Foderdjungel - protein i förhållande till fett

rahl

Trådstartare
Hur ser det ut? Det finns ett foder som har animaliska protein runt 38% mot 18% fett (i ett annat version är det 44% mot 18%). Det finns en del som säger att det fodret passar deras hundar jättebra och de har aldrig problem med lever eller njurar. Dessutom om de gav mindre så kunde även deras hundar få fin muskulatur och bli av med extra kg.

Det finns också människor som säger att det foder är skadligt och passar bara hård arbetande hundar, inte soffpotatisar (som mina kan vara om det är dåligt väder, klart de får sina promenad med inget jobb eller 4-7 timmars promenad). Det finns hundar som får diarré och är dåliga på det fodret men det kanske beror på att de alltid fick foder med spannmål och aldrig fick rå kött innan?

Jag gav olika foder genom tiden även dessa med spannmål. Men numera finns det mycket att välja på så väljer jag gärna bort spannmål. Den ena tiken är kräsen samtidigt som hon är sjuk i polyartrit och blir dåligt av rå kött (kokt funkar superbra), den andra är kastrerad så hon kunde få bättre figur eller åtminstone inte gå upp i vikt :)

Jag vet inte hur ni kan rekommendera något när man inte kan diskutera enskilda företag :devil: Men om ni kan skriva vad skulle ni välja eller vad ni tycker i den jag skrev om så är jag tacksam.

Senast ändrad:
Sv: Foderdjungel - protein i förhållande till fett

Det är jättesvårt att säga om du bara har procentsatser att gå på. Det beror även på vilken kvalitet ffa proteinet är av. Senor och dylikt räknas även det som protein, men har väldigt dålig smältbarhet vilket gör att hunden inte kan tillgodogöra sig det.
Titta även på vilka ingredienser du har och gå vidare utifrån det.

Det är jättesvårt att säga om du bara har procentsatser att gå på. Det beror även på vilken kvalitet ffa proteinet är av. Senor och dylikt räknas även det som protein, men har väldigt dålig smältbarhet vilket gör att hunden inte kan tillgodogöra sig det.
Titta även på vilka ingredienser du har och gå vidare utifrån det.
Den första:
Urbenat vildsvinskött, urbenat lammkött, lammjöl, russet potatis, urbenat griskött, ärtor, laxmjöl, vit stillahavsfiskmjöl (flundra, hälleflundra och tork), sillmjöl, hela ägg, urbenat bisonkött, potatisstärkelse, urbenat laxkött, alfalfa, sötpotatis, urbenad vitögongös, laxolja (naturligtkonserverad med E-vitamin), fiber från ärtor, psylliumfrö, pumpa, tomater, morötter, äpplen, tranbär, saskatoonbär, svart vinbär, chicoryrot, lakritsrot, angelicarot, bockhornsklöver, ringblomma, fänkål, pepparmyntsblad, kamomilleblomma, maskros, sommarkyndel, rosmarin, organisk kelp, lactobacillus acidophilus, enterococcus faecium

Den andra:
Färsk stillhavslax (chinooklax, silverlax och indianlax), torkad stillhavslax, potatis, djuphavsfisk (torsk, kolja och flundra), färsk vit sötvattensfisk, sötpotatis, färsk gös, sötvattentorsk, färsk strömming, solrosolja, axolja (konserverat med tokoferoler), alfalfa (blålucern), havsgrönsaker från Kanada (Brittish, Colombia bruntång, Rödelger, chondrus crispus, Palmaria Palmata, havssallad, blåstång), palsternacka, pumpa, purjolök, loppfrö, skal från atlanthummer, räkor och krabba (glukosaminkälla). lecitin, cikoria, lakritsrot, bockhornsklöver, fänkälsfrö, glukosamin HCI, tranbär, svarta vinbär, ringblommor, I-carnitin, majssilke, pepparmynta, kamomillblommor, maskrosrot, sammarkyndel, rosmarinextrakt, kondroitin, nypon. ,

Vill bara lite halvt OT berätta om en nackdel med dessa foder:

Vad folk än säger om proteinets mättande egenskaper så kan jag säga att det som är ett genomgående problem för mig när jag fodrar min lättfödda unghund med Orijen är att hon inte blir mätt. Det handlar ju om knappa 70g som hon ska få i dagsgiva och det sväljer hon på tre sekunder och sedan hungrar fram till nästa måltid. :( Så det finns nackdelar med att ge ett foder som Orijen i jämförelse med de foder som har mer spannmål och som de kan äta en ganska större mängd av. Så hur folk kan ge mindre av orijen än angivet på påsen är för mig ofattbart..

Samma gäller mammas hund som bantas ned nu med ett medicinskt dietfoder med mycket fiber och protein men lite fett. Han ser ut som att han hungrar ihjäl, trots att han får sin giva. Däremot att det ska vara farligt att ge mer protein för en sällskapshund är rent hittepå. Däremot kanske det inte passar en hund som är lättfödd och (förmodad) matglad.

Vill bara lite halvt OT berätta om en nackdel med dessa foder:

Vad folk än säger om proteinets mättande egenskaper så kan jag säga att det som är ett genomgående problem för mig när jag fodrar min lättfödda unghund med Orijen är att hon inte blir mätt. Det handlar ju om knappa 70g som hon ska få i dagsgiva och det sväljer hon på tre sekunder och sedan hungrar fram till nästa måltid. :( Så det finns nackdelar med att ge ett foder som Orijen i jämförelse med de foder som har mer spannmål och som de kan äta en ganska större mängd av. Så hur folk kan ge mindre av orijen än angivet på påsen är för mig ofattbart..

Samma gäller mammas hund som bantas ned nu med ett medicinskt dietfoder med mycket fiber och protein men lite fett. Han ser ut som att han hungrar ihjäl, trots att han får sin giva. Däremot att det ska vara farligt att ge mer protein för en sällskapshund är rent hittepå. Däremot kanske det inte passar en hund som är lättfödd och (förmodad) matglad.
Tack för att du ville dela det med mig/oss!

Jag ger ca 1/4 del av detta som i alla fall taxen ska ha men hon får ett annat mål med hemlagat så därför.

Det känns att folk går just efter % inte varifrån dessa % kommer...

det är ju egentligen den enda nackdelen jag ser med att ge ett sådant foder som Orijen. Att det ska vara dåligt för hundar generellt är inte rätt, däremot individuellt så passar det inte vissa hundar (kan vara för starkt, för liten giva o.s.v.). Jag ger 2 av mina Orijen och de båda funkar kanon: har riktigt bra päls, fasta bajskorvar, bra aptit och mycket energi. Å andra sidan fodrar jag de andra 2 med spannmål och den enda skillnaden är bajsets konsistens. Så det är en smaksak gällande foder och det är viktigt att ta hänsyn till individen och prova sig fram!

det är ju egentligen den enda nackdelen jag ser med att ge ett sådant foder som Orijen. Att det ska vara dåligt för hundar generellt är inte rätt, däremot individuellt så passar det inte vissa hundar (kan vara för starkt, för liten giva o.s.v.). Jag ger 2 av mina Orijen och de båda funkar kanon: har riktigt bra päls, fasta bajskorvar, bra aptit och mycket energi. Å andra sidan fodrar jag de andra 2 med spannmål och den enda skillnaden är bajsets konsistens. Så det är en smaksak gällande foder och det är viktigt att ta hänsyn till individen och prova sig fram!
Ja det precis så att foder passar grannes hund behöver det inte betyda att den passar min. Men samtidigt är många negativa till % protein och fett i det fodret, därför jag frågar andra som är kunniga :)

Liknande trådar

Hundhälsa Vår Golden genomgår just nu cancerbehandling för mastcelltumör grad 3. Jag har läst att det finns belägg för att en diet med mer protein...
Svar
4
· Visningar
564
Hundhälsa Trots försök till att få hunden att vilja äta bättre foder så verkar Doggy original vara det enda han verkligen vill äta och vräker i...
Svar
19
· Visningar
4 786
Senast: snorp
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
2 028
Senast: MJLee
·
Övr. Hund Hmm om man har en hund som ej tål spannmål och inte äter torrfoder. Och dessutom kliar av för högt protein och skulle må bra av att få...
Svar
5
· Visningar
1 199
Senast: Saybia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka