Sv: Foderstater.
Jag har massa frågor ang. foderstaten.
Har ni räknat ut era foderstater eller ger ni bara det som känns bäst ?
Det känns bäst med en uträknad foderstat som innehåller allt i tillräcklig mängd och i balans. Jag brukar tänka så här: Energi- och i viss mån proteinmängden
ser jag med blotta ögat om den räcker till, men mineralerna kan man inte se alls på hästen om de är i rätt balans och i rätt mängd, så där är analysen ovärderlig!
Vad får era hästar för slags foder?
Hö, hösilage och eventuellt halm så att det räcker till, sedan mineraler och kraftfoder om något saknas i grovfodret. Vilka foderslag det blir kan variera från år till år, och även mellan olika individer då de kan ha olika behov.
Funkar foderstatsuträkningen ni har gjort eller ska man inte lita på det.
Hur menar du då? Att göra en foderstat och följa den till punkt och pricka utan att titta på hur hästen mår är ganska dumt. Ser man att hästen faller ur eller blir fet måste man ju justera foderstaten efter det.
Det är här poängen med räknandet kommer in! (Se även en mycket bra tråd skapad av Milly!
)Vem som helst kan ju dra slutsatsen att en häst som blir smal får för lite mat, men har man inte koll på siffrorna är det lätt att bara öka på vissa fodermedel. Men
hela fodertstaten måste ju räknas om, för har hästen ett större energibehov är "tabellhästen" har den förmodligen även ett större mineralbehov osv. Och ökar man bara ett foderslag är det stor risk att det blir obalans i foderstaten.
Har man haft hästen i ett par år så vet man ganska bra vad den behöver. Min nya häst kommer att få en "tabellfoderstat" till att börja med i höst, sedan kommer jag att justera och räkna om den om jag ser att hon behöver mer eller mindre.
Hur mycket mat får era hästar /dag.Skulle behöva lite hjälp ang detta då jag är lite osäker själv.
Min förra häst låg på ca 70 MJ och en smrp/MJ-kvot på ca 7 för att fungera bra.
Hur mycket foder som krävdes för att komma upp i det varierade ju från år till år.
Själv har jag räknat ut foderstaten men det är ju inte samma protein mm i höet nu som jag hade då måste jag räkna ut en ny då ?
Ja, varje gång du byter grovfoder ändras ju föryutsättningarna.
Dessutom tyckte jag inte att uträkningen funkade spec bra då den sa att min ponny skulle ha väldigt lite kraftfoder. Men han behöver mer för att orka arbeta m.m
Som sagt, alla hästar är inte tabellhästar, man kan inte stirra sig blind på vad ett foderstatsprogram säger. Varför behöver hästen just kraftfoder för att orka? Energi som energi, och räcker höet till är det ju bara bra. Bättre för hästens mage och din plånbok!
(Fast jag veeet att vissa vill ha sina hästar lite "havrehöga", de är visst roligare då...??
)
Hästar är gräsätare, och att dra ner på hömängden för att få plats med kraftfodret är ganska märkligt tänkt, ärligt talat. (Jag menar inte att det var så just du tänkte/gjorde, vill mest bara ha det sagt då det tyvärr inte är ett helt ovanligt sätt att fodra på.)