Foderjäst?

M

marre79

Hej!!
Jag fick tipset att ge min unghäst foderjäst i stället för rent b-vitamin då hästens förmåga att producera eget b-vitamin kan försämras om man ger det "rent". Foderjäst omvandlas ju till b-vitamin av hästen själv.
Min fråga är- hur ser foderjäst ut, finns det på te x odal och hur mycket ska man ge?
Någon som vet?
MVH Marre
 
Sv: Foderjäst?

jag ger hippo foder jäst.
det är "orandefärgat" pulver, en spann kostar ca.130kr om jag minns rätt.
och man skall ge 1dl/100kg kroppsvikt.
du kan läsa om det på länk
 
Sv: Foderjäst?

Hmm.. veterinärer jag pratade med på strömsholm sa att dom ALDRIG sett en frisk häst med b-vitaminbrist å dom tyckte att b-vitamin i fodret bara var en onödig handlarbluff, typ som alla hjärtans dag-kort...
Bara en tanke...
 
Sv: Foderjäst?

Hästens förmåga att producera B-vitamin kommer inte försämras om du ger det "rent". Det är B-vitamin i jäst också, vitamin som vitamin, det blir inte mindre rent för att det kommer från en annan källa.
 

Liknande trådar

Foder & Strö - Min häst är lättfödd och glupsk, men blir dålig i magen när han äter snö och frostigt gräs, därav behovet av foderjäst för att...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 865
Fälttävlan Hej! Hur tänker ni kring övernattning vid fälttävlanstävling? Åker ni alltid dagen innan när det är längre? Och vad räknar ni då som...
Svar
2
· Visningar
1 900
Senast: hamilton1
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 952

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp