Foder till valp??

Angelina

Trådstartare
Nu behöver jag någon/några som kan komma med några bra råd när det gäller foder till min lilla golden-valp. Jag tycker att det är en djungel:eek: Jag vill inte ge ett valpfoder utan ett bra vuxenfoder. Men när jag tittar på protein/fetthalten på ett valpfoder så är det lägre halt i det än fodret min hund äter nu hos uppfödaren????

Det foder min hund äter nu har halten 30/16, valpfodret jag kollat på 25/14. Hur kan man då säga att de växer för fort om man ger valpfoder, det borde väl vara tvärtom eller har jag missat något väldigt väsentligt??

Finns det några kloka här som kan komma med råd till en mycket förvirrad matte?? Jag kan tillägga att jag inte tänkt fortsätta med den mat uppfödaren har då jag har problem att få tag i den sorten där jag bor.

Sv: Foder till valp??

Angelina skrev:
Nu behöver jag någon/några som kan komma med några bra råd när det gäller foder till min lilla golden-valp. Jag tycker att det är en djungel:eek: Jag vill inte ge ett valpfoder utan ett bra vuxenfoder. Men när jag tittar på protein/fetthalten på ett valpfoder så är det lägre halt i det än fodret min hund äter nu hos uppfödaren????
Ja valpfoder är inte så dåligt. Det är anpassat efter små valpar! Det finns valpfoder för olika stora valpar också och då regleras det efter det.

Det foder min hund äter nu har halten 30/16, valpfodret jag kollat på 25/14. Hur kan man då säga att de växer för fort om man ger valpfoder, det borde väl vara tvärtom eller har jag missat något väldigt väsentligt??
Nej du har inte missat något. Det är uppfödaren som går på hörsägen/det som var för 20 år sedan och inte läst på baksidan av en fodersäck. När jag gång på gång påtalat detta så har de bara stängt av hörseln och sagt att valpfoder är såååå dåligt för de växer för fort av det... Omöjligt att ens argumentera mot.

Nu är skillnanden inte så stor mellan sorterna. Köp ett foder som finns så att du lätt kan få tag på det. Ett foder som ligger däromkring du skriver blir nog bra!

Finns det några kloka här som kan komma med råd till en mycket förvirrad matte?? Jag kan tillägga att jag inte tänkt fortsätta med den mat uppfödaren har då jag har problem att få tag i den sorten där jag bor.
Som sagt kolla vad som finns där du bor och välj utifrån det. De flesta valpar jag känner är uppfödda på vuxenfoder och resten på valpfoder för storväxta raser. Ingen större skillnad.

Sv: Foder till valp??

Jag vet många goldenvänner som ger Royal Canin och det är tydligen toppen....De blir jättebra i magen och pälsen är blank och fräsch. Själv ger jag Hills Natures Best men kommer så småningom byta till RC och testa om Farre gillar det.

Liknande trådar

Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
507
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
5 854
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
5 330
Senast: calm
·
Hundhälsa Jag fick chansen att träffa en kostrådgivare med inriktning hund under personens utbildning för att personen behövde frivilliga till...
Svar
6
· Visningar
1 189
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama