Foderändring när jag reser bort??? (hjälp)

_Runaway_

Trådstartare
Har några frågor inför påskhelgen när jag åker bort. Nu äter H både lucern och Betfor, och båda är uppblött. Åker bort skärtorsdag morgon och kommer hem lördag kväll (Göteborg... :D ). Kan inte helt lita på att hon som sköter stallet då fixar fodret "rätt". Visst, det låter konstigt, men jag är alltid så orolig att det blir fel och att fodret inte ska hinna svälla. Hon ger sin häst betfor efter fem minuters blötläggning i iskallt vatten så jag känner mig inte helt säker då. Så jag vill göra iordning allt i hinkar för de dagar jag är borta.
Betforen kommer jag dra in helt på, men kan lucern stå uppblött så länge som tre dygn?? Har ingen aning om hur det är med lucern, betfor ska ju inte stå så länge i alla fall. :confused:
 
Sv: Foderändring när jag reser bort??? (hjälp)

När man blöter foder ger man mikroorganismer en chans att tillväxa. Gäller alla foder.
 
Sv: Foderändring när jag reser bort??? (hjälp)

Ge bara grovfoder den dagen. Det lär väl inte vara någon fara för hästen. Bara den blir mätt och nöjd.

Hälsning Maja
 
Sv: Foderändring när jag reser bort??? (hjälp)

Om du gor iordning en storre mangd betfor och satter ett lock pa hinken, sa att inte sa mycket syre kommer in i hinken, sa haller betforn i 3 dagar.
Lucern funkar ocksa att blotlagga.

Vad annat far hasten att ata an betfor och lucern? Det maste ju ga att hitta pa nagonting annat om du inte litar pa tjejen.
 
Senast ändrad:
Sv: Foderändring när jag reser bort??? (hjälp)

Han äter lite havre också, men kanske kan jag göra som du sa, och göra iordning all betfor i samma hink, så får hon dela upp det när det är fodring.
Vill helst ge åtminstone betfor när jag är borta, då vi gör grovfoderbyte och vill hålla igång magen.
 

Liknande trådar

Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 267
Senast: Kiwifrukt
·
A
Hästhantering Jag skulle vilja få många snabba svar här :) Vi har köpt två hästar till vår gård och båda skulle komma hem i helgen. Den ena skulle vi...
2
Svar
38
· Visningar
5 204
Senast: Korven
·
Foder & Strö Tänkte be om lite tips här. Min häst är opererad för tre veckor sedan och fick i fredags förstoppning, ganska allvarlig sådan, till...
Svar
5
· Visningar
1 568
Senast: Boerperd
·
B
Hästvård Ska försöka skriva det här så kortfattat som möjligt så att ni lättare kan läsa. :angel: Det hela började för 3 veckor sedan med att...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 253
Senast: Iso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp