst på så blir det lättare. Ibörjan vill de gärna på att bli feta som grisar eller för tunna och detta är just för att man inte vet vilka värden som är bäst för hästen och man utgår från "tabell värden".

Lita aldrig på foderstatsberäknings program. Många räknar snålt och varnar för vissa saker men inte för andra (som kan vara jätte viktiga att veta). Den säkraste metoden är att räkna för hand och att verkligen läsa vad de olika sakerna är och om hästars behov.

Min häst får olika kraftfoder från år till år beroende på vad som bäst passar till det hö hästen ska äta.
Innan betet gick min häst på havre, betfor, vetekli och mineraler.

Fortsättning...

I vintras gick mitt ganska svårfödda arab sto(420kg) på...
9kg hö(med bra värden kvot 7)
1,5kg havre
0,2kg vetekli
0,4kg betfor
och mineraler...hippo röd...tror jag det var...:o

När du får nytt hö måste du göra om uträkningen annars så stämmer inte foderstaten.

Jag räknar men brukar aldrig ge det som uträkningen visar utan ger lite mer av både MJ och protein.
Min häst är svårfödd och tappar lätt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 251
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka