matson

Trådstartare
Hej.

Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen får dom 3 ggr per dag morgon, intag och kväll. Han får även masch och pellets. Vi har fått analys på både hö och hösilage. Men fattar inget. Kan nån hjälpa mig så det blir rätt.

Hej.

Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen får dom 3 ggr per dag morgon, intag och kväll. Han får även masch och pellets. Vi har fått analys på både hö och hösilage. Men fattar inget. Kan nån hjälpa mig så det blir rätt.

Ni börjar med att ta reda på hans ungefärliga vikt (finns viktband på ex Hööks). Sen tar ni en titt på hans hull och muskler. Har han bra med muskler? Har han fettdepåer?

Eftersom han har fri tillgång på hö i hagen så skulle jag misstänka att han får i sig allt han behöver och mer därtill, utom lite mineraler.

Det kan vara så att ni i nuläget ger på tok för mycket mat. Men det är bara gissning, du kan lägga upp mer detaljer så kan hi hjälpa dig bättre :).

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 874
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
374
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
559
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 649
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?