Foderråd?

T

_Tz_

Hej!
Har ett varmblod som just nu äter:
Morgon:
2 ½dl Korn
3 Kg hö

Lunch:
3 kg Hö

Kväll:
2 dl betfor
2½ dl korn
Mineraler ½ mått
Vitlök 1 mått
4 kg Hö

Är det bra?
Känner mej osäker :/ har tänkt att kompletera med Groov, bra/ dåligt?
Han är 14 år, kommer ridas varannan dag ca 1 tim, medelmåttigt arbete, han är ingen slö polle :P utan snarare pigg. ;)

Hoppas ni kan hjälpa mej :) skulle vara guld värt!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Foderråd?

Har du inga värden på ditt foder? Det är mycket lättare att räkna på det då! Annars blir det rena rama gissningsleken..!:rofl:
Har du inget hö på kvällen..?

Har tyvärr inga värden, jo han får hö på kvällen :P ´4 kg :)

Jag har ett varmblod som väger 500 kg. Han rids varierande skog/paddock/manege i ca 1 timma per dag = lätt ridning.
Han har då ett underhållsbehov på 330 g smrp och 55 MJ. Och då 25% prestationstillägg. Han har ett bra hö som ligger på 6,9MJ och 43 g smrp. Så min häst klarar sig bra på 8-9 kg hö per dag. Det täcker både underhållsbehov och prestationstillägg. Jag ger honom en näve havre + mineraler 2ggr per dag för att han oxå ska få lite skrammel när de andra hästarna får.

Så har du ett fint hö och din häst väger runt 500 kg låter det helt okej med 10 kg hö.

Tack >( vi f[r pr;va oss fram.. ingen mer som vill ge tips_ >O

Överst på den här sidan, klart och tydligt - nålad - finns informationen att det inte är tillåtet att diskutera enskilda foderstater.

Är det väldigt svårt att acceptera detta? Jag tycker vi kan försöka respektera de forumregler som råder...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 394
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 045
Senast: Habina
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 962
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka