Foderbyte för fånghäst

K

Kallisto

Hej!
Jag kommer antagligen ta över ett 11-årigt new forest sto på 143cm i manken nu i höst.
Grejen är att hon har haft återkommande fånganfall vid betessläpp de senaste fyra åren trots försiktig vänjning vid gräset. Förutom betesperioden (som har brutits varje år vid fånganfall) går hon på ett flera år gammalt ensilage som är helt urblekt och dammar ganska mycket, inget kraftfoder.
Hur gör jag med foderbytet om jag ska flytta henne därifrån för att hon inte ska få ett fånganfall?
Tips mottages tacksamt! :D
 
Det är en myt att fånghästar ska ha "dåligt" hö!!!!

Eftersom det är just foderbytet som orsakar fång så tycker jag inte det låter särskilt konstigt att hästen får anfall om man byter från en dåligt hö till ett kraftigt gräs. :angel:

Jag tycker att du ska lägga ponnyn på en "normal" foderstat men vara mycket försiktig vid tillvänjningen. Jag tycker också att en grovfoderanalys är A och O när man har fånghäst, just för att kunna lägga hästen på en så jämn fodertillförsel som möjligt.

Sök på fång här på forumet så får du upp en massa nyttig info.

mvh Jessica
 
Som sagt de är en myt dedär med höt, stog faktiskt en intressant artikell i Ridsport om just fång om att det inte är proteiner utan kolhydraterna som är boven i dramat.

Men analysera hö´t och ge pållen efter analysresultatet, sen kan du ta kontakt med foderrådgivare...så kan dom kanske hjälpa dig att pussla ihop något
 
vänj henen försiktigt vid en normal foderstat och låt henne hellre gå på sensommarbetet än vårbete... det är en bra övergångsperiod!
/Ewe Ewe.Has.It
 
Du kan göra på lite olika sätt beroende hur mycket jobb du vill lägga ner och hur försiktig du vill vara.
Jag brukar avråda folk att släppa fånghästar på sensommarbete om hästen har lätt att få fång på våren, att hösten skulle vara ”snällare” mot fånghästar är en myt. De mekanismer som gör att gräset är förrädisk på våren kommer igång nu när temperaturen på nätterna sjunker, speciellt nu när marken inte är uppvärmd. Var försiktig om du hade tänkt att ha hästen i gräshagar.

Jag har haft varierande kvalitéer på höet och min häst har aldrig reagerat. Han har fått fång när han gick på hösilage och jag är därför mycket skeptiskt till det. (Jag hyser hopp till att ensilage kan vara ett alternativ).
Att man bör ge fjolårshö kommer av att veterinärerna brukar rekommendera det. Eftersom näringsinnehållet i hö inte minskar mycket det första året innebär att de stackars fångisarna får oftast kraftig, dammigt hö när det står på den rekommenderade 10 dagars boxvila… :confused:


Har du mycket tid över och vill vara väldigt försiktig kan du göra så här:
Lägg höt i blöt i varmt eller kallt vatten i 30-60 minuter så att du får ner halten socker.
Spola betfor i durkslag tills sköljvattnet är klar och lägg sedan i blöt som vanligt.
Du kan ge fritillgång på dränkt hö och öka tills du är uppe i dryga kg betfor utan att riskera fång (även om hästen har en ämnesomsättningsstörning av typen Cushing/IR).
Om proteinet i höt är låg bör du komplettera med något tillskott som introduceras Mycket försiktigt t.ex 0,5dl/dag vecka1 – 1dl/dag vecka2 osv.

Tycker du att det blir för mycket jobb kan du ge fri tillgång på hö blandat med halm (havre eller vete) och komplettera detta med lämplig tillskott (undvik stärkelserika kraftfoder som Ponny, havre, korn mm).
Lusern är ett bra proteintillskott men mineralbalansen bruka behöva korrigeras med Magnesium och Fosfor.
Många tror på Mag&Tarm eller liknande vid foderbyten så de bör väl nämnas som alternativ.

Lycka till med din nya tjej, hoppas det går bra för er!
 
För det är inte lika 'kraftigt' som årshö :)
Och hästen får inte fång av det (En häst kan ju även få fång av för kraftigt hö)
 
Men det enda som har hänt med höet från förra året är förmodligen att vitaminerna försvunnit och att det eventuellt är sämre rent hygieniskt... (Dammigt osv) :confused:
 
Jo, jag tror oxå det är det tvära bytet mellan det dåliga ensilaget och det kraftiga betet som utlöser anfallen! Det är ju inte jag som har henne nu, utan min sambos morföräldrar, och de är inte bra på att lyssna precis. :mad:
 
Tack för tipsen!
Inget är egentligen för krångligt för att hålla henne ifrån ett anfall enligt min åsikt. Det är ett helt underbart sto, positivare häst får man leta efter! :)
 
För det är inte lika 'kraftigt' som årshö :)
Och hästen får inte fång av det (En häst kan ju även få fång av för kraftigt hö)

Det är en myt. Värdena på höet blir inte lägre bara för att det lagras ett år, om det inte angripet av mögel, och då ska man ju inte ska fodra med höet ändå. Endast vitaminerna minskar, som redan nämnts.

mvh Jessica
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp