Foder-tips, tack!

Midnight

Trådstartare
Jag ska ta hem min häst om drygt en vecka och vill nu i början ge henne en liten "kickstart", eller ja, ge henne rätt foder för att hon ska komma igång på riktigt. Hon är för tillfället ganska omusklad och jag vill att hon ska få mer "massa" och energi. Jag vill att fodret ska vara muskeluppbyggande och näringsrikt.
Har ni några tips? Kan vara tillskottsfoder, kraftfoder eller vad det nu finns mer att välja mellan:)

Sv: Foder-tips, tack!

Valet du ska göra är inte att välja enstaka kraftfoder eller tillskott, det ger inget på en häst som behöver byggas upp. Ett kvalitativt grovfoder är det första som gäller för att bygga muskler, se till att få tag på ett sådant om du inte redan har tillgång till det. Kraftfodret är sen komplementet i foderstaten, grovfodret är stommen/grunden och därför oerhört viktig för hästen.

Ja, absolut. Jo, det finns ett bra grovfoder som är kontrollerat och av bra kvalité, tänkte mer om det fanns något som kunde hjälpa till lite på vägen, underlättar näringsupptag och samtidigt ger lite hull.
Hon kommer nämligen läggas i lite hårdare träning och byggas upp i kondition och muskler, så jag tänkte att det kanske fanns något som underlättade och ger henne mer energi.

Vill lägga till att hon inte står hos mig än, och jag tror att grovfodret hon får nu kan vara av lite sämre kvalité, men vill samtidigt få lite kunskap om vad man kan ge för komplement till grovforet.

Senast ändrad:

Vad du ev. behöver ge utöver grovfodret beror ju på HUR bra det är. Värdena? Kanske är det mycket energi i det men lite för undermåligt med protein? Eller tvärtom?

Om du har möjlighet så gör en långsam övergång på 7-10 dagar där du blandar i det nya höet i det gamla. Omställningen är stor för hästen med den nya miljön så det kan bli lite väl överdådigt att få helt nytt foder också.
Så börja med att vänja in med ditt hö. Analysera det och räkna ut om du behöver nåt kraftfoder/tillskott! :idea:
Muskelmassa kommer med bra värden i grovfodret och bra uppbyggande träning!

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 160
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 034
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
740
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 563
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka