Foderstat. Bra/dåligt??

JessicaM

Trådstartare
Hö för häst

Fodermedlets sammansättning.....................|Per kg foder| Per kg ts
Torrsubstans (TS)...........................%..............85,9
Omsättningsbar energi........ MJ................7,7...............9,0
Råprotein ..........................gram...........72................83
Smältbart råprotein ...........gram...........40................47
Kalcium (Ca).......................gram.............2,6...............3,0
Fosfor (P)..................................gram..............1,3...............1,5
Magnesium (Mg)..................gram.......... ..1,4...............1,7
Kalium (K) ..........................gram............11,2.............13,0
Kalcium/Fosfor (Ca/P).........Kvot................................ 2,0

Någon som kan hjälpa mig att tyda detta lite???
 
Sv: Foderstat. Bra/dåligt??

en snabbkoll - det är ett ganska bra ridhästhö, som har aningen lite protein för att kunna funka optimalt som enda foder. Med lite tillskott av valfritt kraftfoder (Havre eller valfritt annat med likvärdiga värden som havre, dvs de flesta för ridhästar) blir det nog jättebra.
 
Sv: Foderstat. Bra/dåligt??

Säger som ameo, du har ett fullt normalt grovfoder för en vanlig ridhäst med lite enkla komplement beroende på dess behov.

din Ca/P kvot är för hög då den ligger på 2,0, den skulle behöva sänkas lite.
 
Sv: Foderstat. Bra/dåligt??

Vad för komplement?

Hur sänker man Ca/P kvoten?

Inte lätt för någon som inte vet u know
 
Sv: Foderstat. Bra/dåligt??

Din foderstat i sin helhet beror på vad din häst väger, om den är svår eller lättfödd, vad den utför för arbete, och vilken ålder den har. Utifrån dessa parametrar, parat med analysen från ditt grovfoder, räknas passande foderstat ut.

därmed är det omöjligt att svara på din fråga ang. vilka fodermedel och hur Ca/P kvoten ska jämnas ut eftersom det beror på ovanstående variabler.

delge mer information per ovan,så finns det nog många här som kan rådge dig bättre.
 
Sv: Foderstat. Bra/dåligt??

Säger som ameo, du har ett fullt normalt grovfoder för en vanlig ridhäst med lite enkla komplement beroende på dess behov.

din Ca/P kvot är för hög då den ligger på 2,0, den skulle behöva sänkas lite.

En kvot på 2,0 är inget man behöver sänka. I synnerhet inte som det kommer från grovfodret. I alla fall när jag läste en foderkurs (i början av 2000-talet) sa man att kvoten bör ligga mellan 1,2-1,8. Men upp till 3,0 är ok.
 
Sv: Foderstat. Bra/dåligt??

En kvot på 2,0 är inget man behöver sänka. I synnerhet inte som det kommer från grovfodret. I alla fall när jag läste en foderkurs (i början av 2000-talet) sa man att kvoten bör ligga mellan 1,2-1,8. Men upp till 3,0 är ok.
Samma gällde 2004 ;-)

Ts: Som sagt lite lågt protein, men det fixar du lätt med vetekli i en skvätt betfor (blir godare då). Väljer du vetekli får du också ner kvoten en del iom att vetekli innehåller mycket fosfor. Jag förstår dock inte idén med att ge havre till ett hö som redan har lite låg kvot avseende energi/protein:confused:
 
Sv: Foderstat. Bra/dåligt??

Jag skulle inte vilja ha en kvot på 2.0.
särskilt inte som råd eftersom TS inte är klar med foderstaten och vi inte fått svar på hur resten kommer se ut, utifrån vilken häst det rör sig om.
 
Sv: Foderstat. Bra/dåligt??

Varför skulle du inte vilja ha en kvot på 2? När upp till 3 är ok.
 
Sv: Foderstat. Bra/dåligt??

Och det senaste jag hört är att upp till 3 går bra. Men bör inte ligga under 1,2.
 
Sv: Foderstat. Bra/dåligt??

Vad jag vet är det oerhört relevant huruvida det är en unghäst eller en färdigvuxen häst, så det borde spela vesäntlig roll, och vi vet inget om TS häst alls.
 
Sv: Foderstat. Bra/dåligt??

Enligt "Rätt foderstat-bättre häst" av Christina Planck och Björn A Olsson bör kvoten ligga på 1,2-1,8 (nu är just den boken jag har från 1991, så gissar att rekommendationen "upp till 3" kommit senare). Där står även att "För växande hästar är det högra värdet önskvärt". Så om TS har en växande häst torde 2,0 i Ca/P-kvot inte orsaka några som helst problem.
 
Sv: Foderstat. Bra/dåligt??

Jag hittar tyvär ingen annan källa till det just nu än den uppgift som läraren på kursen gav mig.
 
Sv: Foderstat. Bra/dåligt??

då förblir jag skeptisk och håller mig till det traditionellt erkända, tills ngn annan bidrar med källa, innan jag rekommenderar ngn en kvot på 3,0.
 
Sv: Foderstat. Bra/dåligt??

Gör så du! Då hoppas jag att någon hittar till tråden som har källa till mina uppgifter eller till någon av de tidigare uppgifterna rörande aktuella rekomendationer.
 
Sv: Foderstat. Bra/dåligt??

"Friska hästar klarar utan problem en kalcium/fosforkvot på 3:1"

(2003) Hästens näringsbehov, s.92 , Christina Planck, Margareta Rundgren.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 224
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 730
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 021
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 480
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Föl 2020
  • Exteriör Welsh cob

Omröstningar

Tillbaka
Upp