Foder till unghästar

Sv: Foder till unghästar

Jag vet många uppfödare som inte ger sina hästar något annat än grovfoder och hästarna ser fina ut, men det räcker inte. Skadorna av otillräckligt med proteiner, aminosyror, kalcium/fosfor syns senare i livet när hästen skall prestera. Visst kan det finnas hö som har den näringen som den växande hästen behöver men det är ovanligt i vårt land. Oftast så behöver man komplettera.

men snälla rara! OM man vet vad grovfodret innehåller så behöver man liksom inte fundera på saken. Idiotförklara inte hela uppfödarkåren bara för att det finns enstaka uppfödare som inte begriper vad unghästar har för behov.

Om hästen är i lagom hull och har lagom med muskler så har den fått alla de aminosyror (=proteinernas beståndsdelar) den behöver - varav kroppen själv kan tillverka en hel del av dem (ungefär hälften). Mineralerna får man i sin analys och då vet man om man måste komplettera med mineralfoder och i så fall vilket.

Om hästen inte får vad den behöver i energi- och proteinväg så syns det på den. Det är faktiskt inte konstigare än så. Däremot är det så att när det väl har blivit så mycket brist att det syns tydligt, då har bristprocessen hunnit gå ganska långt.

Och jag säger fortfarande att det inte är så ovanligt som du tjatar om, att man kan hitta tillräckligt bra grovfoder. Problemet är bara att många bönder tror att hästägare inte vill ha det bästa grovfodret så de använder upp det själva och låter hästägarna köpa det sämre. Men talar man bara om vad man vill ha så brukar det inte vara något problem. Jag har inte haft några som helst problem att få så bra grovfoder, åtminstone inte de senaste 10 åren...

Sen är det också så att det är det första levnadsåret som det krävs mest proteiner, men 2- och 3-åringar brukar inte vara något som helst problem.

Senast ändrad:

Är också intresserad av att prova Saracen till min unghäst, men tyvärr är det lite svårt att få tag på här. Funderar om det kan vara värt besväret att testa i alla fall.. Hur många kg är säckarna på?

men snälla rara! OM man vet vad grovfodret innehåller så behöver man liksom inte fundera på saken. Idiotförklara inte hela uppfödarkåren bara för att det finns enstaka uppfödare som inte begriper vad unghästar har för behov.

Om hästen är i lagom hull och har lagom med muskler så har den fått alla de aminosyror (=proteinernas beståndsdelar) den behöver - varav kroppen själv kan tillverka en hel del av dem (ungefär hälften). Mineralerna får man i sin analys och då vet man om man måste komplettera med mineralfoder och i så fall vilket.

Om hästen inte får vad den behöver i energi- och proteinväg så syns det på den. Det är faktiskt inte konstigare än så. Däremot är det så att när det väl har blivit så mycket brist att det syns tydligt, då har bristprocessen hunnit gå ganska långt.

Och jag säger fortfarande att det inte är så ovanligt som du tjatar om, att man kan hitta tillräckligt bra grovfoder. Problemet är bara att många bönder tror att hästägare inte vill ha det bästa grovfodret så de använder upp det själva och låter hästägarna köpa det sämre. Men talar man bara om vad man vill ha så brukar det inte vara något problem. Jag har inte haft några som helst problem att få så bra grovfoder, åtminstone inte de senaste 10 åren...

Sen är det också så att det är det första levnadsåret som det krävs mest proteiner, men 2- och 3-åringar brukar inte vara något som helst problem.

Finna inte Kenneth att vara tjatig alls Ameo, väldig sällen h-n dycker upp,

Visst är det stora brist i uttfoderkårens kundskap trotts ingåenda läsning enda utt i fingerspitzen, det är bara att se på deras sjuka häster som dom ständig tjata om och som är det mest anergesk att ger råd till andra :banghead:

Delvis kl

Hur illa är energi/proteinbrist hos den unga hästen vs tokiga mineralkvoter/brist på någon mineral?

Hästens behov skall styra. Min reservation mot att hästen endast skall ha grovfoder bygger på att många ser det som viktigare än vad grovfodret faktiskt ger. Dvs, man kan ha överseende med att höet inte innehåller exakt vad hästen behöver bara man slipper ge "farligt" kraftfoder. Det går en trend just nu att fodra hästen hur du vill bara du inte ger den kraft! Det är säkert för mycket kraftfoder många gånger men näringsbehoven hos växande hästar och färdigvuxna hästar är så enormt stort.

Har ett bra hö, kompletterar med en skvätt mineraler, potatisprotein och lite mustang protein plus så det blir en bättre sörja när jag blöter maten. Har två födda 2011.

jag har inte tabellerna i huvudet, så jag kan inte svara på det. Men ligger man på typ 8 nånting i kvoten mellan energi o protein OCH man sen ser att det ger önskat resultat (bra hull och muskelutfyllnad) så kan man nog känna sig säker på att behoven är täckta - för 2-3-åringar
ettåringar har högre behov än så.

Jag fick just hem min 3-åring. Brukar alltid analysera men nu var det tyvärr oanalyserat och med så kort bit kvar till bete tar jag inte en ny analys. Hon får fri tillgång hösilage med tillskott av lusern, lite havre och mineraler. Har redan börjat lägga på sig.

lucern är väl aldrig fel .

Det kommer jag oxå lägga till nu snart då höt har blivit något sämre

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
537
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 322
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama