Foderanalys/tillskott

Tuppis

Trådstartare
Hej!
Vi har precis tagit hö och det är första året vi gör så. Har lite svårt att veta vad mina två varmblodshästar ska ha för extra tillskott inför vintern. Någon som är duktiga på att läsa foderanalys och kan hjälpa mig med vad jag borde ge mina två hästar.
Det är ett sto och en valack. På ca 700-750kg och båda är 15 år.
Gått på bete nu sedan maj. Ingen sjukdomshistoria. Aldrig haft fång eller början på det.
Tack!
IMG_1130.jpeg
 
Du kommer behöva ge ganska mkt extra protein samt ett mineralerfoder, helst ett som inte innehåller alltför hög kvot mellan fosfor och kalcium då kvoten är 2.5.

Ett tips är att använda Forage-appen och plita ner siffrorna i den samt testa lägga till olika fodermedel/kraftfoder samt mineraler så får man ett hyffsat hum.

Hade börjat med 14-15 kg hö, kanske nåt kg av tex "Krafft plus protein" eller nåt annat med högt proteininnehåll samt tex Krafft Miner vit och kollat vad man landar på för värden.
 
Senast ändrad:
Du kommer behöva ge ganska mkt extra protein samt ett mineralerfoder, helst ett som inte innehåller alltför hög kvot mellan fosfor och kalcium då kvoten är 2.5.

Ett tips är att använda Forage-appen och plita ner siffrorna i den samt testa lägga till olika fodermedel/kraftfoder samt mineraler så får man ett hyffsat hum.

Hade börjat med 14-15 kg hö, kanske nåt kg av tex "Krafft plus protein" eller nåt annat med högt proteininnehåll samt tex Krafft Miner vit och kollat vad man landar på för värden.
Tack snälla för tips! Ska ladda ner den appen!
Blev sen skörd i år pga vädret 🫠
 
Har räknat foderstat på Hästsverige. Den visar ungefär likadant som jag lärde mig räkna för hand i skolan.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 867
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 867
Senast: Egonson_
·
Hästvård Hej! Min häst (Irish cob) står uppstallad i Frankrike. Hästarna är inne på natten över vintern och ute 24/7 på sommaren. Det har varit...
Svar
3
· Visningar
1 134
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Let me presentera mig :-) Jag är en fjortonårig tjej som rider dressyr. Jag köpte ett ganska nervigt och stressat sto för lite...
2
Svar
22
· Visningar
3 699
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp