Foderfrågor

MikaTela

Trådstartare
Sitter här i fodrets förvirrande värld.
Just nu äter sambons mellanstora hund ett foder och när jag plockar hem egen hund (vilket blir av en mindre ras t ex dp) så lär den äta ett foder. Och smidigast är att ha endast ett foder!

Jag har blivit lite nyfiken på Fodax frysfoder och har hört en del gott om det.
Nu skulle jag vilja veta mer om det.
T ex hundars näringsbehov om man endast ser till vikt (vet det beror på mycket mer men tar det som grund), hur mycket behöver dom äta dagligen?
Sambons hund är ju en mellanstor hund på ca 30 kg och min hund kommer hamna på 5-10 kg.

Nästa problem är att sambons hund åker med i lastbilen i veckorna och då håller ju sig inte frysfoder från söndag/måndag-torsdag/fredag.

Funderar även på Musch och har läst en hel del men åsikterna är väldigt olika.
Samma fråga där ang näringsbehov.
Vi vill ju hitta ett foder som är bra, inte ruinerar oss och som håller sig färskt.

Fram med massor av bra åsikter. :D

Sv: Foderfrågor

Måste det vara färskfoder?

Med tanke på lastbilsåkandet skulle jag istället satsa på ett bra torrfoder, alternativt ett halvfoder och sen komplettera med färskfoder vid tillfälle.

Jag ger min hund standardt och är helnöjd.

Hans hund har nu torrfoder både i lastbilen och hemma, men han anser inte att det är aptitligt och intressant nog att äta utan lullar gärna iväg på annat istället för att äta.
Vi har testat olika och det är just torrfoder han tycker är tråkigt att äta helt enkelt. Blev liiite bättre när vi började ha olja på det, men det var mest nyhetens behag.

Det Musch som jag nämnde i övre inlägget kan man förvara i rumstemperatur i upp till 9 månader och är som en korv, konsistens liknande torr blodpudding eller liknande vad jag har hört.

Jag vill jättegärna övergå till frysfoder åt våra iaf hemma, men behöver då något bra som han äter även i lastbilen.

Vad har du för hund?
Och hur mycket ger du för Bravo?
Hur ska det förvaras?

Jättebra med alternativ. ::)

Det går jättebra att förvara färskmaten i en kylväska det gör vi, lägger ner den fryst och det håller sig 4-5 dagar så, dom sista korvarna hinner bli lätt tinade. När vi åker med husvagnen så använder vi en kylväska som går både på cigarettutaget i bilen och 220, då håller det ännu bättre.

Han har en kylväska i lastbilen så alltså går det att han har med sig frysmat utan att den blir dålig under veckan? :)

Jajamensan, funkar utmärkt. Mina hundar äter inget annat än färskfoder, unghunden när han kom åt nästan ingenting och jag prövade masssa olika torrfoder, gick bra första veckan sedan tröttnade han, så då testade jag färskfoder, vilken skillnad äter upp allt och har fått en jättefin kropp. Gammeltik som jag tog över hade aldrig ätit något annat än torrfoder inget godis eller smaka bullar etc. Nu äter hon också bara färskfoder och har även hon fått en mycket finare kropp. Så vore jag er så skulle jag testa färskfoder eftersom det fungerar att ta med.

Jag är jättesugen att testa färskfoder just för det känns bättre och min erfarenhet med hundar är att oftast tråkar torrfodret ut dom.

Vilket färskfoder äter dina?

Jag har läst om Bravos som nämndes här, sen nämnde en jag kände om Nordics färskfoder. Men bägge dessa har ett lite dyrare kg-pris än fodax. Men det beror ju på i slutändan hur mycket hunden behöver äta i månaden för att man ska se vilken som blir "billigast".
Man behöver ju inte anstränga plånboken mer än vad det behövs, mer pengar till att hitta på saker och köpa nya saker till hundarna. :D

Hej!
Mina hundar har nu ätit färskfoder "Bravo" i snart 4-år.
De är av samma ras,men en är dålig på att äta och den andra är matglad.

Har testat nästan alla sorter av färskfoder,Nordic,Klass, Fodax men inget dög åt den äldsta tiken.

Men Bravo Plus äter hon fortfarande med bra aptit.

De väger 15kg och får 2 burgare var per dag. Den matglada får rivna morötter i maten så att det blir större mängd.

Hon får också den smalare maten Bravo Special. Blir lätt tjock.

Är vi borta en vecka, så har vi också en kylväska som blir kall när den anslutes till bilens cigg. uttag.
Lägger även i några frysklampar i den. Klamparna kan man byta ut mot frysta när de tinar.
Vissa affärer och campingplatser har den servicen.

Trevlig Sommar!!!!!!Hoppas den kommer igen.

Mina äter Nordic SPECIAL + glutenfritt, dom delar på en 1 kiloskorv om dagen, mera om dom har jobbat mycket och då menar jag mycke, lillkillen tränar Lc så han tränas mycket.

Unghunden väger 18 kg och gammel tiken 27kg, tiken har ju inte rört sig så mycket från början, har ju bara haft henne tre månader, men har den sista tiden blivit mycket rörligare, så jag får ev ge henne lite mer, eller om jag låter det vara som nu, dom får sitt färskfoder och vill dom ha mera finns det alltid torrfoder som står framme.

Kostnaden för Nordic/månad 1kg/dag två kartonger=32kg ligger på 670kr

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 210
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
6 161
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 312
Senast: Lillebjörn
·
Hundhälsa Trots försök till att få hunden att vilja äta bättre foder så verkar Doggy original vara det enda han verkligen vill äta och vräker i...
Svar
19
· Visningar
4 810
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka