Foderjäst

Sv: Foderjäst

Nån som har erfarenhet av foderjäst?

Foderjäst innehåller B-vitamin bl.annat och är bra för tarm, ämnesomsättningen och vid pälsfällning/sättning- säkert andra effekter med, kan vara ett bra komplement nu i fällningstider.....

Jag har i tidigare gett vanligt flytande B-vitamin men inte märkt någon skillnad på min häst. Hon blir alltid trött när hon sätter/fäller vinterpälsen. Så provade jag foderjäst förra hösten, och vilken skillnad. Hon blev pigg och sitt vanliga jag efter bara en vecka. Så hädanefter blir det foderjäst.

Använder alltid foderjäst till mina. Slutade någon gång och då får min gamle gubbbe problem med magen. När man fyllt 32 är det bra med både foderjäst och linfrö. Nu fungerar magen perfekt. Foderjäst har jag haft mycket goda erfarenheter med. Gamlemannen har aldrig haft några problem med fällning. Han har aldrig blivit slö under den perioden. Min hovslagare är mycket nöjd med resultatet på hans hovar. Ingen av dem har någonsin tvekat att äta den. Serverar den alltid i deras blöta kraftfoder. Äts med största nöje. Mycket nöjd! Alla b-vitaminer utom jag tror b12. Selenet i foderjästen påstås också vara mycket lättupptagligt. Låter jag som en reklamannons?

Låter jag som en reklamannons?

Haha, ja litegrann. Men du missade en sak, var köper jag foderjäst?
Kan man köpa på granngården? Om det saknas vitamin b12, vad kan
man ge för att täcka upp det behovet? Finns b12 i andra vanliga foder-
medel? Lite dålig koll på det där.. Hur mycket jäst ger man per dag,
och sist, men inte minst, hur mycket kostar det?

Förlåt att jag lånar tråden lite, kändes bara onödigt att starta en ny
tråd som handlar om samma sak.

Ger foderjäst till min pålle. Största anleningen är att hans hovar växer dåligt, har gett foderjäst nu sen september och han har aldrig haft finare hovar! (bytte visserligen hovis samtidigt) Sist slogs det rekord i hur mycket som kunde verkas! :banana: :D
Är ju inne på första pålsfällningen med det nu, men än så länge är han iaf pigg som två galningar... :D :bump:

Hippo har foderjäst vet jag,titta på deras hemsida så finns återförsäljarna där.
Det låter som det är bra.

Hur mycket ger du? Har du givit det varje dag sen i september?

Hörde med vår återförsäljare, det kostar ca 100 kr för 5 kg. Det finns säckar med jag tror det var 25 kg också men då kanske man måste förbruka det ganska fort.

Jadå, du kan köpa det på Granngården. Deras märke heter Protect. Är mycket osäker på b12 och hästars behov av b12 så därför låter jag det vara osagt.

Vad gäller åtgång ger jag två fodermått (finns i spannen) till min gamle per dag och ett till min unge (mindre och bara 26 år).

Hittade en vitamin- och mineralguide från Krafft. Där står det att vitamin
b12 tillverkas av organismerna i hästens grovtarm och att vitaminet är
en förutsättning för att de röda blodkropparna ska kunna bildas.
Vitamin b12 är den enda vitamin som innehåller ett mineral (kobolt)
och får hästen i sig tillräckligt av det mineralet så har hästen inga problem
att själv tillverka vitamin b12. Under normala förhållanden behövs
inget tillskottsbehov, hästen klarar normalt av det själv.

Jag ger 1 dl om dan. köper påsvis (från lösvikt) i foderhandel nära stallet, tror jag brukar betala runt 80 kr för 4 kg. Har gett varje dag sen september.

kan man ge både foderjäst + flytande b-vitamin på flaska, eller blir det på tok fär mycket?

Tror inte att det är några problem. B-vitaminerna tillhör väl en sådan vitamingrupp som inte lagras i kroppen. Men tycker att det låter dyrt och onödigt.

okej, tack :D anledningen till frågan var att jag både har en burk med foderjäst och en flaska bvitamin...(nyköpta)

Men du....Foderjäst innehåller ju väldigt mycket B-vitaminer, så det är kanske lite onödigt o dyrt...Jag ger foderjäst till mina pållar, o det blandar jag med lite betfor så inte det "dammar"...Märren blir ju bara SÅ skeptisk, annars :D

jag ger det till min som haft problem på våren vid fällning.tycker han verkar ha haft det lättare med fällningen i år än förra året .sen om det beror på jästen eller inte låter jag vara osagt .
Nått som jag inte tror många tänker på är att värdet på B-jästen är nästintill likt soja som är ett protein fodermedel .
B-jästen ligger ca
Energi: 14
Protein: 360

soja ligger ca på
Energi: 12,6
Protein: 380.
MVH/Q

Kul att så många har svarat på min fråga! Tack!
Hur mycket ger du dina hästar Godrofenia?
Jag har en häst med hovar som växer sakta och gärna vill spricka, tänkte prova med foderjäst.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
558
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 968
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
752
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
655
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit