Foderråd!

T

Tussilagon

Hej!

Har ett kallblodssto på 13 år som gått utan kraftfoder under hela sommaren. Nu ska jag börja ge henne kraft igen och undrar då hur mycket man kan ge henne utan att hon får kolik eller liknande..? Hon kommer gå på havre och betfor. Tänkte börja med 2 dl betfor om dagen, morgon och kväll och lite, kanske en dl havre till att börja med. Låter det rimligt? Hur hade ni gjort?

Sv: Foderråd!

Först bör du ge grovfoder om det är stödfodring du menar. Om det inte handlar om stödfodring på bete, ta en analys och kolla om du verkligen är i behov av kraftfoder. Hade du INTE tänkt analysera ditt grovfoder ger man Lusern i första hand, inte kraftfoder.

Behövs vrkligen kraftfodret? Några dl havre om dagen är inte mkt för en häst, det kan du ge som godis om du vill utan att riskera kolik. Men det bästa är om du har en analys på höet du ger så du kan se vad hästen verkligen behöver för att vara pigg och glad och i fint hull. :) Hur är det med mineralfoder då?

är du säker på att hon behöver kraftfoder? jag har ett 20årigt kallblod hemma, och han behöver det inte, trots sin ålder... jag brukar ta en näve av den lilles betfor och blanda ut mineralerna med, kanske en näve korn med om han har varit snäll:D men annars, så kör på nån dl i taget, öka dock inte en per dag... jag ökade ca 2dl i veckan i vintras på min lille...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 155
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
636
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 830
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 246

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka