Foderstat baserat på vikt

sthu

Trådstartare
Behöver hjälp att hitta formler till hur man beräknar mineral- och proteinbehov på vikt istället för energi.

Någon som vet var jag kan få tag i det?
Vore även skoj med lysinbehov baserat på kg kroppsvikt, hittar bara av % råprotein.
Råproteinbehov vore också kul, om inte annat så för att räkna lysinet!
Allt baserat på kroppsvikt.

Sv: Foderstat baserat på vikt

Behöver hjälp att hitta formler till hur man beräknar mineral- och proteinbehov på vikt istället för energi.

Någon som vet var jag kan få tag i det?
Vore även skoj med lysinbehov baserat på kg kroppsvikt, hittar bara av % råprotein.

Om du talar om exakt vilka värden du vill ha så kan du få dom av mig.

T.ex. så är underhållsbehovet av protein för en “normal” vuxen häst enligt NRC:

SmRp = 0,63 BW där BW är hästens kroppsvikt i kg. En häst som väger 500 kg har alltså proteinbehovet = 0,63 x 500 = 315 g enligt NRC.

Lysinbehovet är 8,6% av SmRp, dvs. för en 500 kg häst är lysinbehovet 0,086 x 315 = 27 g.

Vart hittar du dessa uppgifter? Finns det fler aminosyror specifierade?
Lysin är den första begränsande aminosyran för häst. Är den täckt så är resterande aminosyror också täckta. Det är nog därför lysin är den man tar upp i samband foderstater för häst. Jag har inte sett någon annan specificerad, kanske någon annan har?

Vart hittar du dessa uppgifter?

Du hittar inte dessa siffror direkt i NRC 2007 eftersom man i USA använder andra energi- och proteinbegrepp än vi i Sverige. NRC uttrycker proteinbehovet i gram råprotein så du får räkna om detta värde till SmRp. Samma sak för lysinbehovet.

Om du jämför med den svenska rekommendationen för protein så får du:

SmRp = 6 x 0,5 x 500 **0,75 = 317 g

Dvs. nästan exakt samma resultat.

Finns det fler aminosyror specifierade?

Nej, det finns inga rekommendationer för andra aminosyror helt enkelt därför för att kunskap saknas. Förhoppningsvis kommer framtida forskning att leda till att vi kan fastställa rekommendationer även för andra viktiga essentiella aminosyror.

Det är inte sant att lysin alltid är den begränsande aminosyran.

Nej, har inte fått tag i något användbart än. Använt program på internet, men vill lägga in formlerna i mitt eget i Excel.

Tack, SpaderÄss!
Jag skulle vilja ha för Ca, P och Mg också om du har :p

Jag skulle vilja ha för Ca, P och Mg också om du har :p

Kalcium:
Underhållsbehov: 0,043 g per kg BW
Lätt arbete: 0,06 g per kg BW

Fosfor:
Underhållsbehov: 0,028 g per kg BW
Lätt arbete: 0,036 g per kg BW

Magnesium:
Underhållsbehov: 0,015 g per kg BW
Lätt arbete: 0,019 g per kg BW

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 647
Senast: Habina
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka