Foderjäst, någon synpunkt?

D

Dirty Harriet

Fick ett tips om att ge foderjäst som tydligen skall återställa tarmfloran och alltså således ska hjälpa min häst att bli av med exsem. Nackdelen är hög fosforhalt, så det är svårt att kombinera foderstaten.
Är det värt besväret med omläggning av foderstat, positivt, negativt alla åsikter välkomna!!!
 
Sv: Foderjäst, någon synpunkt?

jag skulle ge min ponny foderjäst för att det var bra för hennes mage...Men etersom min ponny är ganska kräsen så åt hon inte foderjästen...Men jag hade ingenaning om att foderjäst kunde ta bort eksem..:p
 
Sv: Foderjäst, någon synpunkt?

Bellina skrev:
jag skulle ge min ponny foderjäst för att det var bra för hennes mage...Men etersom min ponny är ganska kräsen så åt hon inte foderjästen...Men jag hade ingenaning om att foderjäst kunde ta bort eksem..:p

Min är då inte kräsen så det bör jag nog få i honom.
Eksem är något som kommer inifrån kroppen och främst från mage och tarm. Det förvärras givetvis av yttre påverkan, men om man inte balanserar insidan så kan man ej få bort det. När hästen bajsar och kissar kommer det ut slaggprodukter, men om det finns mkt så tar det även vägen genom huden.
 
Sv: Foderjäst, någon synpunkt?

allergi är väl ett överaktivt immunförsvar ?????
det sa vet. om min gamla ponny som hade exem.(han fick fodrjäst, dock ej för exem, men den blev inte ett dugg bättre.)däremot kan man ge bovete, som innehåller naturligt antihistamin...(lindrar klåda)

även min dotters läkare har givit den förklaringen till hennes astma....
hon tål inte alogenet (tror det stavas så) hoss hund och häst......

var ifrån har du fått din teori??????
 
Sv: Foderjäst, någon synpunkt?

Ja det GÅR ju inte att BOTA eksem. Men kanske MENAR h*n att det ska lindra eksemet?

Till trådskaparen:
Kan du inte bara lägga till kalktillskott då?

Hur ser din foderstat ut och hur mkt foderjäst tänkte du ge?
 
Sv: Foderjäst, någon synpunkt?

En häst kan vara överkänslig mot vissa foder och det kan bland annat visa sig genom hudutslag. Man kan också få eksem om mage och tarm inte är i balans. Det är så lätt att fodra fel och få obalans och det tar sådan lång tid att få bort allt slagg och få ordning på allt igen.
Jag har frågat så många olika om eksem och fått lika många olika svar. Jag undrar om någon riktigt kan säga varför de får eksem och hur det kan lindras.

Min teori har jag fått efter att frågat mkt och provat olika saker, det som absolut inte fungerar är att tvätta och smeta från utsidan, det hjälper bra mkt bättre att lösa problemet inifrån, nu ska jag bara hitta det som fungerar bäst för min lilla ärta.
Jag har en equiatriker som är kanonduktig som jag litar på fullständigt. Foderjäst var något jag fick tips om från annat håll och ville se om någon här på buke hade några erfarenheter om det.
 
Sv: Foderjäst, någon synpunkt?

milly skrev:
Ja det GÅR ju inte att BOTA eksem. Men kanske MENAR h*n att det ska lindra eksemet?

Till trådskaparen:
Kan du inte bara lägga till kalktillskott då?

Hur ser din foderstat ut och hur mkt foderjäst tänkte du ge?

Visst jag kan balansera det med betfor som är kalciumrikt, men det jag vill veta är om det är värt det om någon har positiva erfarenheter av foderjäst, annars tycker jag att det är onödigt att mixtra när foderstaten har en bra balans.
 
Sv: Foderjäst, någon synpunkt?

vad synd att min ponny inte åt foderjäst, för hon behöver det till sin eksem..vad bra att du sa att det hjälper mot eksem...jag får nog prova foderjästen en gång till.:p
 
Sv: Foderjäst, någon synpunkt?

Dirty Harriet skrev:
Visst jag kan balansera det med betfor som är kalciumrikt, men det jag vill veta är om det är värt det om någon har positiva erfarenheter av foderjäst, annars tycker jag att det är onödigt att mixtra när foderstaten har en bra balans.

Om det hjälper DIn häst eller inte beror på om det är DET som är problemet - för lite goda bakterier/svamp. I annat fall kanske det går plus,minus noll - inget händer (varken positivt eller negativt).
Har hästen problem med sin mage? Eller är den okej? Fri från diarréer och förstoppningar? Fina bollar jämt? Då kanske det inte behövs...

Vet du inte att eksem i 9 fall av 10 (typ) beror på KNOTTALLERGI? Eller har din häst allergi även på vinterhalvåret?
Var på kroppen visar det sig?
 

Liknande trådar

S
Foder & Strö behöver mineraltips, har nu Hippomineral vitlök hemma, men har inte kvar analysgarantin så jag vet inte alls om det passar foderstaten i...
Svar
4
· Visningar
867
Senast: somi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp