Foderstat till c-ponny/islänning

Z

Zannaah

Nu ska jag försöka att göra en ny foderstat till min islandshäst. Hon är i väldigt bra hull, men ganska omusklad och 6 år. Jag ska öka våra ridpass nu, och känner att jag då måste öka med fodret. Just nu får hon 8kg ensligage (ej analyserat tyvärr), 8dl müsli, 3dl betfor, 20ml b-vitamin och 20ml e-vitamin. Någon ska kan tänkas sig hjälpa mig lite? Jag är inte ute efter exakta summor, men jag kan behöva en vägledning. Uteslut havre och kornkross bara. Något förslag?

Sv: Foderstat till c-ponny/islänning

Enskilda foderstater är inte tillåtna i forumet, gör gärna en egen foderstat och sen kan man diskutera kring den. Dock kan det bli en svår uppgift eftersom analys saknas.

Okej. Jag hade väl tänkt lite jämförelse, alltså att några som har liknanden häst i samma träning, så kan man diskutera kring det. Förstår du hur jag menar?

Så länge du inte vet vad grovfodret innehåller bör du komplettera med Lusern i första hand. Lusern kan du ge mycket av, finns lixom ingen speciell begränsning då det räknas som grovfoder.

Okej, något jag kan tänka på. Finns det något som ger dem lite extra energi förutom havre och kornkross?

Vi brukar göra analys men skippade det i år.
Vi får så varierande balar att det skulle vara omöjligt att göra en korrekt analys.
Vi har alltid haft mer energi samt mindre protein an vad som är optimalt i vårt hö.
verkar vara likadant i år.
Vi som inte rider tillräckligt får småfeta hästar.
Ger lucern för att få mer protein .

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vår C-ponny new Forrest har helt tappat i vikt på 4 veckor. Hon har blivit mager som ett skrälle. Revbenen syns och ryggraden...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 831
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Min häst har idag en bra foderstat som ger en normalpresterande häst allt den behöver. Men nu håller han på att förberedas för att...
Svar
14
· Visningar
1 846
Senast: clusia
·
Foder & Strö Jag ska nu flytta till ett nytt stall, där det ingår havre, havrekross, kornkross, betfor, mineraler samt hösilage. Har lite problem att...
Svar
14
· Visningar
1 516
Senast: kolfinnur
·
M
Foder & Strö Vi har precis köpt och fått hem vår c-ponny som är 13år! Han har tidigare fått 8kg silage, det får han nu med. tidigare ägare hade honom...
Svar
1
· Visningar
721
Senast: pinky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka