foderautomater i lösdrift

Mrs_D

Trådstartare
Jag hittar bara en försäljare av sådana, sk active stable, men nog måste det finnas fler på marknaden? Finns det några nackdelar med att instalera en kraftfoderautomat på en lösdrift? Priset kanske...?

Jag har funderat på om ko-automater skulle fungera? Men måtten på ätspiltor o dyl verkar inte vara justerbara.

Jag har flera olika typer av hästar i min lösdrift, varav några som inte är i behov av några större mängder karftfoder och andra som behöver mängder... Fodrar med spannar nu o binder upp, men det känns som om man har livet som insats emellanåt när de går efter en. De är ju inte dumma mot mig, men risken att hamna mellan två som vill åt maten är ju överhängande.

Sv: foderautomater i lösdrift

Har du många hästar? Gillar lösningar med chip märkning på tränsen. Används nog inom Active Stable förresten :-) Mer vanligt på kontinenten än i Sverige.

Har man inte möjlighet/råd med det kan det vara värt att pröva detta:
Avgränsa ett område längs staketet där du fodrar från den säkra sidan "på rad" tänk grishoar modellen fast för häst :-) Spärra av matområdet så att du tillfälligt får in de som ska ha mycket eller till de som ska ha något mindre och dosera till alla som ska ha, om de ges ungefär lika mängd bör det inte bli lika mycket bråk om matställena och sedan öppnar du upp när de ätit klart. Resten av givan får ägarna till hästarna sedan själva fodra på när de kommer och sköter om hästen, på så vis får inte de som är matglada i sig av andras portioner lika lätt och de som inte ska ha alls får inget. Tyvärr kan du inte göra automatvariant här om alla har tillgång till olika mängd.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka