Foderhjälp

Loppanhellqvist

Trådstartare
Hej!

Behöver tips på ett foder med högt fettinnehåll men förhållandevis låg proteinhalt.
Ska fungera som komplement till VoH puppy. Hunden i fråga är en fem månader gammal golden. En erfaren uppfödare tyckte vi borde öka på fetthalten, hon hade även ett förslag på foder men vill höra om ni har några tips här.
Spelar ingen större roll om det är torr- eller färskfoder.

Så shoot, vad har ni för förslag?

Varför tycker uppfödaren att ni bör öka fetthalten i maten? Är hunden för smal eller är den bara smalare än en normalfet utställningsgolden?

Att jag ifrågasätter beror på att i princip varje golden retriever jag ser, även de som ägs av uppfödare, är överviktiga. Ingen hund ska vara överviktig och framförallt inte en valp som fortfarande växer. Senast förra hösten så träffade jag en liten retrievervalp på utställningsträning. Instruktören i fråga var en mycket erfaren domare och uppfödare. Vad denna domare sa? Jo, att hon absolut ansåg att valpen behövde gödas lite, för så som den såg ut nu skulle den inte gå speciellt bra i utställningsringen. När jag själv tittade på valpen, så tänkte jag mer "hm... hoppas de inte låter den där bli ännu tjockare..."

Men ja, OM din valp råkar vara för smal och faktiskt behöver gå upp i vikt så borde det absolut lättaste vara att tillsätta fett i fodret. Brukar gå utmärkt att köpa ister i mataffären tex. Då kan valpen fortsätta äta sitt foder och bara få i sig mer fett.

@RedChili Tack för svar.

Ska se om jag kommer ihåg vad hon sa..
Det var ngt om att golden växer så ojämt så att dom behövde extra fett (energi??) för att inte börja ta av det som redan finns i kroppen.

Hon menade även på att dom inte tillgodogjorde sig rent fett och att man därför inte bara kunde tillsätta fett i redan befintligt foder. Är mycket skeptisk till det påståendet kan tilläggas..

image_zpsik2m5vtf.jpg

Såhär ser hon ut, tar gärna emot synpunkter på hull!!

@RedChili Tack för svar.

Ska se om jag kommer ihåg vad hon sa..
Det var ngt om att golden växer så ojämt så att dom behövde extra fett (energi??) för att inte börja ta av det som redan finns i kroppen.

Hon menade även på att dom inte tillgodogjorde sig rent fett och att man därför inte bara kunde tillsätta fett i redan befintligt foder. Är mycket skeptisk till det påståendet kan tilläggas..

image_zpsik2m5vtf.jpg

Såhär ser hon ut, tar gärna emot synpunkter på hull!!

Nu har inte jag något "goldenöga", men jag hade nog inte reagerat på att hon skulle se mager ut?

Har du någon bild där hon inte står så ihoptryckt?

Tycker din valp ser alldeles utmärkt ut i hullet och behöver inget extra fett! Valpar överlag kan växa ojämnt men det har inget med för mycket eller för lite fett att göra,var därimot noga med att din fina valp får bra med vitaminer och mineraler i sitt foder.

Tack alla som har svarat och engagerat sig! Man får ju skrämselhicka när nån anmärker på ens älskling. Vill ju såklart att allt ska vara så bra som det bara går. :)

Tack alla som har svarat och engagerat sig! Man får ju skrämselhicka när nån anmärker på ens älskling. Vill ju såklart att allt ska vara så bra som det bara går. :)

Visst är det läskigt! Men i allmänhet så är folk nöjda med alldeles på tok för feta valpar, och kan uppmana en att göda upp en valp som faktiskt redan är lite knubbig just för att de har något slags idealbild där valpstackaren mer eller mindre ska dallra fram... Därmed såklart inte sagt att alla som säger att en valp är för tunn har fel, såklart förekommer det också! Men för det mesta kan man ta det med några lass salt. ;)

Sen tycker jag att alla rasers valpar (eller i alla fall större raser?) växer lite knyckigt och ojämnt. Ibland växer bara en bit så hundstackaren ser helt knepig ut (Monster var högre bak ett tag, och länge växte bara kroppen med vääääääärldens minsta lilla valpskalle längst fram! :rofl:), ibland står allting stilla, och ibland så bara knakar hela hunden till och ökar åt alla håll på bara ett par dar. :D
Och visst kan de tunna ut lite häftigt om de plötsligt växer en massa, men är det inget fel på valpen så äter den lätt ikapp sig igen på kort tid.

Men visst är det lite läskigt att en människa som är en erkänt duktig uppfödare, och även domare inom flera raser, sprider såna rena felaktigheter som att en hund inte skulle kunna tillgodogöra sig rent fett.
Sen att hon har åsikter om hull är väl upp till henne, men att sprida rena faktafel som absoluta sanningar är ju tokigt.. Inte alla som har ett Buke att vända sig till för att kolla tänker jag :cool:.

Men visst är det lite läskigt att en människa som är en erkänt duktig uppfödare, och även domare inom flera raser, sprider såna rena felaktigheter som att en hund inte skulle kunna tillgodogöra sig rent fett.
Sen att hon har åsikter om hull är väl upp till henne, men att sprida rena faktafel som absoluta sanningar är ju tokigt.. Inte alla som har ett Buke att vända sig till för att kolla tänker jag :cool:.

Folk tror ju på vad de säger, så det är ju inte som att de sprider avsiktliga lögner. Jag har ingen djupare kunskap i näringslära för hund eller liknande så själv har jag inte mycket mer att komma med än att jag skulle vilja veta hur fanken hon menar för det låter helt osannolikt, men det finns nästan säkert någon som kan faktiskt förklara det djupare också.

Sen har jag personligen inga högre tankar om utställningsdomare alls, men det är ju mina fördomar. ;)

Tyvärr är sådant jättevanligt. Vad du kan göra, om du är nyfiken, är att googla på vad personen har gett pris till för hundar på utställningar. Är de smällfeta, då vet du att det mest troligt är så hon vill att din valp ska se ut också ;) Jag tycker i alla fall inte att din valp ser ut som om den behöver gödas mer, men OM den skulle behöva det så kan jag lova dig att den absolut kommer kunna ta upp energi från vanligt, rent fett.

Sedan finns det MÅNGA tankar och åsikter om foder bland hundmänniskor, när det gäller uppfödare har de ju dessutom haft ett gäng hundar att testa på för det mesta och kan därför bli ännu mer övertygade om att de har rätt ("Jamen, såhär blev det för mina 8 hundar! Du har bara testat på en hund och diskuterat med andra, du har inte sett på riktigt!"). Jag har hört allt möjligt konstigt, och eftersom jag är väldigt foderintresserad så hamnar jag lätt i diskussioner kring sådant med uppfödarbekantingar. Kan säga som så att om allt stämde som de sa, då skulle jag antingen få välja mellan att låta mina hundar svälta ihjäl (eftersom allt blir farligt att ge) eller så skulle mina hundar dö ändå eftersom alla foder är farliga och dåliga och dumma.

Du behöver absolut inte mer fett i fodret. Hon är i jättefint hull. Valpar ska vara smala, inte mulliga. Om man vill hålla dem friska.

Liknande trådar

Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
5 387
Senast: calm
·
Hundhälsa Först och främst så har jag kollat igenom hund hos veterinär och jag funderar på att ringa dem igen för att fortsätta fundera, så det...
2
Svar
23
· Visningar
3 877
Senast: Jenka
·
Hundhälsa Sigge är nu knappa 8 månader gammal och har alltid ätit Eukanuba puppy, även hos uppfödaren. Som jag förstått det är det ett bra foder...
Svar
7
· Visningar
1 399
Senast: paradiset
·
Foder & Strö Behöver lite råd angående min hästs foderstat. Har gett det som ingår i stallhyran plus att jag köpt till hackad strå. Hon har fått...
Svar
12
· Visningar
1 246
Senast: TessieW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka