Foderstat?? TIPS?!

K

Krulidut

Vad och hur mkt tycker DU att man ska ge en C elr D-ponny (ge gärna ett exempel till båda ) som är lite lätt rund om magen går på sommaren 6 dagar i veckan, rider kanske ut 3 dagar och hoppar en dag och rider dresyr (jobbar) 1 elr två dagar :smirk:

hästen går ute dygnet runt på sommaren..


Kan en klyfta vitlök vara lagom?? (inte bara men tillsammas med annat foder)elr kan hästen får blod förtuning då? (elr blod brist)
Hjälper en klyfta mot fästingar och knott (och flugor) elr är det för lite??:confused:


Tacksam :bow: för svar :D
 
Sv: Foderstat?? TIPS?!

Är det ett bra bete tycker jag det räcker med det, framförallt om den är lite rund.

Jag ger inte vitlök, utan använder andra insektsmedel som är för utvärtes bruk. De trådarna kommer snart att dyka upp på Hästvård... ;)
 
Sv: Foderstat?? TIPS?!

Tack så mkt

men det är många i stallet som ger så kallat hel foder på somrarna+varanan dag mineraler och vitlök och var treedje dag betfor..

vist deras hästar är inte direkt pin smala men endå :D

jag läste om Vitlök på en tråd här och det stog mkt intresant

tack för svaret :bow:
 
Sv: Foderstat?? TIPS?!

Ja, det där är ju en avvägning man får göra till varje häst. Mina har fri tillgång till mineraler i balja på betet, så jag ger inte det extra. Det kan ju vara så att en del hästar behöver kraftfodret för energins skull, men ponnysar brukar klara sig bra ändå!
 
Sv: Foderstat?? TIPS?!

oki ;)

vad lägger du mineralerna i har du typ salt sten med mineraler i??

men om man ex. ska ge sin ponny kraftfoder (jag vill ju så klart inte ge i onödan men bara frågar för frågandets skull :angel: )
hur mkt skulle u rekomendera?
 
Sv: Foderstat?? TIPS?!

Nej, jag köper en färdig balja från den lokala foderhandeln. Det är som en saltsten i konsistens, fast den sitter i en rund balja, om du förstår vad jag menar? ;) Och så ställer man bara ut den som den är i hagen.

Men kraftfoderförslag till ponny vågar jag mig inte på, det är inte riktigt mitt område... ;)
 
Sv: Foderstat?? TIPS?!

okey aa tror jag sätt en sån är den grön och rund i botten??? :)

oki ska höra med nån i stallet elr så bara ringer jag till Kraft (läste det nån stans att man kunde ringa dom om man ville ha hjälp :D)
 
Sv: Foderstat?? TIPS?!

Men om man ringer Krafft så kommer väl dem rekommendera att man fodrar med deras produkter i första hand? Det vill inte jag göra. (För dyrt bland annat.) Finns det ingen annan man kan ringa?
 
Sv: Foderstat?? TIPS?!

asså dom kommer att rekomendera deras produkter (så klart :) ) men dom hjälper en att få ihop en bra foderstat ..
Jag tror man kan ringa typ ATG elr Veterinärer som har stor djursmotagning elr så bert man en veterinär komma och kolla på hästen ...
tror jag inte 1000% säker menmen..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min 5-åring går på bete (skogshage och ganska magert) behöver lite extra för att hålla sig fin. Får idag 1 kg grönpellets 0.5 kg...
Svar
2
· Visningar
747
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 987
Senast: Luff
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 108
Senast: MayGrace
·
Foder & Strö Var bortrest under ca 4 veckor (eller snarare hemma i sverige) och under tiden blev min d-ponny väldigt tunn förutom förlust av en massa...
Svar
8
· Visningar
1 300
Senast: Ponylove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp