Foderfunderingar i historiskt perspektiv

P

Paavo

Jag har lite funderingar om det inte är för mycket finlir i utfodringen av hästar nuförtiden?
Jag har talade nyligen med en pensionerad lantbrukare som i sin ungdom körde mycket med ardennerhästar i jordbruket.
Dom åt hö och lite havre och inget mer. Analyser var väl knappast uppfunnet då.
Detta var ju hästar som verkligen fick jobba hårt men tycks ha klarat sig bra på detta foder.
När man läser i trådarna på detta forum så förekommer det väldigt mycket fodertillsatser av olika slag.
Man kan ju undra om inte foderindustrin vill pracka på oroliga hästägare en massa olika fodersorter för att tjäna pengar?

Ja,det var lite funderingar... Har jag helt fel eller...? Kommentera gärna!

Sv: Foderfunderingar i historiskt perspektiv

Tror helt säkert att vi faller offer för "reklamen" för alla undergörande fodermedel i högre eller mindre omfattning. OBS - tar gärna analyser själv idag.

Tror också att den "gamle bonden" hade ganska bra koll på sitt foder - och vad det var "värt" ur näringssynpunkt utan att därmed ha koll på protein och energi. Idag sår vi oftast in våra vallar med speciella frösorter. Då var det naturliga marker som skördades och det var en helt annan flora. Av florans sammansättning kunde bonden se vilken typ av mark det var och säkert genom erfarenhet bilda sig en uppfattning om vad och hur mycket hästen behövde lika väl som bonden visste vilka näringsämnen marken behövde efter att ha sett faunan - indikatorväxter.

När jag själv läste foderlära - för vid det här laget ganska många år sedan - roade jag mig med att "kontrollräkna" makens foderstater. Det fanns då näringstabeller på förväntat protein och energiinnehåll i hö baserat på ett medelvärde från olika laboratorier att räkna på. Maken hade av just gamla bönder lärt sig "fodra med ögat" - vaddå analyser ungefär? Det han gav beräknat utifrån dessa tabeller - och bevars utifrån hur hästen såg ut efteråt - var faktiskt helt ok. Tabellerna tog bl a hänsyn till gödsling av marken och i vilket stadie av utveckling skörden skett.

Sen är det värre i dag - ensilage finns det vad jag vet inga tabellvärden på beoende på när i odlingscykeln det är taget.

En fundering till:
Hur många räknar ut en "foderstat" för sig själv.
Har ni koll på hur många MJ ni äter per dag?

Du har nog rätt i att det finns väldigt mycket "onödigt" foder idag för de flesta hästar skulle klara sig gott på bara grovfoder + mineraler.

Däremot tycker jag att det är bra med analys eftersom man får ett riktvärde som gör att man kan ha en bättre koll på vad hästen får i sig. Alla uppfinningar som har kommit efter 1940 är ju inte av ondo. :D

En fundering till:
Hur många räknar ut en "foderstat" för sig själv.
Har ni koll på hur många MJ ni äter per dag?

Nu räknar man iofs i kJ eller kalorier på människa men ja, jag vet på ett ungefär. Inte så att jag strävar efter att äta visst mycket enerrgi men jag har vid några tillfällen kollat (av nyfikenhet) och vet därför mitt ungefärliga dagliga intag av energi, protein, kolhydrater och fett när jag äter "som jag brukar".

När det gäller allt duttande med tillskott hit och dit så är det väl ganska uppenbart att allt går att sälja med mördande reklam. Jag vet inte om man ska räkna in foderanalysen i detta då den faktiskt fyller en funktion och de flesta tillskott som folk trycker i sina hästar analyserar man inte för ändå sas.

Skillnaden tror jag är, att förr var det folk som hade sina hästar till arbetsredskap (bönder) de hade allt foder till sina djur själva, de tittade inte snett på grannbonden. De visste vad sina hästar behövde. Idag är det hästtjejer som inte är uppvuxna med den gamla skolan och att boxgrannen tycker så mycket....varför ger du inte din häst detta osv..det är inte så konstigt att din häst är si eller så...

Även utvecklingen ställer till det. Nu finns det forskning till allt. Allt är giftigt du får cancer etc. Även aveln går framåt, förr hade man sina brukshästar till travtävling på is, det krävdes inte lika mycket av hästarna. Tiderna i travtävling idag har sänks med flera sekunder. Hästarna hoppar 1,60 idag det "kunde" inte hästarna förr. . Hästarna blir bättre än de var förr alltså krävs det mer...eller inte...

Foder- och foderskottstillverkarna går ut i stora reklamkampanjer... Ger du detta till din häst presterar den bättre eller, om du inte ger din häst detta får den tillräckligt av xx och då mår den inte bra..

Det blir hysteri i allt. Men i det stora hela handlar det om...kan du se med ögat vad din häst ser ut att behöva, hur mår hästen, är den smal, fet, glanslös. Orkar den prestera det du vill att den ska prestera. Ofta handlar det inte om fodret att hästen inte orkar...har du konditionstränat hästen tillräckligt etc.

Det var lite tankar från mig
/ Susz

*KL*

Jag tror det finns en poäng här. Min far ex. har haft ett stort antal hästar, allt från 'skogsmullehästar' och ridskolehästar till tävlingshästar på hög nivå både hopp, dressyr, trav och galopp. Han har aldrig räknar några värden men hans hästar har inte varit sämre haft mer problem än andra. Så ja, jag tror att det blir lite mycket hysteri ibland. Kanske p.g.a. att det nu finns med 'okunnigt' hästfolk och inte så många riktigt hästkarlar?

Dessutom har jag flertalet gånger sett både magra, glanslösa och kraftigt överviktiga hästar, som har 'rätt' foderstat, det är sorgligt. Vad har hänt med att kolla hur hästen mår? Hur ser den ut? Är den pigg? Även hästar funkar ju på det viset att mager=för lite, fet=för mycket. Och precis som Susz säger, man kan inte fodra hästen till att bli vältränad!

Läste för ett (bra) tag sedan en undersökning som gjorts på högpresterande hästar (trevhästar om jag inte minns fel) och det visade sig att de allra flesta klarade sig minst lika bra på bra hö, salt och mineraler. Hittar dock inte undersökningen just nu, återkommer om jag gör det!

Ärlligt talat, VET man att hästarna förr verkligen fick i sig vad de behövde i näringsväg?
Ja, de användes i arbetet, men mådde de egentligen bra? Vet man det? Fick de i sig de proteiner de behövde?
Jo, det fick de kanske om de fick mycket kraftfoder för att få i sig nog med energi att klara sitt arbete. Men de som inte fick så mycket havre, fick de sina behov täckta varje vinter? Sommartid är ju inget problem med beten, utan det är ju just vinter när man är beroende av grovfodret.

Det vi vet idag är att man förr talade mycket om bra och dåliga årgångar av unghästar. När man går tillbaka och kollar så kan man konstatera att de dåliga årgångarna unghästar väldigt väl sammanfaller med de år det var dåliga grovfoderskördar...

Det många missar med analyser och uträknade foderstater är att dessa är HJÄLPMEDEL för att hamna rätt. Man måste utvärdera hur foderstaten funkar på hästen, det går inte att enbart räkna och se glad ut.

Det finns alldeles säkert alldeles för många hästägare som pytsar i hästen både det ena och det andra för att "det är bra för hästen" (enligt reklamen), utan att de egentligen har någon koll på om det behövs eller inte.
Jag tycker det är bra att fler och fler inser att man med hjälp av en analys lättare kan avgöra OM och i så fall hur mycket tillskottsfoder som behöver tillföras. Och ja, ett bra grovfoder kan mycket väl räcka för att täcka behovet även hos högpresterande hästar, om man kan få dem att äta så mycket att deras energibehov täcks av det.
För ja, det finns många tillskott av alla tänkbara slag som är totalt onödiga för vanliga friska ridhästar, men som säljs massor av bara för att tillverkarna är bra på att göra reklam för sig...

Det många missar med analyser och uträknade foderstater är att dessa är HJÄLPMEDEL för att hamna rätt. Man måste utvärdera hur foderstaten funkar på hästen, det går inte att enbart räkna och se glad ut.

Tror det är just det där folk missar (inte vet om?). Inget fel att ta till hjälp men man får inte glömma att tänka lite själv också!

Förr så fodrade man med hö från egna vallar och visste därför ungefär hur det höet fungerade.
Man visste vilket hö som hästarna blev fina på sedan generationer på samma gård.
Det var nog en del hästar som fick lida först för den informationen.
Nu så vet vi inte det och måste därför göra en analys av fodret.
Med ett bra grovfoder så behövs det inget annat.

Jag fodrar med hösilage och saltsten - inget mera behövs.
Till mitt torrhö som jag har i reserv och som är från en sådan gård som jag nämnde ovan så skulle litet havre göra foderstaten perfekt.

Så visst slaskas det med en massa onödig gojja.

I sverige är det foderhysteri. Jag har rest i så många länder och sett de mest skiftande sätt att fodra hästar och de mår alla hur bra som helst.
På ön mallorca som tillhör Spanien ger man tex ofta halm med säden kvar som enda mat.
På kanarieörna ger man groteskt lite stårfoder men mkt grönsaker i alla möjliga former, melon, gurka, tomat ectc plus krafftfoder.Mkt beroende på att grovfoder är dyrt och måste importeras. Med grönsaker får man både fibrer och vätska . Betfor ger man oxå i mängd.
I dubai gav man mkt dadlar!!!
Listan kan göras lååååång...
Majs ger man mkt i tex USA.
Det roliga i hela kråksången är att det är i sverige man har mest magproblem på sina hästar...

Jag tror att magproblem har en del med temperatur att göra.
Och skiftandet mellan sommarbete och vinterfoder.
Så vårt klimat bidrar nog också.

Här är en häst från förr som kunde hoppa ... 2.47 (hjälp!)

http://www.youtube.com/watch?v=tazcJ72yCTo

Häftigt!
Apropå detta så berättade bonden jag referarade till om när han gjorde lumpen som hästskötare år 1939: Där fanns det en officer som hade en häst som var ca 210 cm i mankhöjd och som hoppade 210 cm högt.
Möjligt att han inte minns exakt rätt men nog finns det hästar som kan hoppa högt.
Jag hörde ett radioprogram med höjdhopparen Stefan Holm för nåt år sen. han berättade om ett jippo han hade varit med på där han fick tävla i höjdhopp mot en häst. Hästen vann!

Är det nån som vet vad hästarna i Mongoliet äter?
Jag läste i nån bok för ett tag sen om några svenskar som varit där och ridit. Dom red 5 mil om dan.
Jag har svårt att tro att dom får så mycket annat än gräs att äta och dom tycks ju prestera bra ändå.

Exakt!!! Jag tror att det svenska skiftandet mellan sommar och vinterdiet slår hårt mot hästarnas magar. Läste nånstans att det tar MÅNADER för en häst att ställa om sig till ny mat. Här är det samma mat år efter år.

De får bland annat smör från nått djur de har där. Kan det vara jakar? alltså smör gjort på jakmjölk.

Exakt!!! Jag tror att det svenska skiftandet mellan sommar och vinterdiet slår hårt mot hästarnas magar. Läste nånstans att det tar MÅNADER för en häst att ställa om sig till ny mat. Här är det samma mat år efter år.

Men dom har väl ganska kallt på vintrarna i Mongoliet också.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka