Foderfunderingar

S

skimmer

Sitter och funderar lite över foder. Har inte höanalys eller häst (men letar) men det kanske går att svara på frågorna ändå? Jag har tänkt ge hästen hö eller hösilage (beroende på vad de tar in), korn och betfor. Men jag tänkte att jag kunde ge något mer tex. Krafft eller Fibergi. Jag vet iofs inte hur fibergin blir med betfor, man kanske skulle kunna ge bara det vid middag? Och vilken av krafftsorterna skulle passa till en tinker? Och om man nu ger tex. korn, betfor och krafft, vilka mineraler behöver man komplettera med?

Hoppas ni förstog mitt babbel och kan svara på något iallafall :)
 
Ang korn, fibergi o betfor: Min personliga åsikt är att betfor är onödigt, krångligt (fryser på vintern osv), och allmänt trist. Korn tycker jag är dammigt, dom blir tjocka och dom måste få mycket för att det väger så lite. Fibergi tycker jag verkar allmänt skumt. Konsistensen är ju som kladdig hackelse, å ändå håller det sig i evigheter, hur mycket kemikalier är det i? :crazy:

Såhär gör jag :): Höet (hösilagen) värden gånger lämplig mängd, t ex 6 kg. Sen ser du hur mycket som "fattas" i foderstaten, lägger då till det som behövs. Sen om hästen blir för seg, het, eller nåt så reglerar du kraftfodret efter det.

Själv ger jag Krafft och är väldans nöjd. Groov är väldigt bra på min häst, ett "bra" foder tycker jag, men Tican är ju ett litet fullblod.. Havre som grund, och sen med nån form av Pluss, passar de flesta hästar. :)
 
Vilket kraftfoder du ska ge beror på grovfodrets värden. Om du har proteinfattigt hö kommer det inte gå bra att ge betfor, korn eller fibergi, då ingen av dessa har högt proteininnehåll. Vidare så beror det även på t.ex. hur mycket fosfor grovfodret har. Om det är en låg halt är det bra att välja ett kraftfoder som har högt fosforinnehåll.

Personligen gillar jag Hippos och Kraffts sortiment. Krafft har flera bra proteinprodukter, Hippo har många bra foder till billigare pris än Krafft- trots nästan identiska näringsvärden.
 
Tack för svaren! Vet du nånstans man kan se priser för Krafft och Hippo-produkterna?
 
I affärerna. :smirk: Ring o fråga dina närmaste foderhandlare, priserna kan skilja lite över landet.
 
Okej.. Tänkte mest ifall nån återförsäljare hade prislistor på sin hemsida, så man såg ett ca pris iallafall.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 587
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Detta diskuteras väl då och då och jag har själv försökt vid tidigare tillfälle utan att få det svar jag önskade.. Hur gör man om man...
Svar
9
· Visningar
1 582
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej alla duktiga här.. Är lite villrådig och tvekade för att skriva detta då det känns så självklart med analys av sitt hö att det känns...
Svar
7
· Visningar
1 309
Senast: Sara75
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 477
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp