Foderfrgågor!

H

Hästbiten

Jag ska köpa ett arabiskt halvblod som är 6 år gammal. Han är inte jätte lättfödd och mycket pigg och glad :) Jag har ingen analys på höt i stallet och undrar nu vad ni kan rekomendera för foder fram till sommaren men även i höst? Han kommer att äta kornkross, betfor, mineraler och torrhö. Men han behöver mer mat än bara det...
Har funderat på fibergi, stjernekraft, lucern hackad strå och fiberkraft. Allt detta har jag själv eller andra jag känner gett sina hästar och det har funkat bra. Men hur vet jag vad som är bäst för honom? :confused:
Kan man ge bara kornkross? Eller måste man ge en viss del havre oxå?
Vad rekomenderar ni för foder? (vill inte ge pellets)

Jag ska se om jag göra en analys på höt till hösten, men tills dess??

tacksam för alla svar! :bow:
 
Det är jätte svårt att rekomendera en foderstat om man inte har värdena på höet för det är höet som "styr" vad du i övrigt ska ge.

Om du ska ge korn tänk på att pga av att det innehåller mycket stärkelse så kan du inte ge hästen så stora mängder. Maxivan (om man utgår ifrån att hästen kan spjälka 200g/100kg kroppsvikt och måltid) så är maxgivan ca 300g/100kg kroppsvikt och måltid.
Tänk också på att fettet i kornet härsknar inom 14dagar från det att det är krossat så kvaliteten "försämras" ganska snabbt.

Det finns massor av "fullfoder" som inte är pelleterade...
dodson & horrell
Dynavena
fibergi
Krafft mûsli
Är dom jag kommer på just nu, men det finns säkert fler...
 
Jo jag vet att det är svårt utan analys. Så jag får väl helt enkelt analysera höt till hösten och se vad det har för värden.. Sen får jag väl sätta mig ner och räkna :)

Jag ska tänka på det med kornet! Tack :bow:

Får väl ge honom det han åt hos sin förra ägare så länge tills jag har analyserat!
 
Det är nog en bra idee att försöka att hålla samma foderstat som hos förra ägaren.
Du får helt enkelt "fodra med ögat" tills dess att höet är analyserat.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, har en hel del funderingar kring tillskott och foder. Det första jag funderingar kring är ifall Lucern skulle kunna vara ett bra...
2
Svar
29
· Visningar
3 277
Foder & Strö Min snart ettåriga halvblodshingst ser lite tunn ut. Inte mager men ranglig som ettåringar i allmänhet, men lite för skralig för min...
Svar
9
· Visningar
1 271
Senast: MissOnly
·
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 458
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 585
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • FÅRtråden
  • Hundförarjacka
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp