Foderkostnad?

Lenis

Trådstartare
Är lite nyfiken på vad ni med större hundraser lägger i månaden på just foder, och gärna vilken typ av foder (märke, burk/torrt). Har jobbat på djursjukhus och haft lite koll på vad som såldes och varför man valde just de fodermärkena. Sitter nu i "skaffa-hund-tankar" och kom på att jag inte alls visste vad det kan tänkas bli för foderkostnad i slutet på månaden (och nej, så dålig ekonomi har jag inte att det är det som avgör, jag är bara extremt glad i att budgetera ;) )

/Leonberger vs dobermann-Lenis

Sv: Foderkostnad?

Har en Grosserhane på 45 kg, snart 2 år = växer fortfarande och har ngt år kvar av det. Han "ska" väga strax över 50 kg när han blir vuxen...
Har bytt foder från Royal Canin Maxi Junior via Nutra Nuggets till Sportsman's Pride Premium Adult (allt är torrfoder som blötlagts inför varje måltid).
Oavsett fodersort har det gått åt ca 15 kg i månaden, lite mer med RC, lite mindre med SP. Kostnaden har minskat från dryga 500 kr till ca 300 kr i månaden. Det avser dock endast fodret, inte tillskott, tuggben eller godis vid träning.
Kosttillskott han får är B-vitamin (funkar bra för hans trampdynor!) och Plaque off.

345:- Varannan månad till våran 9- åriga Bearded collie.

Fodret vi kör med är Mera Dog Light

jag försöker undvika att tänka på vad det kostar men jag skulle tippa på ca 500 kr/mån. Robur 15/27 torrfoder till 30 resp 40 kg hund.

Min Grand Danois åt ungefär 23 kg i månaden, vilket kostade ca 800 kr i månaden. Blev ju dock lite ojämnt, eftersom det vissa månader fick inhandlas 2 säckar, och nästa bara 1 osv.
Hon åt RC Energy 4800. Under växtperioder klarade hon sig inte ens på bara det (Det är ett foder för extremt aktiva hundar, som draghundar osv) utan fick äta färskfoder också och då landade matkostnaderna på 1200-1300 kr i månaden.

Min Fila Brasileiro klarade sig bra på samma torrfoder, och åt ca 27 kg i månaden vilket blev ungefär 900 kr i månaden.

Båda dessa var ju stora hundar, i klass med Leonberger exempelvis, och vägde mellan 60-70 kg som vuxna.

Nu ska det komma ny valp, och jag har valt en lite mindre ras än dom tidigare av flera olika anledningar, och jag insåg att mina foderkostnader kommer att sjunka med ungefär 500 kr i månaden :eek:

Oj.. min lillskit äter torrfoder, eukanuba, för ca 59 kr i månaden. Sen äter hon även klass för ca 50 kr/månaden.
Billig i drift. :angel: :D

Jag har en Beauceron-tik på snart 2 år och hon äter för 6-700kr i månaden.
Fodret är Royal Canin 4800 som hon har fri tillgång på...

Amstaff :)

Vi har valt en mindre ras denna gång, med ungefär samma förutsättningar som tidigare ungefär. Måttlig träning, klarar att vila hjärnan i perioder, lagomt med motion osv.
Storleksskillnaden bestämdes eftersom vi ska ha barn, och det är rejält mycket smidigare med en unghund av mindre storlek än vad det är med en unghund på 50 kg + som inte har en aning om att den är så pass stor. Helt enkelt för att underlätta för mig att ha både mitt stora intresse, och tid och ork för att vara mamma också.
Sen för att underlätta med plats i bil med barnvagn, och lite sådana saker också.

Kommer dock att skaffa GD igen, men det blir om minst 2-3 år. Finns alltid en valp åt mig hos den uppfödaren, så jag tar det när tiden känns rätt :D

Har en golden ca 35kg i vikt.... Räknar med att 15kg räcker i 1,5 månader så då blir det ca 300kr/månad, sedan blir det endel rester från oss människor som sänker åtgången, skulle nog annars bli 15kg/månad = 400kr (nutra nuggets)!

Bonetta skrev:
Har en Grosserhane på 45 kg, snart 2 år = växer fortfarande och har ngt år kvar av det. Han "ska" väga strax över 50 kg när han blir vuxen...
Har bytt foder från Royal Canin Maxi Junior via Nutra Nuggets till Sportsman's Pride Premium Adult (allt är torrfoder som blötlagts inför varje måltid).
Oavsett fodersort har det gått åt ca 15 kg i månaden, lite mer med RC, lite mindre med SP. Kostnaden har minskat från dryga 500 kr till ca 300 kr i månaden. Det avser dock endast fodret, inte tillskott, tuggben eller godis vid träning.
Kosttillskott han får är B-vitamin (funkar bra för hans trampdynor!) och Plaque off.

Jag har en rottweiler hane på 4år äter KLASS 40Kg i månaden 680:- för 40Kg äter ca 1,5kg/dagen

sen en Schäfer valp på 13v som äter också Klass då ca 1kg/dagen 30kg/månaden 510:-

så totalkostnad ca 1200:- +märgben för de ska få tugga rejält också

Har en schäferhane på 1 år och han äter RC German Shepard och det kostar ca 500kr/mån. Give or take a few...

Lilla valpen är 5 veckor gammal, jag är ganska nyss hemkommen efter att ha varit och gosat med honom i några timmar :love:

Så i påsk åker jag upp hit till Sthlm igen för att hämta hem det lilla charmtrollet! :bump:
Ska bli SÅ skönt med en (förhoppningsvis ;)) frisk och glad och öppen hund igen..

Jag har färskfoder som kostar 180 kr för 15kg och hundarna en schäfer och en Jacke äter ca för 450/månad men då även med extra tillskott av inälvsmat, Barfgröt samt annat intressant rått kött.

Jag har en Border collie på lite drygt 20kg. Hon får dogman dinner. En säck på 18kg räcker i 1,5 månad och kostar 130:-
Men skall nu göra en övergång till carrier orginal, 10kg 139:-
:bump:

Jag kör på Hills till båda hundarna en golden o en fransk bulldogg, Lägger ca 500 i månaden på maten för båda hundarna...

Min vovve (ca 30 kilo and growing) äter BARF och när jag handlade sist (oktober) kostade det 1250:- kronor och det är inte helt slut än även om det börjar sina i frysen nu. Så jag räknar med en årskostnad av kött för cirka 2500 till 3000 kronor (jag har ju handlat en del på ICA och tagit emot fisk som min pappa dragit upp också under året, så det blir lite mer än vad jag handlar från BARF-återförsäljare) och sen grönsaker och frukt på det. Det blir cirka 250 kronor per månad i kött och kanske ytterligare 50 kronor för frukt och grönt, beroende på hur mycket jag kan odla själv i sommar och hur billiga grejer jag får tag på i affären. Och hur mycket fisk pappa får upp... En snittuträkning, vissa månader äter hon mer eftersom hon fortfarande växer.

Min dobermann äter Bravo-färskfoder för ca 700 kr i månaden. Till det får han tuggben, grisöron mm för att få lite tugg också. Slutar kanske på 1000 kr/månaden.

Tackar så mkt för alla svar :bow: :bow:

Verkar verkligen landa olika, även de som har stora hundar har ju varierande.. beror ju mkt på vad man ger extra också förstås. Räknar med att en växande leonberger kommer äta smått hysteriska mängder mot vad jag är van vid, har haft alaskan innan och de är ju framavlade för att klara sig på lite foder på långa slädfärder så de äter ju inga mängder.

Tips: av vissa jägare kan man köpa en slags välling-liknande substans, fast mer tjockflytande (lät bra va? ;) ) som de malt ner av älgdelar som inte blivit fina köttbitar. Hundarna blir som tokiga..

Liknande trådar

Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 246
Senast: Sesca
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 916
Senast: ako
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 528
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar