Fodermorötter, förvaring

jis

Trådstartare
Hur förvarar man fodermoröttet bäst?
Hur länge håller de sig fräscha vid rätt förvaring?
 
Med rätt förvaring håller dom länge. Som exempel är ju alla svenska morötter du köper så här års (och inte är odlade i drivhus) från sommaren/hösten 2014.

Vad som är bäst sätt beror lite på förutsättningarna. Hos är t ex en gammal frysbox ett bra alternativ. Ja man har den inte igång utan man har den utan ström som en isolerad låda. För hos oss är problemet att vi inte har något helt frostfritt förvaringsställe. På andra ställen kan andra lösningar vara bättre. Då kan t ex den gamla metoden att låta dom ligga i sand vara en lösning.
 
På den tiden det begav sig så hade jag en stor fodertunna klädd invändigt med halm. 20 kg höll sig bra en vecka.
 
Svalt men absolut frostfritt, mörkt och fuktigt men inte instängt.

Nere i vår källare i ett mörkt hörn o en pappåse håller de typ hela vintern. Men de fryser superlätt och annars torkar det väldigt lätt o börjar mögla.
 
Jag har mina i stallet, i sin säck! När det blir kallt ute (minusgrader...) så virar jag in dem i ett täcke, eller en filt :)
 
Har mina i en fodertunna i stallet (ca 10 grader varmt) med halm i. Locket är inte helt stängt utan lämnar en glipa på nån cm. Ändå blir det nån form av kondens inuti. Kan man bli av med den på något smidigt vis?
Morötterna håller trots allt ca 2v. Nån kan bli dålig ibland.
 
Hur menar du? Menar du dränkta i vattnet??

Jag tror att det bästa sättet är i källare, mörkt och svalt, i en låda sand. Nerbäddade utspridda i sanden. Så höll mamma dom frächa hela vintern.

Ja precis, håller bra och länge. Får dock inte stå för kallt så dem fryser :)
 
2 veckor har iaf mina hållit, sen har dem tagit slut ;) Håller säkert längre. Vet ej grader men brukar ta vanligt vatten från stallet (ej varmvatten då såklart) och fylla upp över kanten på morötterna och sen förvara i stallet men jag bor i Skåne och det har aldrig frusit. :)
 
Jag lägger dom på sand i potatis källan om jag får många gräver jag ner dom som inte får plats i en låda med halm.
Håller hela vintern.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Hur gör ni som enbart har en häst och köper in eget hö/hösilage? Aldrig haft så innan. Van vid att 4-5 hästar delar på balar med...
Svar
11
· Visningar
1 523
Hemmet Vi har förvaring under vår säng i form av lösa lådor som skjuts in under sängen. Dessa är rätt stora men katterna kan ändå öppna dem och...
Svar
3
· Visningar
393
Senast: Pilot
·
Hundhälsa Hej! Som rubriken lyder så undrar jag vad ni har för foder till valp? Det finns ju mer val av foder än man kan räkna nästan! Min kom...
2
Svar
22
· Visningar
1 089
Senast: linnsan
·
Hästvård Nu är det dags. Min ponny är "för gammal" och börjar magra av trots bete och extra foder. Han är född 1995, och tar åldern ut sin rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 342
Senast: Jahopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp