Foderhjälp – gammal häst

mian

Trådstartare
Min häst har börjat bli gammal, hon är en fjording på 28 år nu. Hon har tidigare inte visat några större ålderstecken, men i år märks det att min älskling börjar bli gammal.:(
Hon har alltid varit en extremt lättfödd häst, har räckt att hon tittat på maten så har hon blivit tjock!;)
Men i år tycker jag att hon börjat sacka i kroppen, hon har blivit smal över ryggen och blivit lite mer svankig. Nu har hon en rejäl vinterpäls så det är svårt att gå på det visuella men om man känner på henne så känns revbenen väldigt tydligt även smal över höftbenen. Hade hon inte haft sin björnpäls så hade man med säkerhet sett revbenen och att hon varit insjunken vid höftbenen.:(
Just nu så får hon ca 4 kg vanligt hö (7,4 MJ/kg och 54 smrp/kg) + 4 kg hösilage (lite dåliga värden 6,4 MJ/kg och 26 smrp/kg). Till detta så får hon lite lucernpellets +vetekli+krosshavre+mineraler så att foderstaten är balanserad.
Hon nyligen kollad på tänderna och de var mycket fina med tanke på åldern, alla tänder kvar. Hon nollade på maskprovet så där är inget fel där heller.

Tydligen räcker inte maten hon får just nu för att få upp hennes hull igen, men hon verkar inte rasa mer i vikt. (Kan tillägga att hon inte rids längre (gammal skada) utan går i stora hagar och bara har det gott)


Hur hade ni gjort? Ökat på grovfodergivan ännu mer eller lagt till ökat något annat? Kanske öka på proteinet en del till med potatisprotein.
 
Sv: Foderhjälp – gammal häst

Jag hade först och främst låtit henne få fri tillgång till hö/hösilage.
 
Sv: Foderhjälp – gammal häst

Fri tillgång på grovfoder av dte bästa. Sen hade jag skippat vetekli och havrekross. Det innehåller stärkelse som hästarna har svårt att bryta ner. By ut det mot mer lucerne eller tex Groov 125 eller motsvarande.
 
Sv: Foderhjälp – gammal häst

Jag hade gett mera lucern. Äldre hästar behöver näringstätare foder. Strå får hon väl tillräckligt.
 
Sv: Foderhjälp – gammal häst

Tackar för tipsen, ska öka upp lucernen ytterligare då.
Att ge fri tillgång av grovfodret kan jag göra på natten, men ej dagtid. Hon går tillsammans med en shettis som inte kan äta hur mycket som helst. Men kasnke skulle kunna ha smhn i hagen, få klura lite på detta.:)

Vetekli har hon fått för att få mer fibrer i foderstaten, men det blir det ju genom mer lucern också.
Havre får hon bara lite grann, mest för att hon ska äta lucernen. Hon gillar inte att äta ren lucern.;)
 
Sv: Foderhjälp – gammal häst

Vi har alldeles nyligen haft två aktiva trådar om äldre hästar och hur man ska utfodra dem, när de börjar falla ur, bli gamla och ha dålig tandstatus...

Du kanske kan få lite tips i någon av de trådarna också. Ibland länar det sig att använda den lilla rutan där det står google i uppe till höger och skriva gammal häst, gamla hästar, mager häst osv... då kommer flera trådidéer upp.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1169318
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1169267
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1169548

Mvh

IngelaH, med en 28-årig halvblodstant
 
Sv: Foderhjälp – gammal häst

Tackar för tipsen, ska öka upp lucernen ytterligare då.
Att ge fri tillgång av grovfodret kan jag göra på natten, men ej dagtid. Hon går tillsammans med en shettis som inte kan äta hur mycket som helst. Men kasnke skulle kunna ha smhn i hagen, få klura lite på detta.:)

Vetekli har hon fått för att få mer fibrer i foderstaten, men det blir det ju genom mer lucern också.
Havre får hon bara lite grann, mest för att hon ska äta lucernen. Hon gillar inte att äta ren lucern.;)

Byt ut havren till något annat då. Finns bättre foder med mindre stärkelse i. Alt ge henne lucerne hack. Och i hagen kan du hänga upp hö i hönät så shettisen ionte kan nå :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 006
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Fick hem min 25 år gamla valack. Han har tappat vikt :( Överlinjen saknas så gott som helt. Han är insjunken vid manken, har inga "lår"...
2
Svar
22
· Visningar
3 756
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Hej! Jag har ett 26 år gammalt varmblodstravarsto. Hästen har fri tillgång på hö med MJ/kg foder på 7,7 och smrp/kg foder på 25. Jag...
Svar
18
· Visningar
1 985
Senast: Masse
·
Foder & Strö Tänkte ställa en fråga jag klurat på av och an.. 20-årig ponnyvalack,svårfödd, lättstressad. Förr stått i box halva dygnet,resten i...
2
Svar
28
· Visningar
5 492
Senast: BIMM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Gammal hummus?
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp