Foderkrita

sassiball

Trådstartare
Jag undrar om det är någon som köper foderkrita i säck? jag var på lantmännen och tänkte att den där lilla spannen man köper blir ju så mycket dyrare än att köpa en säck. Men jag är lite tveksam inför innehållsförteckningen. Har jag köpt rätt grejer? så inte hästarna blir förgiftade, hade ju varit tråkigt.

på säcken står det att det är mineralkrita , calciumkarbonat CaCo 3
innehåll : 92% CaCo 3 omräknat till 36% calcium och 6% oupplöslig aska.

Det kommer ifrån dankalk.

Någon som vet hur man ska dosera? antar att jag måste väga det för att få rätt mängd ex 40 gram. Och innehåller 100 gram 36 % rent kalcium då?

Sv: Foderkrita

Jag brukar köpa något som heter "Foderkalk" i 25kg säck på Gr***gården. En säck gick senast på drygt 100 kr.

Om din kalk innehåller 36% calcium/kg, så innehåller även 100g 36% calcium, vilket är detsamma som 36g calcium/100g.

Liknande trådar

Övr. Hund Hundfoder är min svaga sida,med rätt formulering låter det "mesta" bra i mina öron tyvärr. Finns det någon som skulle kunna hjälpa mig...
Svar
18
· Visningar
1 550
Senast: Trissa
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 002
Senast: Araminta
·
L
Foder & Strö Jag har en 10 månader gammal arabhingst som är ca. 137 cm i manken. När jag hämtade honom fick jag med en säck med Havens...
Svar
19
· Visningar
1 231
P
Foder & Strö I vårt stall ger vi någon form av foderblandning, som ska innehålla vitaminer, mineraler m.m och ska användas tillsammans med havre...
Svar
5
· Visningar
1 370
Senast: blondi3958
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama