Foderstat till 2 årigt kallblod.

Sammet

Trådstartare
Jag blir förvirrad av all information som finns där ute.

Vad ska ett 2 årigt kbl äta?

Går på lösdrift nu, lättfödd(?).

Förra stället var han tvungen att extrautfodras med 1 kg krossad och stöpt havre per dag och jag tyckte ändå att han såg tunn ut över rygg/revben.
Där han står nu har hans foderstat ändrats markant, minskats.
Och han ser tjockare ut... :confused:
Fri tillgång på hö på det nya stället, skulle föreställa att vara fri tillgång på hö på förra stället med, men det var lite si och så med det imo.
(Det är inte fri tillgång enligt mig om 3 stycken 2 åriga unghingstar på lösdrift blir fodrade 3 ggr per dag med 2 stora sopsäckar med hö vid varje utfodring).

Vilket foderbehov har en kbl-ing vid 2 års ålder?
Hingst, rund om magen på det han äter nu.
Jag har läst forskningar som säger att en unghäst som inte rids, inte behöver kraftfoder utan bara fri tillgång till hö av bra kvalite.

Sedan ser man så många unghästägare som håller tillbaka högivan (ej fri tillgång) och extrautfodrar med kraft för att få dom runda?

Jag tror mycket på att man skall utfodra efter ögat (hull och humör) och inte efter siffror.
Men jag vill inte göra något dumt.

Alla hästarna har sedan de flyttat till det stallet jag nu står i gått från 8-12 kg hö/dag samt minst 1 kg kraft, till att äta fri tillgång på foder och få 1 dl. pellets som belöning när de ridits.
Och de har aldrig varit så runda och fina (för runda i vintras :D ) som de är nu.
Den äldre hingsten är både blank i pälsen, rund (svår att hålla hullet uppe på under vår/sommaren) och har fått trivselfläckar.
Jag tar det som att höet är bra.

Nu går de inte särskillt hårt när jag rider ska jag tillägga, men det har de å andra sidan inte gjort när de fick 1 kg kraft per dag heller.

I stort sett kan man säga att de behöver grundbehovet pluss en liten extra dutt.

Men åter igen min fråga.

Skall en 2 årig kbl-hingst på fri tillgång till grovfoder äta kraftfoder (arbetas ej).

Sv: Foderstat till 2 årigt kallblod.

Jag tycker inte att de behöver nåt kraftfoder så länge de är fina i hull. Kanske mineraler då.

Jag har ju själv en 2 årig kbl-hingst fast jag har bara ägt han i 3,5 månad nu. Han fick hos uppfödaren hösilage (vet inte hur mkt, inte fri tillgång men de vägde inte det heller) + 3 kg:eek: krafft groov. Men då blev han körd 2ggr i veckan men väldigt lätt körning ca 20-30 min/gång.
Han var då inte tjock, kanske snarare lite tunn.

Sen hos mig fick han först 1,5 kg krafft Groov + lite betfor, fri tillgång på hö. Gick sedan över på enbart havre, betfor och mineraler men tyckte han fick stor mage och blev tunn över ryggen.
Så då fyllde jag på med lucern, ca 1kg.

Efter att jag fodrat med lucern syntes skillnad på bara ett par veckor så han fick troligtvis inte i sig tillräckligt med protein.
I dagsläget är han jättefin med blank päls, muskler och fin i hela kroppen. Dock så har han legat på gränsen hela tiden i hullet åt det smala hållet. Man kunde ana revbenen ibland.
Han är otroligt aktiv i hagen och springer säkert en mil om dagen då han jagar sina shettiskompisar.

Nu går han på bete (sen i söndags) och fodras inget extra.
Önskar man kunde få tag i så bra hö så man inte behöver komplettera med nåt kraftfoder. Fast jag vet ärligt talat inte om min kille skulle klara sig på enbart hö, han verkar vara lite svårfödd trots att han är ett kallblod (kbltravare).

Mitt svar är då att: Håller han bra hull på enbart hö, varför ge kraftfoder?

Bilder på mitt kallblod då han var lite bukig finns här:
http://s175.photobucket.com/albums/w160/dranto/

Hoppas länken funkar.

Har nu lagt in en färsk bild från betet också...

Glömde tillägga att min också gått på lösdrift i vinter.

Förra stället var han tvungen att extrautfodras med 1 kg krossad och stöpt havre per dag och jag tyckte ändå att han såg tunn ut över rygg/revben.
Där han står nu har hans foderstat ändrats markant, minskats.
Och han ser tjockare ut... :confused:

Detta beror väl med största sannolikhet på att grovfodret inte är detsamma? På förra stället var det näringsfattigare, förmodligen proteinfattigt vilket gjorde honom tunn i överlinjen (=proteinbrist oftast). Där han står nu är grovfodret bättre i värdena, kanske högt i både energi och proteinvärde, och han håller sig fin på det och t o m lägger på sig.
Inget konstigt i det.

(Det är inte fri tillgång enligt mig om 3 stycken 2 åriga unghingstar på lösdrift blir fodrade 3 ggr per dag med 2 stora sopsäckar med hö vid varje utfodring).

Nej fri tillgång betyder att de har t ex en stor bal som står i hagen och de har hela tiden tillgång till att äta av den. Obegränsat.

Vilket foderbehov har en kbl-ing vid 2 års ålder?
Hingst, rund om magen på det han äter nu.

Vad väger han (ca)? Ungefärlig storlek (mankhöjd)?
Om han t ex väger 500kg nu (vuxenvikt 600kg) har han ett energibehov på ca 53MJ/dag (det motsvarar ca 6-7kg hö av normalvärden). Proteinbehovet är ca 6ggr Mj-behovet dvs 6x53 = 318gram/dag (om han är över 18mån gammal?). Detta enligt tabeller för en genomsnittshäst. Sen får man alltid ändra efter egen bedömning när man tittar på hästens hull och muskulatur samt humör - behöver han kanske mer eller mindre än genomsnittshästen? Kanske behöver han mer protein än genomsnittshästen? Kanske 7ggr energibehovet (7x53)?

Jag har läst forskningar som säger att en unghäst som inte rids, inte behöver kraftfoder utan bara fri tillgång till hö av bra kvalite.

Och för att VETA om höet är av god kvalite, både hygieniskt och näringsmässigt, måste en analys göras. Du skriver längre ner att du inte "tror" på detta med räknande - men utan det kan du inte veta. Varför inte ta hjälp av alla hjälpmedel du kan? Att du analyserar och räknar betyder inte att utesluter känsla och "ögat". Eller som du själv skrev "hull och humör". Man börjar med att analysera och räkna, sen följer man givetvis hästen med ögat och känslan och ändrar mer eller mindre i den uträknade foderstaten efter vad man tror behövs. Många tycker detta verkar för krångligt och orkar inte lära sig det och därför säger att de inte "tror på räknande". Men det finns hjälp att få om man nu verkligen inte orkar sätta sig in i detta själv. (det är inte så svårt som vissa tror)

Skall en 2 årig kbl-hingst på fri tillgång till grovfoder äta kraftfoder (arbetas ej).

Om det är hö av bra värden (i synnerhet proteinmängden som kan variera så mycket) så nej. Men det ser du ju också på hästens hull/muskulatur - ser den okej ut så behövs uppenbarligen inget kraftfoder, eller hur?
Kraftfoder är bara en kompakt form av näring som hästen snabbare/lättare får i sig, det inehåller inget särskilt som hästen inte kan få i sig av grovfoder (om grovfodret bara har normala, bra värden). Kraftfoder är till för att ges när grovfodret inte räcker till för att hålla hästen i hull/bra muskler (i det senaste fallet beror det på att grovfodret har för låg proteinmängd/kg).

Senast ändrad:

frågar om en tvååring måste ha kraftfoder om den är rund.

Enkelt - NEJ det behöver den inte (om den är fin i hull och muskulatur). Återigen - kraftfoder ger man om inte grovfodrets näring ser ut att räcka till (hästen håller inte hull/muskler).

Enkelt - NEJ det behöver den inte (om den är fin i hull och muskulatur). Återigen - kraftfoder ger man om inte grovfodrets näring ser ut att räcka till (hästen håller inte hull/muskler).

Tack det var dit jag ville komma. Om jag är en dålig hästägare för att jag inte ger kraft när hästen är i gott hull.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 929
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 315
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
399
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
851

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka