Foderstat på betet?

Annanaz

Trådstartare
Jag har inte en aning om vad mitt bete innehåller! Finns det några riktvärden som man kan räkna utifrån? Förstår att det inte kan bli exakt på någe vis men skulle vara kul att testa!

Betet är ett naturbete som ligger intill en å. Det är inte varken för torrt eller för blött. Har mest öppna ytor med träd och buskdungar här och där.

Tänkte räkna ut hur mycket jag ger min häst eftersom han stödfodras.

Tack på förhand!

Sv: Foderstat på betet?

Visst kan man göra en foderstat på betet men det är både dyrt och innehåller en massa felkällor.

Antag att du skickar in analys av gräset flera gånger under säsongen (kostar 300-500:- /gång). Då vet du ändå inte hur mycket hästen äter eller vilka växter de petar i sig.

Det bästa är att inte ha så bråttom och se hur hästen ökar/minskar i hull. Att utgå från hästars aptit kan bli helt tokigt. I värsta fall står du och matar med ett dyrt foder som hästen tycker smakar bättre än betet men som inte ger mer näring utan bara förorsakar ett stort hål i din plånbok.

Liknande trådar

Hästvård Jag är helt förvirrad nu ang. foderstaten eftersom hästen nyligen bytt stall. Vi har ju "nytt" hö då och det finns ingen analys. Jag...
Svar
9
· Visningar
1 048
Senast: _Asynja_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10