Foderstart

M

MyDecember

Jag ska funderar på att köpa två hästar som jag har hjälp till med nu under 1 års tid men jag har ett problem.
Det har ingen uträknad foderstart och jag är inte säker på att de får tillräckligt.
Deras nuvarande ägare har ändrat den mycket och kan inte bestäma sig för vad de ska ha.
Det skulle kännas bätte om nugon KUNNIG kunde hjälpa mig att räkna ut en bra foderstart att prova med.

Ponny nr 1 är:
Connemara/arab: lätt i typen
Vikt: ca 350 kg
Blir lätt smal och blir heltokig av havre
Rids 6-7 dagar i veckan normal träning
är 7 år gammal

Ponny nr 2 är
new Forest ganska lätt i typen
vikt: ca 360 kg
Blir lätt tjock
Rids 6-7 dagar i veckan och mer krävande träning
är 12 år gammal

Hö analysen har visat följande men det säger inte mig mycket:
MJ 6,2
SMRP 50
Ca 1,8
P 1,3
Mg 0,6

Skulle vara mycket tacksam för hjälp!
 
Ponny nr 1
6 kg hö borde räcka bra för denna ponny
blir hon för omotiverad och tjock så ge:
1 kg krafft ponny och
½ mått foderkrita.
(ca 6-7 kr/dag, höet ej inräknat)
vill du öka på ytterligare så ge:
2 kg Krafft ponny och
1 mått foderkrita
(ca 13 kr/dag, höet ej inräknat)

Ponny nr 2
5 kg hö
1 kg betfor
1,5 kg Krafft ponny
1 mått dikalciumfosfat
(ca 13 kr/dag, höet ej inräknat)

Både Krafft ponny och betfor har en kvot som ligger under 6. 6 är idealkvoten som hästen ska ha på sin foderstat, blir hästen lätt tunn bör man ha ev kvot som ligger över 6 och har man en häst som lätt blir fet kan man ha en kvot under 6..
ditt hö har kvoten 8 och därför kan ponny 1 gå på bara hö och ponny 2 bör få foder med mer energi i..
kraffts fodersorter innehåller mineraler så du behöver inte göra mer tillskott än att lägga till foderkrita och dikalciumfosfat..
 
Okej Tack för hjälpen ska prova detta, Båda två får just nu Krafft Ground en jag ska prova att byta till Krafft ponny.
Var kan man få ag på dikalciumfosfat?
 
dikalciumfosfat borde du kunna få tag på på granngården eller någon annan foderhandlare.. annars är det bara att fråga i kassan om de vet någon som säljer eller om de kan ta hem det.. :)
 
6 är idealkvoten som hästen ska ha på sin foderstat, blir hästen lätt tunn bör man ha ev kvot som ligger över 6 och har man en häst som lätt blir fet kan man ha en kvot under 6..

Det är tvärt om. En häst som har svårt att hålla hullet kan man testa att sänka kvoten på, medans en häst som lätt blir överviktig kan man prova att höja kvoten på.

mvh Jessica
 
Hur ser nuvarande foderstat ut och hur ser ponnyerna ut på den?

Äter de gräs och/eller står de på halm, som de äter av?

Håller inte riktigt med om att dina ponnyer ska äta Krafft Ponny, det är inget bra kraftfoder helt enkelt eftersom smrp/MJ-kvoten ligger under 6. Till ditt hö gör det inte så mycket, men jag skulle nog hellre råda dig att ge enbart hö eller kanske byta till Krafft BlåRöd (samma värden som Grund, men med lite tillsatser av vitaminer och selen etc).

mvh Jessica
 
2 kg kraftfoder till en ponny låter väldigt mycket. Jag skulle nog hellre försöka öka lite på höet och minska ner kraftfodret så mycket som möjligt.

Att ge en ponny 1 kg betfor skulle jag definitivt inte rekommendera. Kommer inte ihåg exakt vad man brukar säga men rekommendationen är väl att man inte skall ge mer betfor än 1-2 hg/100kg häst? :confused:
 
Det finns inga rek maxgivor på betfor. Betfor är desutom mycket skonsammare för hästens magtarmkanal än spannmål som t ex havre och korn.
mvh Maria
 
Just i detta fallet vill man ju kanske ha ner den totala kvoten och då är det alldeles utmärkt att ta till ett foder med kvot på under 6.
mvh Maria
 
Nu får de 2 kg krafft ground/dag uppdelat på tre mål och 6 kg hö.
De står båda på halm under natten men går ute mellan 8 och 18 varje dag i en gräshage.
Att räkna ut foderstarter gör mig verkligen förvirrad :confused:
 
Kanske stämmer, men då är det bättre att använda olja, betfor och/eller halm, det blir billigare. :idea:

mvh Jessica
 
Jag förstår att det är förvirrande. :smirk:

Jag tycker det verkar som om de får väldigt mycket mat. Är de tjocka så dra ned på kraftfodret.

Så länge de äter gräs är det svårt att få fram en balanserad foderstat eftersom man inte vet vad gräset innehåller. Du får nog vänta med foderstat till hösten.

mvh Jessica
 
Jo, fast i vissa fall kan ekonomin få stryka på foten för bekvämlighet. Dessutom äter inte alla hästar halm och olja. Och betfors kvot ligger väl ganska nära ponnyns?
mvh Maria
 
Jo, men betforn är en fjärdedel så dyr. Helt idiotiskt att försöka sänka kvoten med Krafft Ponny. Man måste ju ge flera kg för att det ska ge någon som helst effekt.

Sedan anser inte jag att man behöver sänka någon kvot som har orsakats av grovfoder. Inte sänker du kvoten på gräset när hästen går på bete.

mvh Jessica
 
Om man ska lägga till ett kraftfoder när kvoten är fel så försöker man ju reglera den. Det finns ingen större anledning att överutfodra med något egentligen, hästen måste göra sig av med proteinöverskottet vilket kostar energi, dessutom är överskottskvävet en belastning på både stallmiljö och miljön i stort.
En foderlärare jag haft menar dessutom att det inte borde spela så stor roll vilket foder proteinet kommer ifrån eftersom protein i alla fall bryts ned på samma ställe (i huvudsak tunntarm) oavsett ursprung. Även om hästfoderexperterna säger annorlunda...
mvh Maria
 
Och sen kan man ju ha en häst som en av mina som får diverse problem av betfor.
Plus att betforn måste blötas vilket krafften egentligen bara behöver göras om man har en glupsk häst (= risk för foderstrupsförstoppning).
Ett tillägg till: på min granngård kostar betforn lite drygt hälften av krafft ponnyn sist jag kollade så så stor skillnad blir det ju inte. Och om man måste ge flera kg ponny så är det ju samma sak med betforn....
mvh Maria
 
Ja, du har rätt.

Man får väl helt enkelt gå efter sina egna förutsättningar, dvs häst, grovfoder etc, när man bestämmer sig. :smirk:

Jag blir lite anti när jag hör råd om att ge Krafft Ponny för det är så vanligt att man ger det till sina ponnyer bara p g a namnet, utan att man tar hänsyn till sitt grovfoder. Men det är ju inte fallet i den här frågan.

Jag tycker Krafft gör fel som marknadsför Krafft Ponny som ett ponnyfoder. Ponnier ska ju utfodras enligt samma principer som en stor häst.

mvh Jessica
 
Jo, jag håller med dig helt om namnet, har själv använt krafft ponny till mitt halvblod, för att det med just det höet han fick då faktiskt var det billigaste och enklaste alternativet. Men OJ vad mycket konstiga blickar man fick :D.
Men man kan ju också invända mot andra fodernamn då som krafft breed, fibergi elit m.m.
Som du säger; rätt foder till det hö man har, sen spelar det inte så stor roll vad det heter, eller för den del om man väljer färdig foder eller pytsar själv.
Reagerar också starkt mot att man rekommenderar vissa foder rakt av till en viss kategori hästar, det senaste verkar vara isllandshästfoder...

mvh Maria
 
Men jag tror att de har ändrat på vissa av namnen nu, ex Krafft Breed heter ju Krafft Pluss Grön istället. :idea:

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
822
Senast: Kristall10
·
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
2 225
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 296
Senast: Castellini
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 982
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp