foderfråga..

tinissen

Trådstartare
det var evigheter sedan jag behövde räkna på foderstat och har väl glömt alldeles för mkt;) men nu är det dags igen... och min fråga är ang hö och hösliage..
en bekant säljer där hösilaget har TS-halt på 77-80%
och höet har en TS-halt på 82% och uppåt..
det är väl ganska bra värden?

och vad för foder skulle passa ett HBL av äldre, större modell (18år ca170cm) normalhull och som inte hårdtränas.. (rids 4-5dagar i veckan varav 1-2 pass i paddock)
jag har som sagt inte sysslat med foderuträkning på många år och är inte så uppdaterad på vad som finns på marknaden i dagsläget.

Sv: foderfråga..

Bra och bra, det säger ju bara hur mycket vatten det är i fodret. Näringsmässigt vet vi ju inget om grovfodret.

Hö brukar räknas från 84 % och uppåt

jag såg att värdena inte kom med;) så går det när man har bråttom..

på höet:

MJ ligger på 7,8
råprotein på 63
smältbar råprotein 37,1
Ca 39
P 1,8
MG 1,2
K 9,9
S 1,0
NDF 445
aska 29,9

På tok för låg kvot för min smak, det blir dyr foderstat för att komplettera upp. Till vissa hästgrupper är det direkt olämpligt skulle jag vilja säga.

Beroende på vad det är för häst som ska äta det blir det ju olika dyrt/besvärligt att fodra med. Är hästen lättfödd? En äldre häst kan behöva rätt mycket protein, och då får du fodra mycket grovfoder vilket innebär att du får mycket mj i förhållande till protein. Vilket i sin tur kan leda till att hästen blir fet.

tyvärr är det svårt att få tag i analyserat hö här och detta var vad jag kunde hitta. vad tycker du värdena ska ligga på? jag har ett par till jag kontaktat så ska få analysvärdena.. jag har ett par veckor på mig att leta

Jag föredrar att kvoten ligger på 6, det gör det lättare att fodra i balans. Men i slutänden behöver du veta ungefär vilka värden hästen behöver, och med äldre hästar är det ofta svårt att gå efter tabellvärden även om det är en fingervisning. Kvoten är egentligen inte särskilt viktig i slutänden, men är för mig en fingervisning om hur jag ska fodra för att hästen ska må bra. Vad som krävs mer än grovfoder helt enkelt.

Ska hästen gå på fri tillgång tycker jag det är ännu viktigare att det är vettiga värden i grovfodret.

Prova att lägga in de värden du har i ett foderstatsprogram och se hur det fungerar.

har provat både hippocampus och freefarm men tycker de är lite röriga... (för den som inte brukar pilla med det..)
den sistnämnda tycker jag är enklast men blir ändå inte riktigt klok..
ska man kolla fodret summa eller balans%?

Liknande trådar

Foder & Strö För lite mer än ett år sedan.Fick för mig att jag skulle dela med mig av den.Jag är intresserad av foder och hästars beteende så jag...
Svar
6
· Visningar
1 270
Senast: Kaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.