Fillifjonkan

Trådstartare
Jag är en inbiten hösilage människa och har ingen aning om hur mycket man ska beräkna i hö mängd åt en stor häst som rids ca 1 tim 4-6 dagar i veckan och en shettis som rids/promeneras med ca 30-1 timme 4-6 dagar i veckan. Vet ni?

Sv: Foder

Hö har som regel 84%torrsubstans. Minimibehovet på torrsubstans är 1 kg Ts per 100 kg kroppsvikt, dvs (hästens vikt/100)* (1/0,84) = ger antal kilo hö för att täcka grundläggande fiberbehov. Till exempel för en 550 kiloshäst blir det 5,5/0,84= knappt 7 kg. Sedan behöver de flesta många fler kilo för att inte gå hungriga.

Lagom tycker jag brukar ligga på 1,5-2 kg ts per 100 kg kroppsvikt, dvs 10-14 kg för en 550 kiloshäst. :)

Det bästa är att ha en höanalys och räkna på det, så vet du om du behöver kraftfoder och vilken typ, och hur mycket av just det höet som behövs för att täcka in allt.

Ger du fri tillgång kommer de nog äta en massa kilon, allt mellan 12 och 25 kg på storhästen och 4 till 15 kg på shettisen skulle jag tro. Risk för fet shettis alltså. :D

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 109
Senast: MayGrace
·
Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
628
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
708
Senast: Cattis_E
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
886
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka