Foderstater för hösten 2013 och framåt!

Vogue

Trådstartare
För oss kommer det att se ut såhär och döm om min förvåning att alla behov blev täckta och fina på första uträkningen! :love:

Hö: 13kg med TS 84% = 4 fodringar a 2,2,4,5
1kg Dodson & Horell Build Up Mix = 1 mått x 2 (Granngårdens)
1 dl Vits & Mins
2 msk salt

0,25 betfor efter aktivitet.
Morötter & Äpplen, något varje dag! ;)

+ salsten & vatten då givetvis! :)

Senast ändrad:
Sv: Foderstater för hösten 2013 och framåt!

Vi har inte tagit analys än, har inte tagit in ensilaget för den delen.
Men jag hoppas det blir lika bra värden som förra året (eller dåliga, beroende på hur man ser det :p)

I så fall blir det ungefär såhär för båda hästarna
6 kg ensilage (fördelat på 1, 1, 1, 1, 2 kg/dag)
ca 2 kg halm
100 g Mineraler (eller hur mycket det nu krävs)
1-1,5 dl linfröolja

Tävlingshästen (nåja, hon som ska bli tävlingshäst) får lite havre efter ridning, en deciliter ungefär. Har hon jobbat väldigt hårt får hon lite betfor och salt i fodret.

Brukar ge en "kur" med e-vitamin och lysin några gånger om året.

Två lättfödda ponnyer, f -95 och -02. Går på lösdrift. Den ena tränas för tävling, gamlingen är hobbyhäst.

*kl*

Unghingstarna kommer åter gå på lösdrift med begränsad fri tillgång på hö. Har inte fått analys ännu men alla åren innan har kvoten legat på 8 så är nog snarlikt i år med så då har det räckt med att ha en saltsten och mineralbalja ståendes i hagen.

Storhästen jag hämtar i veckan (unghäst med), kommer oxå stå på lösdrift med begränsad fri tillgång, men på hösilage istället. Då hon är tunn över ryggen kommer hon fodras med D&H build up ca 1 kg dagen.

Nästa gång jag är uppe hos mina föräldrar ska jag ta prover till analys på hö´t vi fått in i år, sen ska det räknas foderstat! :D Men på lillkillen blir det fri tillgång oavsett, på 6 åringen får vi se hur han håller sig i hullet :)

Beror ju på vad du vill veta. De har olika paket och Eurofins tror jag innehåller en del man betalar extra för hos Agrilab tex.

Fick precis besked av grannen att hans kusin har hösilage att sälja till oss och kan komma hit med 12 balar i stöten. Har dock ingen som helst aning om hur stora de är, de är iaf slagna och plastade för inte så längesedan, så förhoppningsvis (!) är det lite lägre näringsvärden i det. Verkar som att de har gjort lite mindre rundbalar på ca 150kg och det passar rätt bra till mina fyra. Det är synd bara att vi har planerat så dåligt, annars hade jag kunnat plocka för analys innan de plastade, nu blir det ju lite bökigt.

(Fungerar det här bra så beställer jag från samma bonde nästa år och då kan jag ju dels plocka för analys i tid och sedan lite mer precisera vad vi vill ha.)

Så här blir det som det verkar nu med foderstater:

Laukur, 6 årig islandsvalack nu lite överhull. Tränas ca 4 dagar i veckan.

10 kg hö per dag. (Kanske lite mindre beroende på hullet då det är onödigt mycket MJ i och mindre med protein)
Knappt 0,5 kg Krafft protein pluss per dag.
1 dl linfröolja per dag.
Selen tillskott

Trots lågt proteinvärde i hö´t så verkar det funka att bara stöda till det här så funkar kvoten och mineralbehovet uppfylls.

Ljómi, 1 årig islandshingst.

Så mycket hö han orkar äta, men tror inte han orkar mycket mer 10 kg
0,5 kg krafft protein pluss
1 dl linfröolja

Glad att det inte behövdes massa extra och tack vare krafften så får dom mineralerna som fattades också :)

Har inte tagit någon analys ännu. Hann inte ta förrän bonden kom och balade till oss, så jag måste ta ur balarna istället. Rundbalar men ej plastade, så det är lite lättare att ta prover och skicka in. Jag hoppas dock på att resultaten ska visa någonstans på mitt emellan (inte bra men inte heller urdåligt) då jag har en relativt lättfödd kille och en relativt svårfödd kille O_o Då behöver jag inte köpa kraftfoder i mängder men den lättfödda kan äta ordentligt i alla fall. Men det är väl nog kanske att hoppas på för mycket, det ska ju aldrig vara lätt med att sammanställa foderstater har jag förstått genom åren :p
Nå, måste ändå säga att hellre tar jag lite dåliga värden är för bra värden, för då kan jag i alla fall rätta till det ;)

