Sv: foderstat?????
Jag har klippt, modifierat och klistrat in svaret jag skrev i tråden, som du också har lagt in under hästhantering.
Foderstatsberäkning, det är så individuellt. Man kan inte jämföra foderstater med varann, bara för att man har samma hästras eller ens samma storlek på häst.
Fullblod kan ju variera storleksmässigt från ponny upp till bautahäst. Och man kan ju inte ge ett ponnyfullblod lika mkt foder som man ger ett jättefullblod på 170 + i mankhöjd. Och det är ju inte riktigt rätt mot jättefullblodet heller, om det får lika lite mat som ponnyfullblodet. Underhållsbehovet hos hästar är också individuellt, beroende på om de är heta, coola, lättfödda, svårfödda och så vidare,
Man kan heller inte jämföra foderstater med varann, om en "skogsmulleryttare" som jag, som för det mesta är ute och luktar på blommorna med min häst, skulle ge henne samma foderstat som Anky Von Grunswen och Ludger Beerbaum, som är ute och tävlar med sina hästar hela tiden, skulle både jag och min häst sitta i en grantopp och joddla.
Det jag kan rekommendera dig, är att be om analys på erat grovfoder, ta reda på så mkt information som möjligt om din häst, vad den haft för foderstater tidigare och vad den då var i för arbete, höjd, vikt, hur underhållskrävande den är... samt vilket arbete du kommer ha hästen i, hobbyridning, lätt träning, träning och lite tävling eller hård träning och mkt tävling och sedan kontaktar en foderrådgivare och betalar de hundralappar det kan kosta.
Det tjänar både du och din häst på. Du tjänar på det ekonomiskt, eftersom du då bara behöver köpa det foder som din häst verkligen behöver och din häst, hälso- och hållbarhetsmässigt.
I bukefalos regler, så står det att vi inte ska gå ut med rådgivning om enskilda foderstater till enskilda hästar. Då skulle det snart bara finnas sådana trådar här och eftersom detta är ett forum med många olika hästmänniskor, är det inte säkert att alla innehar den expertis som behövs, för att korrekt svara på hästvårds och foderfrågor