Foder - Vad & hur mycket??

N

norpan1

Hej på er,

Skulle gärna vilja ha tips om VAD och hur mycket ni ger era silandshästar att äta??

Jag har en 9-årig valack, relativt "stor", 140cm hög, varken tjock eller smal, lite rundare efter sommaren.
Rids lite hårdare med markarbete ca 3 dagar i veckan, "skogsridning" med både lunk och får sträcka ut ordentligt ca 3 dagar, 1 dag helt i vila. Han går i stora fina hagar alla dagar i veckan, inne på nätterna. (I somras var han ute dygnet runt från ungefär maj till mitten av sep.) Han är ganska pigg i sig själv.

I dagens läge får han ca 4kg hö fördelat på morgon och kväll och 0,5kg havrekross och ca 3 dl betfor. Utöver det får han B-vitamin, ca 5-6 morötter om dagen och lika många äpplen.
Det är alltså nu när han precis tagits in på nätterna och inte har tillgång till gräset dygnet runt längre, har inte kommit igång 100% med träningen heller ännu.

Förra vintern fick han ca 6kg hö (bra värden!) fördelat på 2ggr /dag
1kg havrekross fördelat på 2ggr /dag, betfor 6dl på kvällen, och B-vitamin. Tänkte lägga till några mineraler?? Ska alltså öka det han i dagens läga går på men till vad och hur mycket? Har bara haft honom sedan dec. 2005.

Ren havre vill jag inte ge honom för han påverkas jättemycket av det och får massor av överskottsenergi. Har dock hört att havrekross tappar sitt näringsvärde ganska snabbt eftersom det är "färskvara".

Snälla ge mig tips och råd!! :bow:
Tack på förhand!!!!
Ulrika

Sv: Foder - Vad & hur mycket??

Hej på er,
Skulle gärna vilja ha tips om VAD och hur mycket ni ger era silandshästar att äta??

Jag har en 9-årig valack, relativt "stor", 140cm hög, varken tjock eller smal, lite rundare efter sommaren.
Rids lite hårdare med markarbete ca 3 dagar i veckan, "skogsridning" med både lunk och får sträcka ut ordentligt ca 3 dagar, 1 dag helt i vila. Han går i stora fina hagar alla dagar i veckan, inne på nätterna. (I somras var han ute dygnet runt från ungefär maj till mitten av sep.) Han är ganska pigg i sig själv.

I dagens läge får han ca 4kg hö fördelat på morgon och kväll och 0,5kg havrekross och ca 3 dl betfor. Utöver det får han B-vitamin, ca 5-6 morötter om dagen och lika många äpplen.
Det är alltså nu när han precis tagits in på nätterna och inte har tillgång till gräset dygnet runt längre, har inte kommit igång 100% med träningen heller ännu.

Förra vintern fick han ca 6kg hö (bra värden!) fördelat på 2ggr /dag
1kg havrekross fördelat på 2ggr /dag, betfor 6dl på kvällen, och B-vitamin. Tänkte lägga till några mineraler?? Ska alltså öka det han i dagens läga går på men till vad och hur mycket? Har bara haft honom sedan dec. 2005.

Ren havre vill jag inte ge honom för han påverkas jättemycket av det och får massor av överskottsenergi. Har dock hört att havrekross tappar sitt näringsvärde ganska snabbt eftersom det är "färskvara".

Snälla ge mig tips och råd!! :bow:
Tack på förhand!!!!
Ulrika

Hej!
Först och främst hur funkar din häst på kraften du ger?! Försök analysera honom då du ökar eller minskar din fodergiva.

Sen tycker jag du ger alldeles för lite hö just nu då hästen behöver lagra fett den här årstiden för att klara vintern, det ligger i deras natur. Under våren när det färska gräset börjar växa kan man minska ner med ½ kg. Fast många hästar går på gräs fortfarande finns det absolut ingen näring kvar i det längre.
5 kg hö skulle ja rekomendera just nu och sen öka till 6kg under vintern i alla fall.

Vid lättare träning krävs det oftast inte mer än 1-1,2kg kraft, vid något hårdare träning,där tävlingar och kurser spelar in, då får man tänka på att miljöombytena tar på krafterna på hästen, utan kanske inte att man ställer upp i en lätt klass och ser det som lite träning.
Där krävs det att man ökar kraften till minst 1,5kg.

Enligt mig är 6 dl Betfor för mycket, lägg till korn istället alt lucern, något som inte innehåller så mycket socker. Betfor är bra för magen,men inte för mycket.
Fortsätt med 1kg havrekross, halvera betformängden till 2-3dl och ge i såfall lite lucern eller korn ca ½kg.
Som du säger så tappar havrekrossen mycket av sin näring därför behöver man oftast ge lite mer än vanlig havre.