Min pålla (SWB sto 5 år) kommer enligt uträkning att äta:

11 kg hösilage (kommer bli något mer när det blir riktig vinter)
0.2 kg havre (krubbskrammel)
0.2 kg betfor (att blanda foderjäst och linfröolja i)
80 g Krafft Miner Blå

Drottninghästen som är mycket förtjust i kraftfoder kommer att bli mäkta besviken :meh:

Min herre ska få börja såhär:
13 kg hösilage
0,5 kg lucernpellets
0,5 kg havre
0,3 dl (torrt uppmätt) betfor (enbart för att få i honom mineraler och bakjäst)
1 pkt bakjäst
Mineraler
Morötter som belöning

Eftersom han nästan alltid faller ur när det börjar bli kallt räknar jag med att behöva räkna om så småningom.

Min häst har aldrig haft en så enkel foderstat som i år. :D

8-9 kg hö
100 g Krafft Miner Vit

För att få ner mineralerna kommer han få en näve (mätt torr) betfor också.

Har alltid fri tillgång till halm att tugga på, både ute och inne.

*KL*

Har för första gången räknat själv (nåja, med hjälp av program!) och det var ju riktigt roligt! Har ett grovfoder med riktigt trist kvot, så får bli mycket extra protein. Synd, tycker plånboken...

14 kg hösilage
2,5 kg lusern (alternativt 1,5 kg lusern och 0,5 kg Krafft muskel, om plånboken börjar säga ifrån...)
80 g miner röd

*KL*

Har för första gången räknat själv (nåja, med hjälp av program!) och det var ju riktigt roligt! Har ett grovfoder med riktigt trist kvot, så får bli mycket extra protein. Synd, tycker plånboken...

14 kg hösilage
2,5 kg lusern (alternativt 1,5 kg lusern och 0,5 kg Krafft muskel, om plånboken börjar säga ifrån...)
80 g miner röd

Vilket lucern räknar du på då? Om det är Kraffts så finns det ju bättre alternativ, tex Vitafor Lucern (8 MJ & 150 gr smb rp). Sen finns potatisprotein att ta till också 672 gr smb rp!

Årets hö låg på en kvot på strax under 5 vilket gör att vi kommer inte att behöva ge så supermycket extra till de lättfödda hästarna. Blir förmodligen endast ½-1kg Kvarnbys Lucern och lite betfor tillsatt till ca 10-12 kg hö.

Den gamla som inte äter så mycket hö får desto mer tillskott, men hon är ju lite special. Kräsen, gammal och svårfödd liksom.

Det var räknat på Kraffts, så det ska jag absolut titta på! Tack! Potatisproteinet tar jag ju till i och med Krafft muskel, har dessutom räknat ut ett alternativ till som är bara hösilage och Krafft muskel + mineraler som är lite mer ekonomiskt... Tjänar runt 500 kr/månad på det mot att ge enbart lusern så det får nog bli så istället...

Det var räknat på Kraffts, så det ska jag absolut titta på! Tack! Potatisproteinet tar jag ju till i och med Krafft muskel, har dessutom räknat ut ett alternativ till som är bara hösilage och Krafft muskel + mineraler som är lite mer ekonomiskt... Tjänar runt 500 kr/månad på det mot att ge enbart lusern så det får nog bli så istället...

Det finns ju rent potatisprotein också, inte bara utblandat som i Krafft Muskel!

Jag kommer ha gräs till ponnyerna fram till snön lägger sig, så det blir "ögonfodring" ett par månader till, billigt som attan :) Det är ingen som är i jättetillväxtfas längre så det finns lite bättre marginaler än förra vintern.

De står på övervuxet, överblommat lååångt gräs, så från förra veckan kompletterar jag med (förutom mineraler baserat på det hö som tagits på gården förut) 1dl potatisprotein, 1dl linfrökaka och 1dl betfor att svälla det i.

Det får aspbarkspellets när vi lasttränar.

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst har varit lös i magen till och från ett tag nu! Vissa dagar är hon helt okej och det blir bollar ;) men dom är dock gröna och...
Svar
15
· Visningar
2 758
Senast: lady_vip
·
A
Foder & Strö Har rätt stora problem med att få ihop en fungerande foderstat till min häst, och har därför lite olika frågor som jag gärna vill ha...
Svar
6
· Visningar
1 978
Senast: Allegra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama