• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Loppan97
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 811
L

Loppan97

Räcker det med att bara ge hösilage eller tycker ni att det är bättre med många olika "rätter" mat? Hon rids mer "vanligt" och står på halm som hon äter. Hon får 10 kg hösilage per dag och är en varmblodig travare på 14 år. Om man ska ge annan mat också, vilken och varför? Tack :)

Sv: foder?

Äsch, det går ju inte att svara på utan att se hästen...vet du hur hösilaget är? Min varmbloding klarade sig jättebra på bra hösilage hon fick då fritillgång c:a 16 kg och mineraler...det var ett hösilage för högpresterande hästar med hög energi och proteinhalt.

10 kg hösilage låter inte mycket, men din häst är kanske väldigt lättfödd?

Hon äter inte spec. mkt utan är väldigt nätt i modellen. Hon rids inte hårt utan mer blandat och "vanligt". Mineraler.. På vilket sätt är detta bra för dem? Hösilaget hon får har hög protein halt och bra energi. Några tävligshästar i stallet använder också detta och de rider på hög nivå och har höga krav på sina hästar. :)

Hur ser din häst ut? Är den välmusklad och in i kroppen?
Hur länge har den gått på den foderstat du ger den? Var observant att den inte faller ut! Överlinjen är det första som försvinner speciellt strax runt manken...

Min varmblodstravare äter ca 30kg hösilage om dagen, araben ca 20kg o shettisarna ca 10kg var om dan. De har oxå fri tillgång på halm

Tycker att 10kg låter väldigt lite för en stor häst. Tänk på att hästen ska ha minst 1kg ts/100kg kroppsvikt, ett silage med ts på exvis 50 innehåller då 50%vatten o det är inget foder, då behöver man ge minst 2kg silage/100kg kroppsvikt för att tarmarna ska kunna jobba på rätt sätt. En analys är A o O i sammanhanget. Det stora felet många gör är de fodrar med silage är att hästarna får för lite Ts o blir dåliga i magen

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
745
Senast: Sesca
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 185
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
872
Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
822
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippmaskin
  • Oseriös avel 2023
  • Presentation bukehund(ar) 2025!