När du inte ger ett fullfoder skulle jag rekomendera dig att räkna ut din foderstat, se över kalcium och fosfor värdena på höt om det räcker för att täcka mineralbehovet, gör det inte det måste du tillsätta mineraler. Vill du inte mixa med allt detta, tycker jag nämligen är rätt jobbigt ;) så köp ett fullfoder antingen Hippo,kraft eller fibergi är något av dom kända märkena.

//Randie

Fast många hästar går på gräs fortfarande finns det absolut ingen näring kvar i det längre.

Hur mycket näring finns i gräset nu beror på vädret, var i landet man bor etc. Jag analyserade några olika beteshagar i september och oktober förra året och det finns gott om näring i gräset fortfarande, till och med i förrvuxna hagar.

Vid lättare träning krävs det oftast inte mer än 1-1,2kg kraft, vid något hårdare träning,där tävlingar och kurser spelar in, då får man tänka på att miljöombytena tar på krafterna på hästen, utan kanske inte att man ställer upp i en lätt klass och ser det som lite träning.
Där krävs det att man ökar kraften till minst 1,5kg.

//Randie

Hur kan du påstå sådan sak? Vad en häst behöver kraftfodermässigt beror helt på vad grovfodret innehåller. Att tävla och träna för lätt klass är lätt arbete och för det är ingen standard på att hästen absolut måste ha 1,5 kg kraftfoder.

Till trådskaparen: Om hästen går på ett bra bete på dagarna, dvs. inte totalt nerbetat så är 4 kg hö inte för lite just nu.
Se över din analys sedan och räkna efter det.

Jag reagerar på att det låter som hästen bara får hö 2gr per dag på vintern:cry: . Låter inte klokt! Minst 3-4 mål!!!

Jag reagerar på att det låter som hästen bara får hö 2gr per dag på vintern:cry: . Låter inte klokt! Minst 3-4 mål!!!

När det var som kallast förra vintern fick de ut hö i hagen också, men annars bara 2 ggr /dag. Det är vad de flesta jag känner ger sina hästar.

Är det fler som reagerar på att det är för lite?? Vill absolut han ska ha det bästa och må bra, det är därför jag ber om hjälp, helst inte bara en kommentar om att det är fel...:o

Då hästen producerar galla konstant och inte bara när den smälter foder är det bra om den får grovfoder åtminstone 3-4 ggr om dagen. Annars finns det risk för ex uppkomst av magsår. Finns det fortfarande bete åt hästen i hagen behöver man inte stödfodra för magen skull, men vintertid tycker jag att hästen åtminstone ska få tre mål av grovfoder om dagen.

Senast ändrad:

Ger också omkring 6 kg på vintern, men fördelat på 4 ggr. Morgon, lunch, insläpp och nattamat. De dagar jag rider blandar jag "Icelandic power" med betfor och havre - lite på känn... Dagar utan ridning får hon bara "Icelandic power".

Därtill lite morötter/äpplen beroende på tillgång. Mineralbalja i boxen.

Just nu finns det bra och saftigt gräs kvar, det är inte taget analys på det i år, men vet att det gjorts förra året. Visst det säger inte allt... Det växer och frodas som bara den, fortfarande varmt här men har regnat en del. Ok, han bör alltså ha mer hö, åtminstone snart.. Och oftare, beroende på betet.
Lucern - varför ger man det och vad är det istället för? Korn/Lucern, vad är skilnaden?

Så länge det är barmark och det finns gammalt gräs att äta tycker jag att det kan vara OK att ge hö endast morgon och kväll. Det är ju tuggbehovet under dagen man vill åt. På vintern med snötäcke bör man givetvis fodra fler gånger under dagen.
Till TS: Gör en analys på grovfodret så kan du sedan räkna ut hur mycket kraftfoder och ev. mineraler din häst kan behöva. Att du ger 6 kg hö/dag under vintern är OK enligt mig.

Ger också omkring 6 kg på vintern, men fördelat på 4 ggr. Morgon, lunch, insläpp och nattamat. De dagar jag rider blandar jag "Icelandic power" med betfor och havre - lite på känn... Dagar utan ridning får hon bara "Icelandic power".

Därtill lite morötter/äpplen beroende på tillgång. Mineralbalja i boxen.

Vad är "icelandic power" och vad är det i för form? Du skriver att du ger det bara under dagar utan ridning, räcker det som "kraft foder"?

Så länge det är barmark och det finns gammalt gräs att äta tycker jag att det kan vara OK att ge hö endast morgon och kväll. Det är ju tuggbehovet under dagen man vill åt. På vintern med snötäcke bör man givetvis fodra fler gånger under dagen.
Till TS: Gör en analys på grovfodret så kan du sedan räkna ut hur mycket kraftfoder och ev. mineraler din häst kan behöva. Att du ger 6 kg hö/dag under vintern är OK enligt mig.

Det är nyligen gjort en analys på grovfodret och värdena ska vara bra, har inte siffrorna i närheten nu, men ska ta fram dem så jag kan få fram vad han behöver. Fast det behöver jag nog kanske hjälp med också...:smirk:

Hej!

Det är svårt att sitta så här på internet och disskutera hur mycket en häst ska ha av vad.
När man utfodrar med grovfoder ska man räkna med 1 kg torrsubstans per 100 kg häst. Hö innehåller ca 84% TS hösilage och ensilage från 70- 30% Altså om man utfodrar med ensilage kan antalet kg dubblas. Eftersom att mesta vikten är vatten.
Hursomhelst. Energi innehållet i 1 kg havre är likvärdigt med innehållet i 1 kg hö. Srp/mj kvoten ska ligga på 6. Om du har ett bra hö så uppfylls det av höet. Man kan altså säga att egentligen behöver man inte alls fodra med kraftfoder alls.
Men så vill man ju gärna ha i hästen lite mineraler. Det brukar inte intas frivilligt. Då kan det vara bra att ha LITE havre och betfor för att kunna trycka ner mineralerna....
Men då står man inför foderleverantörernas största skitprodukt.

Ca/P halten ska vara optimala 1,2.
Men det finns inte många mineraler som uppfyller detta. De flesta innehåller aldeles för mycket Ca. Och då hamnar kvoten fel om man inte fodrar med en massa havre eller annat fosforrikt fodermedel.
Jag rekomenderar att titta på Ca/P kvoten innan man köper mineraler.
Jag hittade ett som heter Show Horse vitlöksmineral som låg bra till i kvoten.

Ger man bara lite havrekross, 1,5 liter eller något samt två, tre dl betfor, så mycket hö som möjligt. (Utan att hästen blir fet.)
Samt ett mineralfoder vars kvot ligger mellan 1,2 - 1,5 (helst) max 1,8 så behövs inga fler beskymmer.

Vad man ska tänka på som tidigare skrivet av nån annan är att magsaft, galla rinner till hela tiden och kan orsaka magsår.

Hästar är gjorda för att äta konstant och behöver göra det för att må psykiskt bra.
Tänk då på att det tar bra mycket längre tid att äta ett kg hö än ett kg havre. Låt hästen tugga så många timmar som det är möjligt under varje dygn.
Låt hästen stå på halm om det ska vara inne, då har den något att göra iaf.

Lycka till.

Tack! Det kändes som vettiga och sunda svar!!
Man vill ju det bästa hela tiden, vet ju tyvärr även dom som vill "för mycket" och bara går och köper allt från mineraler, vitaminer, alger, oljor m.m. utan att ta reda på exakt vad eller hur mycket varje sak i sig innehåller, kanske inte bra att blanda allt hur som helst? Kanske överdoserar?
Men är det inte sitt eget stall så är det inte bara att byta ut allt man inte vill ha till det man vill ha.. Men jag har turen att stå i ett stall med bra hö värde, de står på fin halm, jag lan välja på havre eller havre kross och sedan ställa dit tex extra mineraler, vitaminer eller vad det nu kan vara.
Men jag ska börja med att reda ut vilka värden som är bra i höt, sedan därefter ta hjälp att få till en bra och näringsriktig foderstat.

Men en fråga till, vad är LUCERN? Ser det i många inlägg under foder??

Ulrika

Icelandic power är ett helfoder - säljs bl a på Täby stall och foder. Jag gjorde samma sak tidigare, men då använde jag Dodson & Horrells "Pasture Mix". Det är kankse lättare att hitta. Mängden jag ger dagar jag inte rider är naturligtvis beroende av vilken aktivitetsgrad vi har i övrigt.

Lusern är ett grovfoder i pellets form. Lusern är en form av blajväxt.
Kan odlas i skåne och danmark, men främst söderut i Europa. Fodras mycket med lusern i hö form i tex. Italien.
Lusern innehåller mycket kalcium.

många kompletterar med lusern om de har dåliga värden i höet.

Om den tex har fri tillgång på halm hela tiden, går det nog bra med högiva 2 ggr/dag. Det handlar ju bara om att den inte ska bli tom i magen.

Å f..n vi som bara ger hösilage en gång per 5-6 dar :cool:

Sorry kunde inte låta bli att påpeka att det inte spelar någon roll hur många gånger de får hö utan det viktiga är att de inte står utan grovfoder för länge ;)

Rolle
Islandshästar på lösdrift

hej.
Varför ska hon ge lucern? det är ju ett grovfoder?

Jag kan hålla med på att du ska ge 5 kg hö nu och kanske 6 i vinter.
Ge alltid mineraler! även när du inte rider .

blir han het och springig av havre ska du ju inte ge honom så mycket.

Fungerar han bra på det han får nu och inte är i överhull/underhull så är det väl bra.

Tänk på att lätt arbete är det de flesta gör. till "tävlingshästar" (som det ofta stor på fodert) räknas inte de hästar som tävlar lätta klasser.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
987
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 371
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 572
Senast: Blyger
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar