S

SilverLake

Hej!
Vad är fodergi?
Vad är Det för skillnad på kraft tävling och kraft grova?
Vad finns det annars för foder för elit tävlings ponnier?
Mycket tacksam för svar. :confused:

Sv: Foder

Har aldrig hört talas om de fodersorterna, förutom Krafft Groov. (Om det är den du menar?) Lite svårt att jämföra då...

Vilket foder som är bra för en tränande häst beror på vad ditt hö innehåller, då alla foderstater måste baseras på det. Det bästa för alla hästar är en balanserad foderstat, så man ska inte titta på tillverkarnas reklam... ;)

SilverLake skrev:
Hej!
Vad är fodergi?
Vad är Det för skillnad på kraft tävling och kraft grova?
Vad finns det annars för foder för elit tävlings ponnier?
Mycket tacksam för svar. :confused:

Det beror på om du ska ha tillskottsfoder eller grundfoder. Krafft Groov är ett bra grundfoder som funkar bra på de flesta hästar. Har däremot aldrig hört talas om Krafft tävling? Om du har en ponny finns det ju speciellt grundfoder för dem. Gå in och titta på www.krafft.nu
Där har de mycket information om sitt foder+rådgivning.
Lycka till! ;)

Allt utöver grovfodret är tillskottsfoder, och vilket man väljer beror inte på om det är en ponny, elittravare eller fölsto. Man väljer det som fyller hästens behov där inte grovfodret längre räcker till.

En hopponny kan klara sig på bara grovfoder, om det är rätt grovfoder. Ett halvblod i lätt träning kan äta Krafft Ponny om det är vad som matchar grovfodret. Ett dräktigt sto kan äta bara havre om det matchar grovfodret. En travare kan äta Krafft Breed om det matchar grovfodret. Osv.

Krafft rekommenderar visserligen att man analyserar sitt grovfoder, men har samtidigt dessa tydliga kategorier av foder till en viss typ av häst. Kan bli lite förvirrande om man inte har koll, faktiskt. Till exemel så har vi i princip bara normalpresterande ridhästar i vårt stall, men inget ur det Blåa sortimentet passar till vårt hö och hösilage... :smirk:

pinky skrev:
Allt utöver grovfodret är tillskottsfoder, och vilket man väljer beror inte på om det är en ponny, elittravare eller fölsto. Man väljer det som fyller hästens behov där inte grovfodret längre räcker till.

En hopponny kan klara sig på bara grovfoder, om det är rätt grovfoder. Ett halvblod i lätt träning kan äta Krafft Ponny om det är vad som matchar grovfodret. Ett dräktigt sto kan äta bara havre om det matchar grovfodret. En travare kan äta Krafft Breed om det matchar grovfodret. Osv.

Krafft rekommenderar visserligen att man analyserar sitt grovfoder, men har samtidigt dessa tydliga kategorier av foder till en viss typ av häst. Kan bli lite förvirrande om man inte har koll, faktiskt. Till exemel så har vi i princip bara normalpresterande ridhästar i vårt stall, men inget ur det Blåa sortimentet passar till vårt hö och hösilage... :smirk:

Jo, jag håller med om vad du säger att man inte behöver ge en ponny ponnyfoder just för att det är en ponny. Men nu har ju KRAFFT gjort så att de har delat upp det i såna kategorier. Så här står det i deras katalog: "Beteckningen ponny äår inget enhetligt begrepp. Det är givetvis stor skillnad på en minishettis och en maxad D-ponny. Ponnies varierar också i rastyp, vilket kan innebära att jämnstora individer tillgodogör sig fodret olika. Det gäller att hitta rätt balans för varje häst, vilket kräver omsorg, rätt foder och kunskap. KRAFFT har ett speciell ponnyfoder som fungerar som en bra bas för din ponny. Det kan lätt kompletteras med produkter ur vårt övriga sortiment.Speciellt tonvikt har lagts vid att minsta risken för fång." Har ni KRAFFT till era hästar? Ur vilken kategori har ni då?
Våra hästar är också normalpresterande(om än lite under den nivån)och de äter ur det gröna sortimentet.

Här står faktiskt nu också att :"KRAFFT Ponny är ett färdigfoder för ponnies. Rikt på fett och nyttiga fibrer. KRAFFT Ponny passar även till övriga vuxna hästar när man önskar ett foder med extra låg proteinhalt."

Bara för att Krafft skriver det, behöver det ju inte passa till just den hästen.

Det beror som tidigare skrivits på vad hästen har för behov och hur bra grovfoder man har. Inte vilken storlek hästen har.

Det som Krafft har skrivit är ju grundtanken om fodrets användningsområde.
Sen behöver det ju inte alltid vara så att den tanken stämmer ihop med verkligheten (Dvs grovfodrets värden)..

I stället för allt det där svammlet som är missvisande, borde de skriva typ såhär:
"Krafft Ponny passar till hästar där man önskar ett kraftfoder med extra låg proteinhalt". Typ :D

Senast ändrad av en moderator:

Nej, och det var det jag försöte säga, men KRAFFT har delat in i de kategorierna. Det var vad jag ville få fram.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 022
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar