Foderstat till 8 månaders hingstunge och dräktigt sto.

Angie

Trådstartare
Jag har lite problem nu med att fixa en ok foderstat åt både mitt dräktiga digivande sto och till hennes 8 månaders son. Dom har tills nu ätit Hippo Grow Breed, stoet 4kg och hingsten 1kg, problemet är att det bli väldigt dyrt i längden nu. Plånboken börjar magra ut ;), så jag tänkte att de skulle skulle få äta havre istället för Breed, och med komplement till denna. Förutom kraftfoder så äter dom betfor och hösilage, detta har jag dock inte några värden på, det har dock blivit analyserat och jag har fått reda på att det är ett hyfsat hösilage, med protein över medel och energi under medel, de andra värdena var ganska nära medel. De andra hästarna i stallet ser ut att rulla fram :D, de klarar sig alltså mycket bra på detta :laugh:. Stoet får ca 11kg hösilage och hingsten ca 12-13 kg. Men nu är frågan vad för komplement jag ska ge?? Funderar på att ge antingen Lucernpellets eller kanske Krafft Pluss Grön. vad ger ni era ston och unghästar?? Ville inte ge för mycket men inte för lite heller. Vad skulle ni göra?
 
Sv: Foderstat till 8 månaders hingstunge och dräktigt sto.

Jag har lite problem nu med att fixa en ok foderstat åt både mitt dräktiga digivande sto och till hennes 8 månaders son. Dom har tills nu ätit Hippo Grow Breed, stoet 4kg och hingsten 1kg, problemet är att det bli väldigt dyrt i längden nu. Plånboken börjar magra ut ;), så jag tänkte att de skulle skulle få äta havre istället för Breed, och med komplement till denna. Förutom kraftfoder så äter dom betfor och hösilage, detta har jag dock inte några värden på, det har dock blivit analyserat och jag har fått reda på att det är ett hyfsat hösilage, med protein över medel och energi under medel, de andra värdena var ganska nära medel. De andra hästarna i stallet ser ut att rulla fram :D, de klarar sig alltså mycket bra på detta :laugh:. Stoet får ca 11kg hösilage och hingsten ca 12-13 kg. Men nu är frågan vad för komplement jag ska ge?? Funderar på att ge antingen Lucernpellets eller kanske Krafft Pluss Grön. vad ger ni era ston och unghästar?? Ville inte ge för mycket men inte för lite heller. Vad skulle ni göra?
RÄKNA!
har du analys på grovfodret så är det bara att räkna och se till att behoven är täckta!
det brukar vara svårt att få i föl de proteiner de behöver, så mitt bästa råd är att inte vara dumsnål när det gäller utfodring där. proteinbrist nu kan du i värsta fall få betala för med sämre hållbarhet senare i livet...
 
Sv: Foderstat till 8 månaders hingstunge och dräktigt sto.

Krafft pluss, havre och lusern. Detta får mina åringshingstar samt så mycket hö dom orkar äta vilket tyvärr inte alls är lika mycket som dom stora hästarna får i sig. Detta att småhästar inte klarar stora grovfodergivor är viktigt att tänka på så man inte utgår ifrån dom stora hästarnas intag.
 
Sv: Foderstat till 8 månaders hingstunge och dräktigt sto.

Krafft pluss, havre och lusern. Detta får mina åringshingstar samt så mycket hö dom orkar äta vilket tyvärr inte alls är lika mycket som dom stora hästarna får i sig. Detta att småhästar inte klarar stora grovfodergivor är viktigt att tänka på så man inte utgår ifrån dom stora hästarnas intag.

Hur mycket av varje sak får dom. Tyckte att det lät som en bra blandning. Jag har dock tur med min lillkille, han är väldigt hungrig av sig ;), han äter väldigt mycket hösilage, äter nästan alltid rent i boxen, så grovfoder får han i sig bra av :).
 
Sv: Foderstat till 8 månaders hingstunge och dräktigt sto.

Hösilage är lättare att äta men man måste veta vilket ts det är så man har koll på hur mycket dom får i sig. Jag har tyvärr ett ganska proteinfattigt hö så dom får 3 kilo lusern, ett kilo havre och ett kilo krafft pluss.
 
Sv: Foderstat till 8 månaders hingstunge och dräktigt sto.

Hur mycket av varje sak får dom. Tyckte att det lät som en bra blandning. Jag har dock tur med min lillkille, han är väldigt hungrig av sig ;), han äter väldigt mycket hösilage, äter nästan alltid rent i boxen, så grovfoder får han i sig bra av :).

Det finns inte en bra blandning om man inte har räknat ut en foderstat till hästen .
Du måste sätta dig och räkna ur en foderstat just till din häst , du har ju hövärderna ?

Mia
 
Sv: Foderstat till 8 månaders hingstunge och dräktigt sto.

Har foderansvar för min väns dräktiga och digivande sto. De går på lösdrift och äter fri tillgång till hösilage kvot ca 8. Räknar med att stot får i sig en 15kg/dygn och fölis ca 8-10kg/dygn.

Trots bra kvot och värden Mj 8 Smrp 65 så är det långt från tillräckligt för individerna, frieserhästar.

Stot får för dagen utöver detta betfor, vetekli, linfrö, soja, mineraler och olja. Fölis vetekli, soja, linfrö, havre och mineraler.

Detta är grundfodersorterna vi jobbar utifrån och mängden och antal ingredienser de får i hinken varierar, har valt dessa sorter för att de är billiga och bra för känsliga mager samt har ett bra innehåll gällande fibrer, mineraler och aminosyror. De är även lätta att öka och minska genom månaderna utan att behöva byta fodersorter.
 
Sv: Foderstat till 8 månaders hingstunge och dräktigt sto.

*kl*

Hoppar in med en egen fråga i den här tråden.. :)
Jag har en snart nio månaders fölunge som inte vill äta kraftfoder! Hon går på lösdrift med fri tillgång på hö och kommer in några timmar om dagen för att äta eget foder, hon får då lusernhack, och jag försöker blanda i musli och/eller kornkross, men det vill hon inte veta av! Då äter hon inte upp lusernet som blandats heller. Från början åt hon muslin, sen åt hon inget alls ur krubban (inte lusernet heller) och sen åt hon när jag handmatade henne lusern :smirk: och nu äter hon lusernet själv igen. Erbjuder henne av det andra varje dag, men hon bara känner på det med mulen och vill inte ens smaka, blää! Hon äter hellre hö!

Någon som råkat ut för liknande, eller har tips på något hon kan tycka är smaskens?
Morötter och äpplen är konstiga, det spottar hon ut! :p
 
Sv: Foderstat till 8 månaders hingstunge och dräktigt sto.

Det bästa sättet att trigga dem att äta brukar vara konkurrens om maten (typ äter jag inte upp så tar kompisen maten).
 
Sv: Foderstat till 8 månaders hingstunge och dräktigt sto.

Du har ju värden, sätt dig och räkna! Hippocampus foderstatsprogram är lättsamt att använda.
Då kan du även kolla så att mineralerna stämmer. Nu under uppväxten är det ju allra viktigast att foderstaten är rätt!
 
Sv: Foderstat till 8 månaders hingstunge och dräktigt sto.

Ah, tack för tipset! Det ska jag prova! Hon behöver verkligen lägga på sig lite..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Enligt böckerna har de vid dräktighet/digivning ett behov av Vitamin A 7500 ie/100kg Vitamin D 900-1200 ie/100kg Vitamin E 120-160...
Svar
5
· Visningar
1 831
Senast: Antiqua
·
Foder & Strö Mitt sto på väg in i dräktighetsmånad 10 äter inte ens hälften av vad hon borde. Om jag har tur pillar hon i sig 6-7 kg medelmåttigt...
Svar
10
· Visningar
2 281
Senast: toughcookie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp