Foderjäst, skillnad olika märken?

J

jezekl

Jag har tänkt jag ska börja ge min fjordingkille foderjäst nu när det börjar bli grönt ute. Han har haft fång, och en del rekomenderar foderjäst som "förebyggande", magen hålls igång. Tanken är att ge det över sommaren. Dessutom läste jag någonstans att det motverkar gaser bra, och gaser har han mycket så det kasnke är bra för det också.

Nu finns det ju flera märken, och jag undrar om det skiljer sig något? Tex skiljer sig Krafft MagTarm och Hippo foderjäst något åt, innehållsmässigt? Finns det andra varianter av foderjäst? Jag har hittat vad Hippa foderjäst innehåller, men inte Krafft MagTarm. Bla för att kolla av vitaminnivåerna.

Vilket rekomenderas i mitt fall?
 
Krafft MagTarm är inte foderjäst utan ett tillskott man ger under ca 10 dgr, som "akutkur". Innehåller endast nyttiga bakterier och ingen jäst.

mvh Jessica
 
Ok. Det var en som sa till mig att det var samma sak. Men så var det alltså inte.

Vad tycker du jag ska använda? Foderjäst eller MagTarm?
 
Hon menade kanske att det gav ung samma effekt.

Mag Tarm vill du nog inte ge hela sommaren för det kostar ca 20 kr per dag. :smirk: En burk kostar ca 2-3 hundra och räcker i 10 dgr.

Kör du på jäst och kanske vetekli om du vill ge något för magen.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag rider en 23 år gammal ponny, maxad C, som har svårt att få i sig höet. Kraftfoder är inga problem. Hästens tänder är kollade av...
Svar
16
· Visningar
8 438
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 103
Senast: MayGrace
·
Övr. Katt Mina katter äter nu Royal Canin Indoor longhair 35 och verkar må förhållandevis bra på det fodret. Min ena katt har under våren...
Svar
8
· Visningar
1 532
Senast: fluffig
·
S
Hästvård Hej! Jag undrar om det finns någon som har något förslag på vad vi kan ge vår islännig för att minska hans fisande:o?.. Har börjat...
Svar
4
· Visningar
1 162
Senast: jenna85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Avels fråga
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp