matson

Trådstartare
Hej.

Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen får dom 3 ggr per dag morgon, intag och kväll. Han får även masch och pellets. Vi har fått analys på både hö och hösilage. Men fattar inget. Kan nån hjälpa mig så det blir rätt.

Hej.

Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen får dom 3 ggr per dag morgon, intag och kväll. Han får även masch och pellets. Vi har fått analys på både hö och hösilage. Men fattar inget. Kan nån hjälpa mig så det blir rätt.

Ni börjar med att ta reda på hans ungefärliga vikt (finns viktband på ex Hööks). Sen tar ni en titt på hans hull och muskler. Har han bra med muskler? Har han fettdepåer?

Eftersom han har fri tillgång på hö i hagen så skulle jag misstänka att han får i sig allt han behöver och mer därtill, utom lite mineraler.

Det kan vara så att ni i nuläget ger på tok för mycket mat. Men det är bara gissning, du kan lägga upp mer detaljer så kan hi hjälpa dig bättre :).

Hej.
Han får 1kg morgon , 1 kg intag och 2 kg kväll.
Han väger ca 398 kg.
Han rids normalt.
Vi tycker att han är något rund om magen.
Detta är analys från hö och hösilage.
Han får även 500 g av iceland power och 2 dl av puritan mash.

Bifogade filer

• Screenshot_20241031_103444_Samsung Internet.webp
    Screenshot_20241031_103444_Samsung Internet.webp
    68,1 KB · Visningar: 60
Hoppas det blev rätt

Bifogade filer

• Screenshot_20241031_103453_Samsung Internet.webp
    Screenshot_20241031_103453_Samsung Internet.webp
    68 KB · Visningar: 58
Det finns enkla uträkningsprogram man kan använda sig av. Tex detta: https://hastsverige.se/foderstatsprogrammet/
Ni behöver på något sätt uppskatta hur mkt foder den hinner få i sig i hagen. Kanske har ni någon kunnig i stallet som kan hjälpa er med det?
Jag har försökt att göra en uträkning från olika foderstater men fattar ingen sorry.
Det är jätte svårt att veta hur mycket han får i sig i hagen.

Jag har försökt att göra en uträkning från olika foderstater men fattar ingen sorry.
Det är jätte svårt att veta hur mycket han får i sig i hagen.
Men finns det ingen i stallet som kan hjälpa dig göra en uppskattning?

Det är svårt att räkna foderstat när de har fri tillgång. Man får räkna ungefärligt och sedan (ännu mer än vanligt) hålla koll på hull och muskulatur.

Hur långt är det mellan kvällsmål och morgonmål? Får han dem löst på golvet? Har han halm tillgängligt under den tiden?

Nummer ett är att hästen inte ska ha tom mage allt för länge eftersom det är direkt skadligt redan efter typ 4 h. Troligtvis hade ni även behövt begränsa tillgången i hagen på något sätt för att hålla ponnyn i rimligt hull om det inte är en mer svårfödd ponny tex av fullblodstyp eller som tränas hårt.

Det är inte helt galna kvoter på din första analys, är det vad ponnyn äter i hagen eller i stallet? Den andra analysen saknar en hel del protein (och kalcium) och är högre i energi och socker vilket inte är så passande till en lättfödd ponny. Du behöver alltså få ett hum om hur mycket ponnyn äter i hagen och/eller räkna på lite olika mängder för att hitta en vettig balans på eventuellt proteintillskott och mineraler.

Hur långt är det mellan kvällsmål och morgonmål? Får han dem löst på golvet? Har han halm tillgängligt under den tiden?

Nummer ett är att hästen inte ska ha tom mage allt för länge eftersom det är direkt skadligt redan efter typ 4 h. Troligtvis hade ni även behövt begränsa tillgången i hagen på något sätt för att hålla ponnyn i rimligt hull om det inte är en mer svårfödd ponny tex av fullblodstyp eller som tränas hårt.

Det är inte helt galna kvoter på din första analys, är det vad ponnyn äter i hagen eller i stallet? Den andra analysen saknar en hel del protein (och kalcium) och är högre i energi och socker vilket inte är så passande till en lättfödd ponny. Du behöver alltså få ett hum om hur mycket ponnyn äter i hagen och/eller räkna på lite olika mängder för att hitta en vettig balans på eventuellt proteintillskott och mineraler.
Hösilage äter dom i hagen. Hö får han inne men kan även få Hösilage där oxå man får välja.
Dom får frukost vid ca 7 sen får dom intag ca 17 kväll ca 21-22. Han får hö på golvet och just nu har vi inget halm men ska eventuellt få det. Han är inte så lättfödd vad vi hört från förra ägaren men dår gick han inte på fri tillgång.
Att begränsa i hagen finns ingen alternativ dom går i flock i en stor hage.

Men finns det ingen i stallet som kan hjälpa dig göra en uppskattning?

Det är svårt att räkna foderstat när de har fri tillgång. Man får räkna ungefärligt och sedan (ännu mer än vanligt) hålla koll på hull och muskulatur.
Tyvärr inte

Om han verkar nöjd med det han får i grovfoderväg just nu, så hade jag inte ändrat något där, men däremot skippat kraftfodret helt och bara gett en mineralpellets. Eller gett lite "skrammel" + pulvermineraler. Om du inte kan räkna själv på mineralerna så får du betala någon för tjänsten. Själv ger jag Swedfed All In pellets som skrammel (min storhäst får 100 gram) och Showhorse Järnbalans som mineraler.

Mest troligt äter din ponny mer än vad han behöver och får sitt proteinbehov täckt, eftersom han har fri tillgång på en bra rundbal i hagen.

Om det är möjligt så hade jag dock skippat torrhöet helt, och gett givorna inne från rundbalen också. Den har mycket bättre analys, med lägre socker och mer protein.

Om han verkar nöjd med det han får i grovfoderväg just nu, så hade jag inte ändrat något där, men däremot skippat kraftfodret helt och bara gett en mineralpellets. Eller gett lite "skrammel" + pulvermineraler. Om du inte kan räkna själv på mineralerna så får du betala någon för tjänsten. Själv ger jag Swedfed All In pellets som skrammel (min storhäst får 100 gram) och Showhorse Järnbalans som mineraler.

Mest troligt äter din ponny mer än vad han behöver och får sitt proteinbehov täckt, eftersom han har fri tillgång på en bra rundbal i hagen.

Om det är möjligt så hade jag dock skippat torrhöet helt, och gett givorna inne från rundbalen också. Den har mycket bättre analys, med lägre socker och mer protein.

Instämmer förutom att jag tycker ni behöver få ett hum om när kvällshösilaget tar slut och hur ponnyn mår på morgonen. Hade också bytt till hösilage även inne och då inte oroat mig för protein men hellre uteslutit kraftfoder och ökat nattgivan om ponnyn behövde och ville äta mer grovfoder. Och balanserat mineralerna utifrån det.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 968
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
423
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
590
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 028

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka