Foderstat när hästen går på bete??

F

FJ_

Nu ska hästen ut på ett bete. Då tar jag såklart bort hösilaget helt.
Nu kan vi inte räkna på foderstaten längre då han äter gröngräs som grovfoder. Brukar gräset nu på försommaren vara bra i energi och protein? Eller behövs det kompletteras med något? Kan ju ge havre som han även fick när han åt hösilage.

Hur gör ni? Något jag ska tänka på?

Sv: Foderstat när hästen går på bete??

Det är bra sprutt i vårgräset. En bra riktlinje, titta på hästens hull. Så länge hästen håller sitt hull och så länge gräset växer så får dom i sig det dom ska ha...gäller även mineraler. Vid övergången till bete, lägg ut grovfoder också. Hästar äter gärna, dock inte mycket grovfoder trots grästillgången. Vårgräset har ganska lite växxtråd, och då käkar dom gärna lite grovfoder emellanåt. Men vill dom inte ha så vill dom ju inte givetvis.

Det du ska tänka på är att om du låter gräset blomma och gå i ax så försämras näringsvärdet snabbt, så som Mynta skrev; HÅLL KOLL på hullet!

Vi brukar ge lite mat i hagen tills pålle själv väljer bort det, sedan märks det tydligt när de vill ha mat igen, dvs när betet inte längre räcker. De får också alltid mineraler och en näve lucern (för att de ska äta) på kvällen när vi tar in dem (eksemhäst). Tycker de där mineralbaljorna som man ställer i hagen blir så äckliga när det regnar - vi har inget skydd att ställa dem i.

Jag släpper alla hästar på bete på sommaren, även de som tränas och tävlas konstant och fodrar då med ögat.

De som inte rids alls på sommaren släpps så tidigt som det bara går i en flock. De får hösilage i hagen till att börja med om gräset inte är bra nog än och stödfodras ev också framåt hösten om det krävs. Sedan går de bara på gräs och vatten samt får mineraler dagligen.

Tävlingshästarna släpper jag inte förens gräset är så bra att de klarar sig enbart på det. Sedan får de även kraftfoder de dagar de rids (pellets då det är lättast att hantera under sommaren). Blir betet dåligare mot slutet av sommaren så stödfodrar jag med hö sista veckorna.

Men som sagt; fodra med ögat fungerar alltid bäst för mig under sommaren (och resten av året också för den delen).

Det är bra sprutt i vårgräset. En bra riktlinje, titta på hästens hull. Så länge hästen håller sitt hull och så länge gräset växer så får dom i sig det dom ska ha...gäller även mineraler. Vid övergången till bete, lägg ut grovfoder också. Hästar äter gärna, dock inte mycket grovfoder trots grästillgången. Vårgräset har ganska lite växxtråd, och då käkar dom gärna lite grovfoder emellanåt. Men vill dom inte ha så vill dom ju inte givetvis.

:bow::bow:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 357
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka