foder till våra gamlingar

Buck

Trådstartare
som rubriken lyder,
jag har en 28 årig ponny som under vintern rasat i vikt, detta pga att han inte klarar av att äta hö längre av att han har tänder som hakar i hop sig, veterinär har sett till tänderna men de hakar fortfarande och försvårar tuggandet av hö.
han äter kraftfodret bra men har nyligen börjat vägrat att äta det när det blivit uppblött. han får alfalfa hack, 16+ musli, betfor och rismjöl. han får linfrö olja lite då och då.

för 10år sedan så fick han diagnosen kronisk hosta och medicin som inte hjälpte. nu för 3 år sedan så renoverade vi stallet och hostan försvan spårlöst.
i vintras så fick han förstoppning vilket ledde till att slem hinnan i tarmen lossnade, vet kollade över honom och rensade tarmen. nu skiter han som vanligt igen.

vad kan jag göra för att få upp honom i vikt? finns det klippt gräs som man kan köpa och ge istället för hö?(gubben gillar inte lucern)

(tacksam för svar, dock så vill jag inte ha svar som ber mig avliva gubben, han är pigg och glad och jag älskar honom mer än någonting annat, jag vet när det är dax för honom och det är inte än)

ni andra som vill ha hjälp med era gamlingar är välkomna att använda tråden för att få hjälp.

Sv: foder till våra gamlingar

ännu mer betfor och sedan sojamjöl, rapsolja, lusernpellets?
Min ponny äter allt - verkligen allt som går att äta - utom lusernhack.

han får nu 3dl betfor om dagen, men ger det mest för magen. det är väll inte fet/energi i det?

hm, ska fundera på lucern pellets, men jag vill att han ska få ngt att äta i boxen förutom grov fodret.

3 dl är inte mycket. Betfor kan faktiskt ersätta hö. Detta i hop med lusern, olja blir alldeles utmärkt. Tror Helena HAndberg här på buke rekomenderade kalv eller svinpellets till gamla hästar med. Du får söka eller skicka meddelande till henne. Hon hade om jag inte mins fel en gammal tandlös häst som levt utan grovfoder i ganska många år.

:o? jag har aldrig hört att betfor kan ersätta grovfoder :/
kalv/svin pellets kommer jag inte ge, då det 1, inte är anpassat till hästar och jag vill veta vad fodret gör. 2, då gubben fortfarande har tänder att kunna äta gräs och lucern.

gubben väger nog ca 150 kg nu, eller det var vad vet uppskattade vikten till när hon var här sist (det är en liten b ponny/stor a).
jag kände på hans lilla mage idag och då kändes det som om han fått lite mera hull över revbenen:) yay! ska öka musli givan till 1,4kg nu och betforet till kanske 6dl + att jag ska försöka ta mig in till byn och köpa rapsolja.

såg precis att jag skrev fel i förra inlägget^_^
"jag vill att han ska få ngt att äta i boxen förutom grov fodret." det ska stå kraft fodret

kalv/svin pellets kommer jag inte ge, då det 1, inte är anpassat till hästar och jag vill veta vad fodret gör.

Jasså, det säger du. Bara för ett foder heter ett namn så betyder det ju inte att det spcifict bara passar ett djurslag. Det är INNEHÅLLET som är det viktiga, inte namnet. Man kan visst med fördel ge tex svinpellets åt häst. oftast har det bättre sammansättning och är billigare. Än en gång: MAn måste LÄSA vad fodret innehåller. Man kan INTE gå på ett namn.

Ja, betfor kan ersätta grovfoder. Sök här på Buke och sök efter inlägg av Helenahandberg så får du enormt mycket information och enormt mycket kunskap av henne.

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 203
Senast: Madick
·
M
Foder & Strö Har en 24-årig valack som just buköppnats (med gott resultat) och fått en bit av tunntarmen avlägsnad (pga ett lipom som snurrat sig om...
Svar
9
· Visningar
1 600
Senast: MissInterpreted
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama