Sv: foderkalk

Det brukar finnas ett mått med i foderkalkshinken, i alla fall den sort som jag brukar köpa. De skall ha ett sådant mått per dag och jag skulle tro att det motsvarar ca. 2 matskedar.
 
Sv: foderkalk

Ciazon skrev:
De skall ha ett sådant mått per dag och jag skulle tro att det motsvarar ca. 2 matskedar.
Man ska givetvis inte ge ett mått per dag rakt av. Det beror naturligtvis på vad hästen får i sig för mineraler från fodret den äter :idea:.
 
Sv: foderkalk

Varför skall du ge foderkalk? Finns det orsak? Iså fall skall du ge den mängd som hästen har behov av.
 
Sv: foderkalk

Om man har ett sto som inte orkade med fölningen riktigt ända fram (vi fick hjälpa till att dra ut det dessutom tämligen stora fölet, som har fortsatt vara stort för sin ålder...såpass att veterinärer och även lekmän anmärker på storleken...) och veterinären säger att det berodde på för låg kalkhalt i blodet och detta sin tur på att stoet var äldre dvs sämre upptag från början. Hur gör man då? Om stoet är dräktigt igen (årets föl under avvänjning) och man vill undvika samma situation vid nästa fölning, hur får man upp kalkhalten i stoet och förebygger? KAN man öht förebygga under hösten/vintern eller ska man be om kalkspruta nära inpå nästa fölning? Inga blodprov togs vid fölningen så jag har inga "bevis" på att stoet verkligen hade låga kalkhalter. Det KAN ju ha varit så enkelt att hon blev medtagen pga att hon inte orkade krysta ut sitt väldigt stora föl själv. Men om i fall att bara???
 
Sv: foderkalk

Inte farligt att ge för mycket kalk under förutsättning att fosforbehovet är uppfyllt.
Kanske lite vårdslöst av vet att säga så där rätt av att värksvagheten berodde på kalkbrist.
PL
 
Sv: foderkalk

Hmm, ja och det var inte vår vanliga vet utan en av distriktarna (ca 02 på natten såklart) som dessutom har ett lite dåligt rykte om att vara svår, gärna sätter sig över och talar om hur det ÄR. H*n menade dessutom att vi hade fördärvat stoet genom att dra ut fölet och att jag borde ringa amma-jouren eftersom vårt sto förmodligen inte skulle klara natten...skitkul att få höra. Inte fasiken var det nåt fel på stoet! Inte tusan hade vi dragit sönder henne! Enl vet var det inte bara värksvaghet pga kalkbrits utan även omfattande inre blödningar...och det visste h*n utan att undersöka stoet närmare. Sen när stoet rörde på huvudet ett par gånger (utmattad) så hade hon dessutom kolik.

Fosforbehovet kan man väl balansera med tex vetekli? Vet du om man kan ta ett blodprov, och i så fall NÄR i dräktigheten man ska göra det, för att kolla kalkhalten inför fölningen? Gör det någon nytta att ge spruta i blodet precis vid fölningen? Eller är det onödigt? Katter och hundar kan man ju stimulera på det sättet menar jag, om de visar värksvaghet.
 
Sv: foderkalk

Nej man kan inte ta ett blodprov i förväg för att kolla kalkhalten i blodet. En ev sänkning av kalk i blodet kommer ganska plotsligt.
Ja man kan ge kalk direkt i blodet i samband med fölning för att få igång värkarna, oftast räcker det dock med en hormonspruta. Att ge kalk i blodet som förebyggande är ingen ide överskott försvinner väldigt snabbt. Kalkhalten i blodet regleras normalt genom upptag från skelettet, hos kor är den mekanismen blockerad vid förlossningen jag vet inte om det är ngt liknande hos häst.
PL
 
Sv: foderkalk

Okej, tack för svaren. Jag tror jag ger henne extra kalk framöver, för säkerhets skull. OM det nu är så att de har sämre mineralupptag (eller bara sämre kalkupptag?) pga åldern, som vet påstod, så kan det ju inte skada i alla fall. Stoet har ju fått mineraler på betet (kraffts gröna) hela sommaren och sen en månad tillbaka drygt får hon fd breed som ju ska innehålla både vitaminer och mineraler. Men jag ska ge extra foderkalk med fr.o.m. nu.
 
Sv: foderkalk

Isåfall skulle jag ha satsat på Miner vit, som är en kombination av kalcium och fosfor i lagom kvot. Då håller man ju kvoten inom bra marginaler, även vid ett överskott men balansen kan bibehållas.
 
Sv: foderkalk

pållen har dåliga hovar, har hört att det ska va bra...

Är inte miner vit till för hästar som redan får i sig mycket kalcium från andra fodermedel??? och kalk består väl av kalcium, eller har jag helt fel nu???
 
Sv: foderkalk

Nej det är riktigt, men kalcium finns oftast i de flesta fodermedel och grovfodret i år har visserligen låga halter av allt med fosfor verkar vara mycket lågt i de flesta fall.
Miner vit kan då kompensera den låga fosfor halten men innehåller även kalcium, på så sätt kan man få en vettig balans eftersom de två följs åt. Kvoten är viktig oavsett om behovet fyll i överkant, dvs om hästen få ett överskott.
 
Senast ändrad:
Sv: foderkalk

Hej! Eftersom jag kommer att fodra med vetekli som är fosforrikt kanske jag inte ska välja Miner Vit i första hand. Jag har ett program som jag räknar ut foderstaterna med, så jag kollar även upp kvoterna på mineralerna. Men jag vet ju mer när jag får reda på analysen av hösilaget jag ska fodra med i höst/vinter och kommer då att ge mer kalcium, men med bibehållen balans såklart.
 
Sv: foderkalk

Man är ganska säker på att kalkupptag försämras med åldern. Man har i a f sett positiva effekter av att ge extra kalk till äldre hästar. Ett inte alltför stort kalköverskott är ju inte farligt så om du räknar ut din foderstat och sedan ger lite extra av bara kalken borde det inte vara någon fara.
Peter_lundin, menar du att det skulle vara en typ av kalvningsförlaming på häst med?
 
Sv: foderkalk

Att låga blodkalcium värden förekommer på både häst o hund i samband med förlossning/digivning vet jag, däremot vet jag inte i vilken utsträckning man kan dra paralleller med kalvförlamning på kor.
PL
 
Sv: foderkalk

Shaggy skrev:
Man ska givetvis inte ge ett mått per dag rakt av. Det beror naturligtvis på vad hästen får i sig för mineraler från fodret den äter :idea:.

Självklart skall man inte bara ge kalk för att det är "kul", men eftersom det inte är skadligt så gör det ju iof ingen skada heller. Ger man tex Chevinal Plus som jag ger så rekommenderas man att komplettera med kalk eftersom det inte innehåller det.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Mitt sto har lessnat på Kraffts müsli. Finns det något likvärdigt man kan ge henne?
Svar
8
· Visningar
935
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
470
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 403
Senast: Hgfy
·
Hästmänniskan Priser på strö och foder har ökat kraftigt, stallhyror stiger pga detta. Massor av hästar till salu, verkar vara svårsålt. Massor av...
2
Svar
21
· Visningar
2 311
Senast: Ainon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp