foderfunderingar

Glimfeather

Trådstartare
Sitter här och fundrar på foder, som vanligt. Kollade på vår lokala ridsportbutiks hemsida och det visade sig att de säljer lusernpellets från Kvarnbyfoder. 110 kr för 30 kg. Just nu käkar min häst 4 liter (tror det är ungefär 3 kg) Hippo Alfa. Det blir ungefär 486 kr i månaden för bara det. Skulle jag byta ut det mot lusern så kostar det bara 330 kr i månaden och för den hundralappen som blir över kan jag köpa 30 kg havre och ändå får pengar över PLUS att min häst får i sig mer protein.

På lusern- och havrediet så får hon i sig (minus hö som jag inte har tagit analys på än av olika anledningar) (enligt hippocampus)
3 kg lusern (hur många liter får jag ge då?)+1 kg havre:
525 gr smrp
33.7 MJ

Hippo Alfa 3 kg:
405 g smrp
30 MJ

Sedan innehåller ju höet en del också och det har hon fri tillgång på.

Hästen är ett fbl-sto, ganska svårfött med normalvikt på strax under 500 kg, 155 cm hög. Just nu är hon ganska lagom i hullet. Hon tränas inte överdrivet mycket. Rids i skritt några gånger i veckan och tömkörs och löslongeras. Vad tror ni?

Sv: foderfunderingar

Jag ser ingen anledning till att det inte skulle fungera, förutsatt att hästen klarar av att äta havre.

Vi har vårt svårfödda fullblod på Alfa och Kvarnby Lusern

Hon har gjort det förut så det borde inte vara några problem. Dock så sa min förra stallägare att det inte fungerade men hon hade mycket konstigheter för sig.

Varför både och?

Det finns mycket fördomar runt lusern. Hittills har jag inte stött på några som är mer underbyggda än de som handlar om att det sätts i halsen. Men det har mer med pellets än lusern att höra, som jag ser det.

Han äter inte mer än max 1 kg lusern/dag, så vi måste fylla upp med något som passar herrns smak bättre. Jag hade gärna gett hela givan i lusern.

Aha! Då förstår jag!

Lusernet blöter jag ju så det sätter hon nog inte i halsen, hon har fått det förr så jag tror hon äter det och jag kommer ge det på kvällen så hon har gott om tid att peta i sig det.

Det som är så smidigt med alfan är ju att man inte behöver blöta det och då gör det inte så mycket om det inte äts upp, hon brukar alltid lämna lite på sommaren.

Det där med stallägaren handlade om havre :)

Varför behöver man inte blöta Alfan? Om man anser att pellets är en risk, är det ju en risk även om den är mindre med mindre pellets.

Kvarnbys pellets är mindre nu än tidigare. Vi betalar f ö bara 84 kr för 30 kg.

Nej, jag anser inte att pellets är en risk men att lusern är det (mest för att det står på säcken). Hade min häst ätit fort så hade jag säkert blött det, men nu gört hon inte det. Det kan ta upp till en timme för henne att äta upp den maten hon får nu.

84 kr, billigt! Jag får kolla runt lite på andra ställen och jämföra priser då!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 532
Senast: Irival
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 238
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 095
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Jag skulle vilja ha lite tips på vad jag kan göra för att min häst ska gå upp i vikt. Jag har gjort en foderstat i ett program på...
Svar
14
· Visningar
1 250
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?