Foder till väldigt pigg och tittig häst?

S

Sandruuuuw

Jag har en arabkorsning som är väldigt pigg och tittig.
Hon går nu på korn och hon är ganska rund, finns det nåt annat foder
som ska göra dom lite lugnare? Och samtidigt så hon inte går upp så mycket i vikt för jag måste få ner henne i vikt..

Tacksam för svar!

Sv: Foder till väldigt pigg och tittig häst?

Ta bort kraftfodret och ge ett lämpligt mineralfoder som passar till grovfodret.

Analyserat grovfoder och minimalt med tillskott. Gäller för alla hästar, men blir ännu viktigare när det gäller de lättfödda. ;)

Vad äter hästen idag, och vad innehåller ditt grovfoder?

Hej! Har också en arab som är likadan. Nu får hon bara hö och mineraler. Är dock kolikkänslig så jag fodrar henne med nån halvliter mash emellanåt. T.ex vid riktigt kallt väder eller om det är lerigt ute. Hon "tänder" lite på det men blir inte okontrollerbar. Har faktiskt testat magnesium på henne som sägs vara lite lugnande. Och det funkade, PÅ HENNE! Men med det säger jag inte att det funkar på din....men testa en burk/hink så får du se.
I övrigt, håll hästen ute så mycket som möjligt. Se till att den har grovfoder att syssla med under så lång tid av dygnet som möjligt. Hö, halm eller ensilage. Om det är för mycket energi i ditt foder se om du kan få tag i "gammalt" foder som legat ett år eller två. Se bara till att det inte är mögligt o dammigt. Tänk på att ta en ny analys på det, för det har ju tappat lite allt möjligt under lagringstiden på dom åren. En hästs tuggande är lugnande för den!

Om det är för mycket energi i ditt foder se om du kan få tag i "gammalt" foder som legat ett år eller två. Se bara till att det inte är mögligt o dammigt. Tänk på att ta en ny analys på det, för det har ju tappat lite allt möjligt under lagringstiden på dom åren.

Fast ett foder som har tappat sina näringsvärden har ju gjort det för att något har förbrukat dem. T.ex. olika sporer och andra mikroorganismer som växt till och levt gott på näringen i höet.

Ett foder som lagrats ett par år och fortfarande är tjänligt har alltså samma analysvärden (energi och protein) som när det var nytaget.

Vitaminer försvinner däremot vartefter vid kontakt med luften, men å andra sidan har ju ingen blivit fet av dem, så... ;)

Ta bort kornet och ge endast grovfoder. Hö, lusern, betfor...

Men det är nu en gång så att vissa hästar har otömligt med energi och är heta av naturen. Min arab får bara grovfoder, och är normal/smal. Han är het ändå... :p

Ingen av de hästar jag har haft under alla år (räknar efter.. ca 26 år och olika hästar) har blivit annorlunda av olika mat. Vissa hästar lär reagera på havre. Däremot har jag märkt stor skillnad på hur det är ställt med hagvistelse (underlag/sysselsättning/tid) och motionsgrad, kondition och framförallt HUR jag rider.

Tipset är som alltid, basera med grovfoder och komplettera om det behövs med kraftfoder och tillskott.
/U

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
772
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka