Sv: Foderring att ha grovfoder i?
Har man en häst som tycker det är roligt att dra ut höet för hon vill åt fröerna så blir det spill.
Det som ligger utanför är både hö & gräsfröhalm som dom har fått på samma plats INNAN vi fick ringen.
Står i mitt inlägg att vi precis fått hem ringen vid bildtagningen.
Tidigare hade jag hö & gräsfrö i hela hagen utspritt & fick köra ut ny bal var 4-5 dag, då hade dom ändå surat vid grinden i minst ett dygn, ville inte äta då dom trampat ned massor & sen skitit & kissat i det..
Nu räcker en bal ca 8-9 dagar.
Tänkte lite när jag såg detta:
"han åt spillet utanför"
är inte dessa dyra ringar till för att hålla maten innanför ringen? då ska det väl inte bli något spill men titta på dessa bilder, ligger ju drösvis med mat utanför.
tycker dessa verkar väldigt dyra kan man verkligen inte göra något liknande själv så svårt kan det ju inte vara, vad är den gjord av egentligen?
jag använder en gammal aluminum tunna(som jag hittade på logen), typ som man tvättade i förr till unghingstarna den är på hjul med så man lätt kan flytta runt på den + att ingenting hamnar på marken såsom det måste göra i denna ringen ju, inte så kul om det är lera på marken då ju jag hade i så fall hellre haft en botten på ringden men då kan man inte ställa den över en rundbal ju.
men jag kör ut i skottkärra och fyller min aluminium tunna då blir det absolut inget spill överhuvudtaget.
är jättenog med att plocka upp så inget går till spillo.
till de vuxna hästarna använder jag en gammal vattentunna största str som gått sönder i botten och fyller med foder...funkar kanon med.
billigt och bra...
Har man en häst som tycker det är roligt att dra ut höet för hon vill åt fröerna så blir det spill.
Det som ligger utanför är både hö & gräsfröhalm som dom har fått på samma plats INNAN vi fick ringen.
Står i mitt inlägg att vi precis fått hem ringen vid bildtagningen.
Tidigare hade jag hö & gräsfrö i hela hagen utspritt & fick köra ut ny bal var 4-5 dag, då hade dom ändå surat vid grinden i minst ett dygn, ville inte äta då dom trampat ned massor & sen skitit & kissat i det..
Nu räcker en bal ca 8-9 dagar.