Foderbyte samt byte till fri tillgång

annan1

Trådstartare
Ska flytta min ponny från ett stall med fyra fodringar per dag till ett stall med fri tillgång på grovfoder i hagen (tidig morgon till sen kväll). Nya stallets ägare är villig att sälja i princip så mycket grovfoder jag behöver för invänjningsperioden (det är inte långt mellan stallen så jag kan hämta vid flera tillfällen).

Hur gör jag övergången så bra och smidig som möjligt för min ponny? Båda stallen har hösilage. Hur lång bör invänjningsperioden vara? Bör jag öka antalet givor + ge större givor?

Sv: Foderbyte samt byte till fri tillgång

Jag brukar bara blanda det "nya" hösilaget med det "gamla". Tar ungefär 2veckor för hästens mage att vänja sig vid nytt grovfoder.

Brukar ta 3/4 av det gamla & 1/4 av det nya.. sen blir det mindre och mindre av det "gamla", och efter ca 2veckor går hästen helt på det nya fodret.
Inga extra fodringar eller extra givor. -mindre/större giva beroende på nya hösilagets näringsvärde.. -så att man uppfyller behovet.

Sv: Foderbyte samt byte till fri tillgång

Går din häst tillsammans med andra på dagen? I sådana fall kan du ju börja med att ge ditt gamla på natten och låta ponnyn äta det nya på dagen (jag gissar att nya stallet inte är jättepigga på att ge sina hästar nytt foder bara någon vecka) och sedan ge mer och mer av det gamla på natten.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 026
Senast: Twirro
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 255
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Bolån, hur ska man tänka?
  • Ratsit

Hund, Katt, Andra Djur