Glimfeather
Trådstartare
Sitter här och fundrar på foder, som vanligt. Kollade på vår lokala ridsportbutiks hemsida och det visade sig att de säljer lusernpellets från Kvarnbyfoder. 110 kr för 30 kg. Just nu käkar min häst 4 liter (tror det är ungefär 3 kg) Hippo Alfa. Det blir ungefär 486 kr i månaden för bara det. Skulle jag byta ut det mot lusern så kostar det bara 330 kr i månaden och för den hundralappen som blir över kan jag köpa 30 kg havre och ändå får pengar över PLUS att min häst får i sig mer protein.
På lusern- och havrediet så får hon i sig (minus hö som jag inte har tagit analys på än av olika anledningar) (enligt hippocampus)
3 kg lusern (hur många liter får jag ge då?)+1 kg havre:
525 gr smrp
33.7 MJ
Hippo Alfa 3 kg:
405 g smrp
30 MJ
Sedan innehåller ju höet en del också och det har hon fri tillgång på.
Hästen är ett fbl-sto, ganska svårfött med normalvikt på strax under 500 kg, 155 cm hög. Just nu är hon ganska lagom i hullet. Hon tränas inte överdrivet mycket. Rids i skritt några gånger i veckan och tömkörs och löslongeras. Vad tror ni?
På lusern- och havrediet så får hon i sig (minus hö som jag inte har tagit analys på än av olika anledningar) (enligt hippocampus)
3 kg lusern (hur många liter får jag ge då?)+1 kg havre:
525 gr smrp
33.7 MJ
Hippo Alfa 3 kg:
405 g smrp
30 MJ
Sedan innehåller ju höet en del också och det har hon fri tillgång på.
Hästen är ett fbl-sto, ganska svårfött med normalvikt på strax under 500 kg, 155 cm hög. Just nu är hon ganska lagom i hullet. Hon tränas inte överdrivet mycket. Rids i skritt några gånger i veckan och tömkörs och löslongeras. Vad tror ni?