Foderfråga.

P

Puma

Ger ni era katter både torrfoder och blötmat? Eller bara det ena?
Ger ni några andra tillskott utöver det? Vitaminer eller annat liknande?

Sv: Foderfråga.

Dom får i huvudsak bara torrfoder, ibland fick dom lite mjau (men det är det bara en av dom som äter och hon blir lös i magen av det så jag har slutat med det), ibland lite kokt torsk, rå köttfärs, annat kött när jag lagar mat etc, men en "vanlig" dag blir det bara torrfoder.

Våra katter får torrfoder som vi köper på djuraffären. Dessutom är de utekatter/stallkatter så de behöver inga extra tillskott och de verkar inte varken undernärda eller matta i pälsen. Torrfoder innehåller ju i regel det mesta om man köper det på djuraffären.

Så man kan ge katten rå köttfärs?

Finns det någon som har bra tips på saker man kan ge katten, som man ändå har hemma ibland, typ fisk, köttfärs?

Ja är det nötfärs eller älgfärs kan du ge den rå, fläsk/blandfärs ska du inte ge rå.

Mina katter äter det mesta jag har hemma, kyckling, fisk, skinka, ost, korv, köttbullar, skaldjur, frukt, grönsaker, godis (inte choklad) mm.

Mina katter får inget torrfoder och ytterst sällan burkmat. Jag gör egen kattmat. Tillskott som ges är fiskolja, E-vitamin och ibland benmjöl.

Man kan ge både blandfärs, fläskfärs och kyckling rått sålänge köttet kommer ifrån Sverige.

Kyckling vet jag, blandfärs eller fläskfärs skulle jag aldrig ge rått, även om det kommer från sverige, eftersom även svenska grisar får de bakterier som ska "tillagas bort".

Kyckling vet jag, blandfärs eller fläskfärs skulle jag aldrig ge rått, även om det kommer från sverige, eftersom även svenska grisar får de bakterier som ska "tillagas bort".

Vad är det för bakterier som inte skulle finnas i annat kött?

Mina får torrfoder, inga tillskott eller liknanden utan ser tills att det finns i fodret. Blötmat kan det få någon gång då och då för att lyxa till det :).

Nu har jag ingen katt för tillfället, väntar på att min tingade misse ska bli stor nog att flytta hit.
Jag kommer i alla fall att ge enbart torrfoder och lite BARF, mest i form av köttfärs och ägg skulle jag tro.
Tidigare katt fick burkmat, men kommer inte ge det nu, mest pga egoistiska skäl, tycker det luktar illa i kylskåpet osv :angel:

Rå kyckling? Det är väl jättegiftigt för människor? Men inte för katter då?

Rå kyckling? Det är väl jättegiftigt för människor? Men inte för katter då?

Nej, rå kyckling är inte giftig. ;) Däremot kan det finnas bakterier på köttet som gör människor sjuka och det är främst campylobacter som vi ska oroa oss för hos svensk kyckling. Katter har dock ett mycket kraftigare immunförsvar än hos och klarar av sådana bakterier bättre än vi.

Mina katter har fått alla möjliga sorters rått kött, även kyckling, under de senaste 4 åren och de har varit kärnfriska hela tiden.

Min har fri tillgång på torrfoder, när hon var bebis fick hon junior-burkmat för att hon var så smal och liten men det slutade jag med när hon hade lagt på sig lite mer och nu är hon lagom i hull... hon brukar också få någon godbit från köket då och då men bara fisk eftersom jag är icke-köttätare :)

Mina äter just nu i huvudsak blötmat, men en hel del BARF. (Dvs helt rå kost) Inget torrfoder.

Min katt får mest torrfoder. Royal Canin Neutered Cat Young Male (alla dessa långa namn!!!).
Ibland, dvs när han lyckas tjata sig till det, får han lite tonfisk på burk eller nån sån där portionspåse från typ kitekat. Eller vad jag nu råkar ha hemma.
Testade Mjau en gång, men det måste ha varit nått skumt med det för han kunde äta i sig hela paketet på en gång och ville ha mer!! Sån är han inte på annan mat... Antingen var det inte en enda liten fiber i det eller så var det väldigt gott...

Om en katt är van vid torrfoder kan mjukmat smaka väldans gott, och då käkar de säkerligen mycket i början.

Mina BARF/mjukmatskatter blir helt tokiga av torrfoder och skulle utan problem kunna sätta i sig alldeles för mycket om de fick chansen, så det kan ju vara så att "gräset alltid är grönare på andra sidan" ;)

Jo det kan nog vara så.
Men eftersom jag blev så nyfiken på varför så vart jag ju tvungen att "göra en studie"...:smirk:

Han åt gladeligen upp en hel förpackning med Mjau (en sån där tetragrej)
Men han åt inte upp en hel portionspåse (som dessutom är mycket mindre än mjauasken)

:confused:Jag har nog bara en underlig katt...hehe

Liknande trådar

Katthälsa Vi har två gudomliga kattungar hemma nu som är 4 månader. Jag har läst så mycket jag kunnat om foder och vilket som är bäst. Nu äter de...
Svar
16
· Visningar
1 196
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Jag ger Royal Canin hair and skin idag, som komplement till blötmaten. De blir så fina i pälsen av den, fäller mycket mindre också...
2
Svar
24
· Visningar
1 618
Senast: Sonic76
·
Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 740
Senast: Krålus
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
583
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama