Foderstat utan vikt på häst

tantor69

Trådstartare
Jag vet inte vad min häst väger. De där banden visar ju inte heller helt rätt vad jag förstått ?
Hur ska jag hitta vad underhållsbehovet är för honom så jag kan räkna på foderstaten ?
Kan man hitta ett cirkabehov om man utgår från andra kriterier som ras/kön/ålder/svårfödd osv ?

Tacksam för råd eller länkar till information.
 
Jag vet inte vad min häst väger. De där banden visar ju inte heller helt rätt vad jag förstått ?
Hur ska jag hitta vad underhållsbehovet är för honom så jag kan räkna på foderstaten ?
Kan man hitta ett cirkabehov om man utgår från andra kriterier som ras/kön/ålder/svårfödd osv ?

Tacksam för råd eller länkar till information.
Ja, man kan börja med ett ungefärligt behov och korrigera när man ser hur hästen reagerar på sin foderstat. Men det gäller att vara uppmärksam så man ser förändringar - både uppåt o neråt - innan de blir för stora.
När du har hittat en bra foderstat, som verkar täcka hästens behov för det arbete den utför, då räknar du ut hur mycket du ger i form av energi o protein. Sen använder du de siffrorna som behöv nästa gång du räknar foderstat.
 
Ett viktband ger en hum om vad hästen väger så jag hade hellre utgått ifrån det än att inte ha någon aning alls. Jag har passat på att väga mina hästar när jag har varit med dem på klinik och på mina stämmer viktband mycket bra.
 
Du gör som @ameo skriver :) det viktigaste med att räkna foderstat är att hitta en bra balans mellan energi/protein o mineraler o ge ungefär behovet. Utgå från uppskattad vikt o justera sedan.

Det är vad man gör även om man vet hästens vikt. Olika hästar har olika (höga/låga) behov men ingen häst mår bra av brist på någon mineral eller liknande och det är vad man undviker om man räknar även om man inte vet EXAKT vad hästen behöver första gången.
 
Ett viktband ger en hum om vad hästen väger så jag hade hellre utgått ifrån det än att inte ha någon aning alls. Jag har passat på att väga mina hästar när jag har varit med dem på klinik och på mina stämmer viktband mycket bra.
I den bästa av världar så visar det någorlunda rätt.
Det finns två mätformler som har provats till att vara de som funkar "bäst" när man inte har någon våg.
Jag mätte min dåvarande häst på båda dessa sätt för att jämföra med det vågen sagt. Det ena sättet visade 75 kg över hennes verkliga vikt, det andra drygt 100 kg under... Och då ingick alltså fler mätpukter än vad ett viktmåttband ger.
 
  • Gilla
Reactions: via
Ett viktband ger en hum om vad hästen väger så jag hade hellre utgått ifrån det än att inte ha någon aning alls. Jag har passat på att väga mina hästar när jag har varit med dem på klinik och på mina stämmer viktband mycket bra.
Håller med 10 kg upp eller ner på en vuxen häst jämfört m måttbandet och det gör knappast ngn skillnad när du räknar på fodetstat
 
I den bästa av världar så visar det någorlunda rätt.
Det finns två mätformler som har provats till att vara de som funkar "bäst" när man inte har någon våg.
Jag mätte min dåvarande häst på båda dessa sätt för att jämföra med det vågen sagt. Det ena sättet visade 75 kg över hennes verkliga vikt, det andra drygt 100 kg under... Och då ingick alltså fler mätpukter än vad ett viktmåttband ger.

Fast hellre den avvikelsen än att inte veta något alls. Jag vet många som inte har en susning om vad deras häst väger. Alltså om den väger 600 kg eller 400 kg. Har man då ingen möjlighet att väga på klinik så vidhåller jag att det är bättre att mäta och utgå ifrån det än att inte ha någon hum alls. Sedan gör många fel när de använder viktmåttband. De mäter på fel ställe och för hårt eller för löst och då blir självklart inte resultatet rätt heller. Mäter man noggrant så har det stämt ganska väl i de fallen jag känner till. Viktmåttband är ju om inte annat bra att ha som hjälp för att hålla koll på hästens hull. Jag tycker att man om möjligt ska försöka väga sin häst och sedan direkt efter mäta så att man vet hur väl det stämmer på just ens egen häst. Hästens vikt är ju bra att veta även i andra fall än just foderstatsberäkning.
 
Ang viktmåttband
Jag brukar ta två mått med bandet: Ett fram där man ska ta det och ett längre bak, ca 15 cm framför virveln. Sen lägger jag ihop de både värdena och dividerar med 2. Det har funkat bra på överviktiga hästar med mycket mage.
Klart att det inte blir exakt, men det är en god fingervisning. Att det diffar 10 kg hit och dit gör inte så mycket i sammanhanget.

Jag brukar dessutom aldrig räkna foderstater på faktiskt vikt, utan på idealvikt. Dvs har jag en häst som bör väga ca 400 kg så räknar jag ut foderstat för 400 kg. Sen om det är 412 eller 398 kg som är den faktiska idealvikten, det är mindre viktigt. Förhoppningsvis har djurägaren sån koll på sitt djur att hen hinner rätta till foderstaten innan hästen är uppe på 500 kg eller smalnat av till 340.
 
Ang viktmåttband
Jag brukar ta två mått med bandet: Ett fram där man ska ta det och ett längre bak, ca 15 cm framför virveln. Sen lägger jag ihop de både värdena och dividerar med 2. Det har funkat bra på överviktiga hästar med mycket mage.
Klart att det inte blir exakt, men det är en god fingervisning. Att det diffar 10 kg hit och dit gör inte så mycket i sammanhanget.

Jag brukar dessutom aldrig räkna foderstater på faktiskt vikt, utan på idealvikt. Dvs har jag en häst som bör väga ca 400 kg så räknar jag ut foderstat för 400 kg. Sen om det är 412 eller 398 kg som är den faktiska idealvikten, det är mindre viktigt. Förhoppningsvis har djurägaren sån koll på sitt djur att hen hinner rätta till foderstaten innan hästen är uppe på 500 kg eller smalnat av till 340.
Klart man räknar på idealvikt, varför annars räkna?
 
Klart man räknar på idealvikt, varför annars räkna?

Jag tänker att det kan vara bra att veta på ett ungefär vad som är ideal för just ens egen häst. Många har ju faktiskt inte en susning om hästen väger 300 kg eller 500 kg.. Det kan ju vara bra att ha något att utgå från. När jag räknar åt andra brukar jag be dem att först uppskatta vad deras häst väger, sen "kontrollmäta" och om kunden gissat helt galet (många gissar alldeles för lågt på sina ganska runda hästar, är mest överviktiga djur jag får in) har vi en diskussion om det och vad som vore mer lämplig vikt och varför.

Och sen räknar man självklart på idealet, för precis som du säger, varför annars räkna?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 889
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Är i en blandning av hopp och förtvivlan just nu. För att försöka göra en lång historia kort blev min gosse sjuk i mitten av december...
2
Svar
33
· Visningar
7 761
Senast: Hund!
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 452
Senast: Irival
·
Hästmänniskan Hej! Jag har en uppgift i skolan där jag ska räkna foderstater till olika hästkategorier. Det jag ska skriva om är ett avelsto men...
Svar
4
· Visningar
727
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp